Hawa Telinga

Thursday 15 May 2014

Novel Terlerai Sudah Bab 13





BAB 13 : Puteri Beraduku

  D
anial termenung di meja kerjanya di dalam biliknya selepas mandi tadi. Kata-kata Zatunnur terngiang-ngiang di telinganya. Betapa dia tidak percaya dengan bebanan yang ditanggung oleh seorang wanita sekecil Aathifah itu. Jika dulu dia menyangkakan Tuhan telah menghujaninya dengan dugaan yang berat tetapi ternyata bebanan yang ditanggung oleh Aathifah jauh lebih hebat dan berat daripadanya.
            ‘ Adakah ini balasan-Nya ke atas segala yang telah dilakukan oleh Lee kepada aku dulu ‘ Danial bermonolog sendirian apabila terkenangkan kemungkinan semua yang menimpa Aathifah kerana balasan atas perbuatan yang dilakukan oleh Fadzlee, bapa saudara Aathifah ke atas dirinya. Hanya Dia Yang Maha Mengetahui segala sesuatu yang berlaku. Apa yang telah berlalu Danial sudah tidak memikirkannya lagi. Yang berlaku biarlah berlalu. Segala dendam telah terlerai sudah sejak dia mengenali apa yang dicari-cari selama ini. Tidak mahu lagi menyingkap kisah-kisah silam yang terlalu melukakan hatinya. Yang ada kini ialah untuk membina semula dirinya yang baru dan mencari rezeki daripada-Nya dengan hasil titik peluhnya sendiri dan bukan dari hasil yang diwarisi daripada bapanya.
            Seketika kemudian fikirannya melayang pula pada waktu petang dia ketika dia menjenguk Aathifah di tempat kerja sambilannya itu. Di kejauhan itu, matanya kini terlayar sesusuk tubuh kecil molek Aathifah yang sibuk melayan tetamu di kaunter pembayaran pasaraya Tesco Station 18, tempat yang diberitahu oleh Zatunnur. Tempat yang biasa Aathifah membuat kerja sambilan jika diperlukan.
            Danial mencuri pandang Aathifah dari kejauhan supaya kehadirnnya di pasaraya itu tidak disedari oleh Aathifah. Dia bukan ingin mengintip tetapi ingin memastikan kebenaran cerita yang baru didengarinya dari Zatunnur. Belas rasanya melihatkan wajah kepenatan Aathifah di kuanter berkenaan. Namun wajahnya masih mampu tersenyum kepada setiap pelanggan yang berurusan dengannya. Hebat sungguh Aathifah ini! Kental!
            “ Aku mesti buat sesuatu untuk tolong Aathifah. Semoga sedikit-sebanyak pertolongan aku ni dapat meringgankan bebenan yang ditanggungnya. Aku mesti cari idea, apa ye? “ Danial berkata-kata sendirian setelah dia kembali ke alam nyata.
            Angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa menyelinap masuk melalui tingkap biliknya sehingga menggibar-ngibar sebahagian kain langsir. Danial tenang dengan tiupan yang menyegarkan malam itu. Danial mula menutup tingkap bila dia mula merasa sedikit rimas bila mana sebahagian kain langsir yang menyapa lembut wajahnya. Kain langsir mula dibetulkan semula kedudukannya.
            ‘ Langsir! Haaa! Pe kata aku minta Aathifah ganti kain langsir rumah aku. Kalau tak cukup dengan tu, kain langsir office pun boleh ditukar sekali. Dah tiga tahun tak tukar pun. Tapi boleh ke Aathifah menjahit langsir. Tapi tak kan susah nak jahit langsir kot. Aku tengok straight jer pun. Baju lagi susah kot, banyak step. Tak pe la tanya Nur aje la. ‘ Idea Danial sudah datang bagi menolong Aathifah mencari sumber pendapatan yang lain selain yang dilakukannya sekarang.
            “ Hello, Mr. Danial. Ada apa-apa yang boleh saya tolong ker malam-malam ni? “ Zatunnur yang terpampan dengan panggilan telefon yang diterimanya daripada Danial segera bertanya.
            “ Hai! Nur. Sorry la kalau saya ganggu awak malam-malam ni. Saya ada benda nak tanya awak sikit ni. “ Danial menjawab ragu-ragu. Risau sekiranya panggilannya mengganggu Zatunnur.
            “ Ha? Pe bendanye yang Mr. Danial nak tanya saya ni? Macam penting jer bunyinya. Kalau saya boleh saya tolong saya tolong la. “
            “ Mesti boleh tolongnye. Saya nak tanya awak, Aathifah boleh jahit langsir tak? Bukan pe, saya ingat nak tolong dia cari duit lebih. Macam awak cakap dia tak kan nak kalau kita tolong macam tu jer jadi saya ada terpikir nak tolong dia dengan cara minta dia tolong jahitkan langsir office ngan rumah saya ni tapi saya tak tau sama ada dia boleh ker tak jahit langsir ni. Tu yang saya call awak nak pastikannya. “ Berjela-jela Danial cuba menjelaskan.
            “ Oh! Pasal tu. Dia tu apa yang tak boleh dia jahit? Semua dia boleh. Baju pengantin pun boleh. Tangan dia tu ada sentuhan kreatif. Matanya melihat saje fesyen macam mana dah tau cara nak buat. Dah bakat turun-temurun kot. Bagus juga idea bos ni. Nanti boleh la saya tolong tanya dia. Takut juga dia tak nak tolong jahitkan. “ Jawapan daripada Zatunnur melegakan Danial.
            “ Okey bagus la kalau macam tu. Nanti Nur tolong tanya dia, nanti inform saya macam mana keputusan dia. Harap-harap dia sudi la kan. Niat saya baik. Nanti kalau jadi kita gi beli kain langsir sama ngan dia, okey? Okey la Nur saya letak dulu, esok kita bincang lagi, ye. Bye “ Danial yang sudah mematikan talian telefon hanya tersenggih-senggih dengan harapan rancangannya akan berjaya. Selain dapat menolong Aathifah dapat juga dia memiliki sesuatu hasil daripada sentuhan tangan kreatif Aathifah.Teruja hatinya menantikan saat-saat itu. Sementara itu tangan ligat menaip kekunci komputer riba untuk mencari maklumat berkenaan Dimensi Sdn. Bhd.
            ' Aku perlu kumpulan sebanyak mungkin maklumat berkenaan syarikat ni, sebelum aku boleh rangka pelan untuk menolong Aathifah. ' Danial berbicara sendirian.
            " So, syarikat Dimensi ni bukanlah syarikat yang uncle Yong tubuhkan. Patut la aku tengok Fadzlee tak de dalam senarai pemegang saham ataupun Board of Directors. Nampaknya Tuan Hassan tak lagi menguruskan syarikat Yong Manufacturer lagi seperti dulu. Mungkin dia sudah serahkan semula kepada Fadzlee. Jadi harapan aku untuk membantu Aathifah tanpa melibatkan Fadzlee cerah. " Danial menimbang pelannya.
            " Sekarang aku perlu cari seseorang yang dapat menolong aku mencari maklumat yang tepat berkenaan syarikat dan Ruwaidi ni. Aku perlu tahu kelebihan dan kelemahan si Ruwaidi ni. Mungkin esok aku boleh jumpa seorang dua yang dapat menolong aku nanti. " Danial yakin dengan rancangannya itu.
            Kemudian dia mula menaip TUAN HASSAN dalam ruangan carian internet. Dan dalam sekelip mata terpanpang maklumat yang banyak berkenaan Tuan Hassan dari berkenaan kejayaannya sehingga detik kejatuhannya. Gambar berkenaan keluarganya turut sama terselit dalam ruangan carian itu. Gambar keluarga Tuan Hassan yang diambil kira-kira lima tahun dahulu. Ketika itu, Danial dapat lihat Aathifah dalam lingkungan awal dua puluhan dan mungkin sahaja masih lagi belajar di salah satu university tempatan.
            " Memang tak salah lagi. Dia memang Aathifah yang aku cari selama ni. Wajahnya tak banyak berubah. " Danial pasti kini.
            " Sungguh indah ciptaan-Nya, boleh dikatakan adik-beradiknya semua memiliki seraut wajah yang cantik, tampan dan menarik hati. Semuanya pun nampak sopan bertudung dan beriman. " Danial kagum dengan didikan agama yang dipamerkan oleh keluarga tersebut.
            " Sayang tak de maklumat lanjung tentang keluarga ni. Kalau ada mungkin aku dapat tahu lebih mendalam pasal Aathifah terutama bagaimana dia boleh memiliki wajah yang persis wajah orang Cina. " Danial sedikit terkilan.
            Danial tiba-tiba terkenangkan masa dahulu waktu mereka begitu teruja ingin mengetahui lebih lanjut akan hal Aathifah. Demi untuk mengorek rahsia peribadi Aathifah, Shiva dan dia sanggup berbaik-baik dengan minah tomboy, Zanariah yang terkenal dengan sikap garangnya membela rakan-rakan perempuannya dalam bus tersebut. Namun nyata bukan mudah untuk mengorek rahsia daripada minah tersebut.
            " Come on la Zanariah. Tak kan itu pun awak tak boleh nak bagitahu kitaorang. Kitaorang nak tahu jer bukan pe pun. Kata orang tak kenal maka tak cinta. " Shiva membuat ayat powernya.
            " Cinta! Awak nak bercinta dengan kak Aathifah ker? Muka lebam macam awak pun ada hati ker? Baik lupakan ajer. Tak sesuai kot. " Zanariah tegas bersuara.
            " Eh! Minah tomboy ni. Lebih nampak. " Shiva nyata terkilan dengan kata-kata sindiran Zanariah.
            " Relax bro. Budak pempuan tu gurau jer tu. " Danial cuba menenangkan Shiva.
            " Tak nak bagitahu sudah. Macam la kakak saudara dia hebat sangat. Setakat muka macam tu melambak la kat pasar malam. Sebenarnya awak tu jealous sebab tak de orang yang berkenan dengan awak yang muka macam bontot kuali tu gak kan " Shiva naik berang.
            " Apa awak cakap? Awak nak kena ngan saya kan? " Zanariah juga turut berang.
            " Woo….wooo…. garangnya " Suara-suara sembang pelajar-pelajar lelaki yang lain mula berbunyi tatkala mendengar suara tengkingan Zanariah.
            " Shiva, sudah la tu. Okey adik, sorry ya. Jangan marah-marah. Kita stop kat sini jer. Jangan sampai nak gaduh ye. " Danial cuba memujuk mereka berdua. Seketika kemudian Aathifah baru menaiki bus tersebut setelah waktu persekolahannya baru sahaja tamat. Ketiga-tiga pelajar tadi mula mendiamkan diri. Aathifah segera menghampiri Zanariah untuk duduk disebelahnya.
            " Kenapa Zanariah? Akak dengar Zanariah menjerit marah tadi? Ada apa? " Aathifah yang terdengar sedikit suasana bising tadi mula bertanya.
            " Tak de apa. Tadi ada budak yang tak tahu malu sibuk nak tahu pasal hal orang. Hal sendiri tak terjaga nak jaga hal orang lak " Zanariah sahaja memedaskan kata-katanya supaya Shiva terasa. Shiva yang malas ambil pusing terus menukar tempat duduknya dengan pelajar yang lain. Demi mendengarkan keengganan Zanariah mengulas lebih lanjut, Aathifah membiarkanya sahaja. Danial yang masih setia duduk dibelakang mereka hanya memerhati dengan senyap mereka berdua.
            " Zanariah, akak nak tido sekejap ye. Penat sangat la ari ni. Kepala akak pun sakit sikit ni. Nanti dah nak sampai Zanariah tolong kejutkan ye. " Danial yang turut terdengar bicara Aathifah kepada Zanariah mula memberi perhatian kepada Aathifah.
            Tidak lama selepas itu, Aathifah yang semakin lena tidur mula terhantuk-hantukan kecil kepalanya di cermin tingkap. Melihatkan perkara itu Danial mula jadi belas.
            ' Kalau aku lapikkan tangan aku kat cermin tu, mesti dia terasa dan terkejut pula tengok tangan aku mengalas kepalanya. Silap-silap dia ingat aku nak ambil kesempatan pula. Baik aku lapikkan dengan kertas kajang jer. ' Danial berbicara sendirian. Dia mula mengeluarkan senaskah buku kajangnya daripada dalam begnya dan dengan perlahan dan hati-hati dia mula menyelitkannya antara kepala Aathifah dan cermin tingkap. Mujur Aathifah tidak sedar. Mujur juga tiada yang sedar akan perbuatannya itu. Masing-masing kepenatan dan tertidur.
            Danial tersenyum sendirian apabila terkenangkan peristiwa lalu itu. Kemudian senyumannya bertambah mekar.
            " Aathifah… Aathifah…. Dari dahulu sampai sekarang memang senang sangat nak tidur. Tak kira tempat dan tiada perasaan malu atau nak kontrol keayuan ke apa ker macam gadis-gadis biasa lakukan terutama depan kaum lelaki. Mungkin itu yang menarik hatiku untuk mengenalimu. Jujur dan tidak bermuka-muka. Puteri Beraduku…. Aathifah " Danial tersenyum dengan gelarannya.









No comments: