Hawa Telinga

Thursday 15 May 2014

Novel Terlerai Sudah Bab 10





BAB 10 : Warna-warni Kehidupan

 S
eusai Danial menyerahkan kunci kereta Viva Elite Aathifah kepada Syed, mekanik yang merangkap sahabatnya bagi menukar tayar kereta tersebut, Danial masuk semula ke dalam keretanya ingin menjengguk keadaan Aathifah. Aathifah yang dari tadi banyak mendiamkan diri dan meminta Danial yang berurusan dengan Syed dan dia hanya menunggu di dalam kereta Danial kerana Aathifah merasakan dirinya kurang sihat.
            “ Awak okey ker Aathifah? “ Aathifah yang diam membisu dan memejamkan mata dengan wajah yang kemerah-merahan merisaukan Danial. Danial mengeluarkan sehelai sapu tangan kuning cair dari poket baju kotnya yang berwarna biru tua yang disangkut pada belakang kerusi pemanduannya. Sapu tangan itu dibuka lipatannya supaya terbentang luas. Kemudian sapu tangan itu diletakkan didahi Aathifah dan dengan belakang tapak tangannya dia merasa dahi Aathifah.
            “ Panasnya badan awak, saya hantar awak gi klinik dulu ye. Mungkin kaki awak ni terseliuh teruk kot. Tadi saya tengok awak pun payah sangat nak jalan. Nasib baik kita banyak duduk dari berdiri dalam seminar tu. Kalau tak mungkin awak dah pengsan kat dalam tu. “ Danial berbicara kerisauan seolah-olah Aathifah sedang mendengar berkata-katanya. Danial dapat melihat Aathifah menganggukkan sedikit kepalanya.
Danial segera menghampiri semula Syed dan memintanya membawa pulang kereta Viva Elite Aathifah ke bengkelnya dan akan mengambilnya nanti kerana dia perlu membawa Aathifah ke klinik. Segera kereta digerakkan meninggalkan kawasan R&R Ulu Bernam tersebut.
            “ Aathifah, kita dah sampai klinik. Awak boleh bangun tak ni? “ Danial panik bila Aathifah masih tidak membalas pertanyaannya dan hanya mendiamkan diri.
            “ Aathifah, sorry saya terpaksa mencempung awak masuk klinik ni. Awak dah tak boleh gerak dah ni. “ Pantas tangan sasa Danial mengangkat Aathifah. Aathifah yang berbadan kecil molek menyenangkan Danial mengangkatnya tanda sebarang kesukaran. Demi melihatkan keadaan Aathifah yang terpedam tersebut, jururawat memintanya memasukkan Aathifah ke bilik sebelah dari bilik yang biasa digunakan oleh pesakit-pesakit yang menunggu giliran.  Danial merauk mukanya berkali-kali gelisah melihat keadaan Aathifah yang semakin lemah dan tidak sedarkan diri. Jiwanya terasa pedih melihat keadaan Aathifah seperti itu.
            “ Encik boleh daftarkan isteri cik kat kaunter dulu ye. Nanti doktor dah sedia nak check isteri encik saya panggilkan encik. “ Jururawat berkenaan bersuara.
            “ Okey, thanks. “ Danial yang tidak mahu mengulas banyak tentang perkara isteri itu hanya membiarkan jururawat itu berfikiran begitu tentang hubungan mereka. Seketika selepas Danial mendaftar nama Aathifah, jururawat menyuruhnya masuk berjumpa doktor.
            “ Saya sudah check isteri encik, dia demam sikit dan tadi tu dia bukan pengsan tapi dia tidur. Bengkak pada kakinya pun tak teruk cuma terseliuh sikit sahaja. Tak pe kita bagi dia tidur sekejap dalam bilik tu. Encik kalau nak tunggu dia dalam bilik tu pun boleh. Nanti sebelum balik boleh ambil ubat kat kaunter ye. “ Doktor wanita bernama Zarina menjelaskan.
            “ Terima kasih, doktor. Maaf la saya tak biasa dengan keadaan yang macam tu. Saya ingat dia pengsan tadi. “ Danial memohon maaf.
            “ Tak pe. Perkara macam ni biasa terjadi. “ Doktor tersebut tersenyum manis.
            “ Terima kasih doktor. Saya ke bilik sebelah dulu. “
            Danial kusyuk memerhati Aathifah yang lena tidur di atas katil tersebut. Wajah bersih Aathifah memang mengamit damai di hatinya.
            ‘ Kalaulah awak isteri saya kan bagus. Boleh selalu aku tatap wajah tidur awak. Boleh saya belai wajah awak. Eh! Tak boleh macam ni! Baik aku tunggu di luar sahaja. ‘ Danial yang risau sesuatu yang tidak sepatutnya dilakukannya kepada Aathifah mula mengambil keputusan untuk menunggu di luar sahaja.
           
            Dalam perjalanan pulang, Aathifah yang sudah kembali sedar daripada tidurnya mula berbicara dengan Danial.
            Thanks, Danial. Sorry saya dah menyusahkan awak lagi. Saya langsung tak sedar macam mana saya boleh tertido tadi. “ Dengan malu Aathifah memohon maaf. Aathifah mengetuk-ngetuk pelahan kepalanya tanda memprotes tindakannya yang bikin malu satu hayat gitu. Huhuhu malunya.
            ‘ Malu, malu. Macam mana boleh tido mati macam tu sekali. Dah la masa dengan mamat sepet ni, jangan di kepoh dengan Nur nanti dah la. Malu sepanjang hayat aku ni. Aduhssssss…. ‘ Monolog Aathifah.
            “ Tu lah, saya ingat awak dah pengsan ke apa ke tadi. Ye la dah la badan awak panas sangat, saya panggil pun awak tak menyahut. Lega giler saya bila doc tu cakap awak cuma tido dan demam awak tu tak teruk. Kalau tidak jenuh juga saya nak menjawab dengan mak awak nanti. Dah la bawa anak dara orang sampai ke KL, buat dia pengsan lak. Tak ke haru jer. “ Danial yang tidak perasan dengan tindakan Aathifah mengetuk-ngetuk kepalanya terus mengusik.
Semaikn lucu rasanya mengenali seorang wanita yang bernama Aathifah. Salam beberapa hari bersama Aathifah dia sudah mengalami warna-warni kehidupan manusia dimuka bumi ini bersama. Dia ketawa, merajuk, cemburu, bengang, risau, panik, lucu, membuatnya giat mengusik dan yang paling terkesan ialah rasa berbunga, bahagia sungguh nikmat yang diberikan walaupun seketika cuma. Kini wujud lagi satu rasa, rasa tidak mahu ditinggalkan dan meninggalkannya. Alangkah bagus dan bahagianya sekiranya dia tidak perlu menghantar Aathifah pulang dan sebaliknya hanya pulang bersama-samanya. Namun siapalah dia untuk berbuat begitu.
            “ Okey, thanks sekali lagi Danial sebab tolong saya call mekanik ni dan susah-payah bawa saya ke klinik. Terima kasih tumpangkan saya dan terima kasih untuk semuanye lah ye. Saya gerak dulu lah. Nanti lambat sampai umi saya bising lak. “ Aathifah menghadiahkan Danial sebuah senyuman yang paling manis pada Danial. Dia tidak pernah lihat Aathifah senyum semanis itu dan ini yang buat hatinya bergelora sehebatnya!
            “ Okey, nanti kita jumpe lagi. Awak dah janji nak jumpe kan. Jangan tak jadi lak nanti “ Kata-kata Danial menyentak Aathifah.
            “ Bila pulak saya kata nak jumpe awak lagi ni? Saya rase tiada sebab kite kene jumpe lagi lain la kalau terjumpe ke. “
            “ Dah lupe la tu. Tido jer abis semua dia lupe. Kan awak nak bayar balik duit sewa bilik hotel kat saya jadi kene la jumpe lagi, kalau tak macam mana nak bayar balik kan. Issh, issh budak kecik ni. “
            “ Budak kecik awak cakap saya. Kalau saya budak kecik, awak tu giant la ye? “ Aathifah memulang paku buah keras.
            “ Ye la budak kecik. Masa saya mencempung awak saya rase macam saya angkat budak-budak jer, ringan sangat badan awak tu, cuba makan banyak sikit supaya berisi sikit baru lagi sedap nak pegang “ Danial sudah galak mengusik. 
            “ Tadi awak mencempung saya masuk klinik ke? “
            “ Ye la, abis tu awak ingat macam mana awak masuk klinik. Itu kan klinik mana ada stracher  nak angkut awak and wheelchair dah abis orang guna. Sorry kalau tindakan saya melampau “ Danial yang cuba mengusik tiba-tiba tersedar dengan salah lakunya terhadap wanita Muslim.
            “ Tak pe lah, dah nama lagi emergency kan. Okey la, saya gerak dulu, thanks ya. Jumpa lagi. “ Lambaian Aathifah meruntun hati Danial namun pada masa yang sama menyemarakkan gelora hatinya.
            “ Aathifah, esok macam mana? Awak nak ambil sendiri kereta awak kat bengkel ker awak nak saya tolong hantarkan. “ Danial baru teringat akan kereta Viva Elite Aathifah.
            “ A’ah la. Emmm…. Bengkel kawan awak tu kat mana ye? Esok petang, Insya-Allah saya datang ambil. “ Aathifah tersenyum manis.
            “ Bengkelnya kat Station 18. Belakang pasaraya Ku tu. Awak tau tak? Kalau tak tahu saya boleh tunjukkan. “
            “ Eh! Tak pe. Saya tau tempat tu. Nanti awak fowardkan nombor phone kawan awak tu. Pe namanya tadi? Syed kan? Sebelum gi saya call dia dulu. Mana nak tau dia tak de lak esok. “
            “ Kalau macam tu okey la. Nanti- nanti kita berjumpa lagi. Hati-hati jalan tu. Kalau jatuh bangun sendiri ye. “ Danial cuba bergurau.
            “ Tau la saya nak bangun nanti. Awak pun sama. Hati-hati memandu. Jangan sampai terlanggar orang lak. “ Aathifah turut berpesan kepada Danial. Mereka kemudian tersenyum bersama-sama dengan usikan masing-masing. Aathifah mula melangkah keluar daripada kereta Danial.
            “ Bye Aathifah. Malam nanti saya call awak ye. “ Danial sendiri terkejut dengan kata-kata yang keluar daripada mulutnya tanpa sedar itu.
            “ Ha? Awak cakap pe tadi? “ Aathifah yang kurang jelas dengan kata-kata akhir Danial mula bertanya untuk kepastian. Danial mula resah, sama ada ingin mengulanginya ataupun tidak.
            “ Bye jumpa lagi nanti. Selamat malam. “
            “ Oh! Bye. Selamat malam. Sweet dream. “ Aathifah mula melambaikan tangannya. Danial turut membalas lambaian Aathifah. Seketika kemudian Aathifah memberhentikan lambaiannya apabila dia mula sedar akan ketelanjuran tindakannya itu.
            ‘ Astagfirullahalazim. Yang aku gi lambai tangan kat dia tu buat pe. Apa? Sweet dream! Apa ucapan yang aku cakap tadi. Aduh! Malunya. Macam mana aku boleh terlepas cakap macam ni, ni? ‘ Aathifah berkata sendirian sambil tangannya ligat memukul lembut kepalanya sendiri.
            ‘ Tapi aku harap dia anggap yang bukan-bukan dengan kata-kata aku tadi. ‘ Aathifah berbicara sendirian lagi. Sambil melihat kereta Danial yang semakin jauh bergerak pergi, Aathifah juga mengorak langkah masuk ke dalam rumahnya.
            Danial pula tersenyum keriangan sendirian di dalam keretanya. Dia tidak menyangka Aathifah akan berkata seperti itu.
            ‘ Sweet dream! Adakah maksud Aathifah semoga aku akan mimpikan mimpi yang indah bersama dengannya malam nanti? Kata-kata Aathifah yang mungkin membawa maksud itu boleh buat hati mana-mana lelaki resah ‘ Danial bertambah lebar senyumannya.
            ‘ Tapi mungkin juga dia sekadar mengucapkannya tanpa sebarang maksud yang lain. Ye la, semoga mimpi aku indah setelah penat lelah memandu jauh tadi. ‘ Danial mula menarik semula senyumannya yang meleret tadi. Danial mula terfikir akan Aathifah dan penantiannya selama ini. Dia yakin wanita itu adalah gadis yang sama satu masa dahulu. Dia pasti akan mengorek juga perkara itu satu masa nanti. Danial terasa sedikit lega.
Terlerai sudah penantiannya selama ini? Penantian yang begitu lama ditanggung olehnya selama ini. Nyata Aathifah mengalami satu-persatu perubahan yang pelbagai dalam hidupnya. Perubahan yang secara tidak diduganya dipertunjukkan oleh Tuhan kepadanya. Perubahan yang menghalangnya dari terus mendekati dan keinginannya memiliki Aathifah sebelum ini. Kini sinar harapan itu seperti muncul kembali. Namun adakah benar-benar terlerai sudah penantiannya ini atau dia masih belum boleh memiliki Aathifah kerana statusnya yang masih kabur lagi. Danial hanya berharap satu masa nanti perkara yang satu itu dapat dirungkainya juga dan mencari kepastian.

No comments: