Hawa Telinga

Thursday 15 May 2014

Novel Terlerai Sudah Bab 15




BAB 15 : Mengelak Dariku

  D
ua minggu telah berlalu dan kini kali kedua Danial berpeluang membeli-belah dengan Aathifah walaupun Zatunnur masih tetap ada menemani mereka. Ia juga kali keempat pertemuannya dengan Aathifah. Danial dapat merasakan dia semakin susah hendak berjumpa dengan Aathifah mungkin kerana Aathifah semakin sibuk. Lagipun dia tiada apa-apa keperluan untuk berjumpa dengannya. Namun adakala dia merasakan Aathifah seperti mengelakkan diri dari berjumpa dengannya. Mana tidaknya, setelah sebulan lepas dia dan Zatunnur berbincang dengan Aathifah berkenaan dengan penempahan langsir daripada Aathifah, baru kini mereka berpeluang berjumpa untuk membeli kain yang sesuai dengan pejabat serta rumahnya.
            Alasan yang diberikan oleh Aathifah bahawa dia sibuk dengan kerja-kerja yang semakin menimbun menyebabkannya tidak dapat meluangkan masa, cuba diterima agar hati tidak lara dengan kemungkinan yang dijangka, Aathifah ingin mengelak bertemunya. Daripada pemerhatian Danial, Aathifah semakin susut berat badannya.
            “ Aathifah, kenapa aku tengok ko ni makin kurus. Ko kurang makan ke? Kurang tido ke sampai boleh kurus macam ni? “ Tidak Danial sangka soalan yang ingin diutarakannya terlebih dahulu ditanya oleh Zatunnur. Mungkin Zatunnur pun prihatin dengan perubahan mendadak Aathifah.
            “ Eh! Ye ke? Aku rasa macam biasa jer. Ko dah lama tak tengok aku kot, tu yang rase macam tu. Aku makan macam biasa jer. Tido pun cukup. Ko ni aku tengok makin berseri-seri ni kenapa? Ade cete yang aku tak tau ker? Ke ko tengah berbunga-bunga sekarang? “ Aathifah cuba melarikan topik perbualan. Dan dia pandai berbuat begitu dengan memuji Zatunnur supaya tidak ketara dia cuba menukar topik perbualan mereka.
            “ Eh! Mana adalah. Aku biase-biase jer. Siapa pulak yang kata aku tengah berbunga-bunga. Kumbang mana yang nak kat aku ni. “ Danial mula perasan akan muka Zatunnur yang sedikit kemerahan. Danial pelik dengan kenyataan Zatunnur berkenaan dirinya yang tidak laku. Pada pandangannya, Zatunnur ini juga mempunyai pakej seorang wanita yang menarik dengan muka yang putih, tinggi yang hampir mencecah enam kaki, senyuman yang manis beserta dengan lengsung pipit pada pipi kanannya begitu menarik perhatian. Seketika Danial memerhatikan Aathifah membisikan sesuatu pada Zatunnur.
            “ Ehem! Kalau berjalan bertiga tidak baik berbisik-bisik tau. “ Danial cuba mengingatkan kenyataan yang satu itu kepada Aathifah dan Zatunnur. Dapat dia melihat kedua-dua mereka terkejut dengan kata-katanya.
            “ Eh! Sorry, Danial kami bukan mengata awak, cuma cakap sesuatu yang melibatkan maruah Zatunnur sebagai wanita. Jadi rasenya kami tak boleh nak share dengan awak. Tak sangka ye awak pun tahu bab-bab macam ni. Banyak juga yang awak tahu pasal Islam ni ye. Kagum saya, bertuahlah sape yang memiliki hati awak nanti “
            Aathifah tersenyum mengatakannya sambil mata melirik pada Zatunnur. Sambil itu telinganya terngiang-ngiang dengan kata-kata yang baru diungkapkan kepada Zatunnur.
            “ Aku rase aku tau kenapa muka ko berseri-seri ni. Sebab ko dapat jalan sebelah bos kesayangan ko ni kan? Macam la aku tak tahu ko ni suke kat dia. “ Mati lamunannya seketika tadi apabila telefon bimbitnya berlagu. Kedengaran lagu ' Bila waktu telah berakhir nyanyian Opick yang menjadi nada deringan telefonnya. Seketika telefon itu diangkatnya.
            “ Assalammualaikum, kak Na…. Oh ye ker?.... Tak pe saya gantikan…. Kejab lagi saya sampai…. Saya memang dah kat dalam Tecso ni, kejap saya letak barang nanti saya masuk. Okey bye, Assalammualaikum. “ Kedengaran suara Aathifah yang terhenti-henti menjawab panggilan itu.
            “ Ala, sorry  Danial, Nur. Aku tak dapat nak join korang makan pizza la. Aku kene keje ni. Lain kali la ye. “ Aathifah cuba memohon maaf kerana tidak dapat menyertai Danial dan Zatunnur makan di Pizza Hut kerana perlu bekerja sambilan.
            “ Tak kan kejap pun tak boleh? “ Zatunnur mula bertanya.
            Sorry la, ari ni ramai orang. Jan tak dapat datang, tiba-tiba dia sakit perut. Terpaksa la aku ganti. Okey la, aku nak simpan kain-kain langsir ni kat kete dulu. Gi dulu ye “ Danial hanya mampu mendengar alasan dan melihat Aathifah pergi meninggalkan mereka.
            So Nur, awak boleh temankan saya makan kan? Ke awak pun nak lik jugak? “ Danial bertanya setelah seketika mereka menghantar pemergian Aathifah dengan pandangan yang sedikit hampa.
            “ Ha! Err…Tak pe la saya temankan Mr. Danial makan dulu baru saya balik “ Danial perasan Zatunnur teragak-agak untuk setuju. Danial malas memanjangkan kata-kata Zatunnur dan hanya meneruskan langkah-langkahnya menuju ke Pizza Hut bersama Zatunnur. Seketika Zatunnur kembali bersuara.
            So macam mana rasenye jadi pengapit perkawenan orang Melayu? Best ker? “
            “ Ha! Oh! Belum lagi la, Nur. Hari minggu ni baru majlis tu berlangsung. “ Danial agak terkejut dengan pertanyaan Zatunnur kemudian teringat akan permintaan Syed yang meminta Aathifah juga menjadi pengapit bagi isterinya nanti. Dan perkara itu belum sempat disampaikan kepada Aathifah kerana Aathifah yang selalu mengakhiri pertemuan mereka dengan sepantas kilat.
            “ Alah! Lupa pulak. Nur awak masuk dalam Pizza Hut dulu ye. Saya nak kejar Aathifah sekejap. Ada hal saya nak sampaikan pada dia, permintaan Syed “ Tanpa menunggu jawapan Zatunnur, Danial terus mengejar Aathifah. Entah sempat atau tidak dia tidak pasti.
            Tanpa menghiraukan pandangan orang ramai yang melihatnya berlarian di ruangan laluan Tesco itu, Danial terus berlari dengan pantas apabila dia terpandangkan kelibat Aathifah dihadapan.
            “ Aathifah, tunggu kejap. “ Setelah semakin hampir, Danial memanggil Aathifah. Aathifah pun menoleh apabila kedengaran namanya dipanggil.
            “ Eh! Awak, kenapa? “ Aathifah terkejut dengan kedatangan Danial mengejarnya.
            “ Saya ade benda nak cakap dengan awak. Meh sini saya tolong bawa kain tu. Berat jer saya tengok. “ Danial sedikit lelah bertutur. Namun tangan ligat menyambar beg plastik besar yang mengandungi kain-kain langsir tadi. Mujur tidak terkena tangan Aathifah.  
            Aathifah yang terkejut dengan tindakan sepantas kilat Danial hanya membiarkannya mengambil beg plastik tersebut. Mereka kembali meneruskan perjalanan mereka menuju ke tempat letak keretanya. Sambil itu kedengaran Danial kembali bersuara.
            “ Saya lupa nak bagitau awak yang Syed ada minta awak tolong jadi pengapit bakal isterinya nanti. Boleh ke awak tolong dia? Kendurinya lusa. “ Lega rasanya apabila amanah orang dapat disampaikan.
            “ Ha! Kenapa nak saya jadi pengapit isteri dia pulak? Tak de orang lain ke? Saya bukan kenal isterinya pun. “ Terhenti langkah Aathifah tatkala mendengar kata-kata Danial.
            “ Bakal isteri la. “ Danial cuba membetulkan kata-kata Aathifah sambil tersenggih-senggih. Mereka sudah meneruskan perjalanan mereka.
            Whatever la. Tapi kenapa saya lak yang kene jadi. Tak nak la saya. Saya segan. “
            “ Ari tu Syed ada call saya dia kata bakal isterinya anak yatim piatu dari Singapura jadi tak de saudara-mara. Kenalan pun tak ramai, yang ada pun ramai lelaki. Macam mana nak jelas ye…. Ermm… Susah la nak cete yang melibat maruah orang ni. “ Danial berkata-kata sambil cuba menutup maruah bakal isteri Syed yang sebenar.
            Aathifah yang perasan dengan kata-kata Danial cuba menerimanya tanpa banyak tanya lagi.
            “ Kalau macam tu, saya akan tolong. Nanti awak bagi saya alamat majlis tu nak berlangsung. Saya gi ke sana sendiri sebab pagi tu saya ada hal sikit, jadi awak tak perlu la ambik saya. “ Danial tetap gembira dengan kesudian Aathifah untuk menjadi pengapit walaupun keengganan Aathifah pergi ke majlis tersebut bersamanya.
            “ Ok nanti saya bagi alamatnya. Nah. “ Danial menghulurkan beg plastik Nagoya kepada Aathifah bila mereka telah sampai di kereta Aathifah. Danial segera melangkah masuk semula ke Tesco setelah berpamitan dengan Aathifah, sengaja dia tidak beriringan masuk semula dengan Aathifah kerana tidak mahu mengganggunya.
            Langkah kaki Danial terhenti apabila namanya dipanggil. Danial tersenyum meleret.
            Hai! Honey, what are you doing here? It’s a pleasure to meet you here. “ Danial mematikan senyuman  meleretnya tadi apabila mendapati bukan Aathifah yang memanggilnya. Sebaliknya wanita yang telah lama diusir dari hidupnya, May yang memanggil.
            I’ve just finished my business appointment here. Care to join me eating? “ May menyambung setelah Danial keberatan membalas pertanyaannya.
            I’m sorry, I’m already have an appointment. May be next time. “ Danial menolak.
            Okay. Do call me then. Promise? “  Tanpa membalas pertanyaan May, Danial terus berlalu. Sempat lagi Danial memandang wajah mencerut May itu. Dengan pandangan mata yang tajam menikam May, Danial meninggalkannya begitu sahaja.
            Aathifah yang perasan dengan perbualan sebentar Danial dengan wanita Cina seksi itu mula memperlahankan langkahnya supaya dia tidak bertembung atau berselisih dengan mereka. Seboleh mungkin dia tidak mahu Danial tidak selesa sekiranya dia tahu dia nampak apa yang sedang berlaku.
            ' Sape ye amoi tu? Tapi aku macam pernah nampak jer amoi tu la. Tapi dah lupa kat mana ye? Mungkin makwe Danial kot. Boleh tahan cantik orangnya. Ala-ala model macam tu. Kenapa masam mencuka tiba-tiba jer muka Danial ni? Tak kan bergaduh dengan awek dia tu kot. Tak nampak dape macam bergaduh pun tadi. ' Aathifah mula tertanya-tanya sendirian.
            ' Astagfirullahalazim. Yang aku sibuk sangat dengan hal orang ni, pe sal? Baik aku cepat gerak, nanti marah pula Kak Na. Amoi tu pun dah blah. Tunggu apa lagi. Jom gerak cepat kaki. ' Aathifah tersenyum geli hati apabila dia berbicara sendirian dengan melibatkan kakinya.

No comments: