Hawa Telinga

Thursday 15 May 2014

Novel Aku Nak Kerja Bukan Misi Bab 6






Salah laku

U
mairah yang masih terkejut dengan perbuatan Saifuddin menggenggam lengannya walaupun berlapik dengan kain baju kurungnya hanya mengikut gerak langkah Saifuddin yang berjalan laju menuju ke keretanya yang diparkir berdekatan dengan mereka. Pastinya tempat letak kereta khas untuknya.
“ Maafkan saya pegang dan bawa cik masuk ke dalam kereta saya. Saya ada kecemasan dan benar-benar mengharapkan pertolongan cik ari ni. “ Saifuddin yang sedar akan keterlanjurannya tadi berkata. Umairah yang malu kerana membiarkan sahaja Saifuddin bertindak sedemikian rupa tunduk memandang kakinya yang kini berada dalam kereta Saifuddin. Dia masih lagi terkejut. Dia segera membuka mulut untuk bertanya bagi menutup rasa malunya itu.
“ Hhaah…. Tapi pe yang boleh saya tolong encik? “
“ Nanti saya ceritakan. Tapi sebelum tu tolong pakai tali keledar tu dulu “ Saifuddin mula menegur Umairah.
“ Hhaah? Apa? “ Umairah yang masih separa sedar dengan segala yang berlaku bertanya seperti tidak memahami butir bicara Saifuddin. Saifuddin yang ingin cepat mengerakkan keretanya mula menghampiri Umairah untuk menarik sendiri tali keledar untuk Umairah. Umairah yang terkejut dengan tindakan Saifuddin yang ingin menghampirinya mula bersuara dengan nada yang hampir menjerit.
“ Eh! Encik nak buat apa ni? “ Umairah mula menyandarkan dirinya pada dinding pintu kereta BMW 125i M Sport putih tersebut. Ingin menjauhkan dirinya daripada Saifuddin.
“ Cepat la pakai tali keledar tu. Saya nak gerak cepat ni. “ Saifuddin kembali menghadap stereng keretanya dan mula mengerakkan keretanya. Umairah yang mula dapat menangkap apa yang cuba Saifuddin sampaikan tadi mula menarik sendiri tali keledarnya namun mulutnya terkumat-kamit menyalahkan dirinya yang tidak mendengar dengan teliti apa yang diperkatakan oleh Saifuddin sebentar tadi. Setelah agak lama mereka mendiamkan diri, Saifuddin mula bersuara.
“ Saya nak bawa cik pulang ke rumah saya. Na… “ Belum sempat dia menghabiskan ayatnya Umairah menyampuk.
“ Ha? Nak buat pe? Encik jangan bukan-bukan ye. Encik jangan ingat saya ni jenis yang boleh diperlakukan sesuka hati , ye. Tadi saya masih terkejut tu yang tak buat apa-apa masa encik tarik lengan saya, okey! “
“ Awak ni suka sangat potong cakap orang kan. Tau la awak belajar banyak  menggunakan pisau tapi tak kan cakap orang pun awak nak potong juga. Tadi saya nak cakap, saya nak bawa awak balik rumah saya sebab nak minta awak tolong pujuk abang saya yang tengah mengamuk. Entah apa yang difikirkannya pun saya tak tahu sampai sanggup mencederakan mama saya pula. Saya nak minta awak pujuk dia, tu jer. Yang awak fikir yang bukan-bukan kenapa? Awak ingat saya jenis yang suka mengambil kesempatan ke atas perempuan ker. Saya ni orang Islam juga. Tau yang mana patut dan tidak, halal dan haram. “ Saifuddin serius bersuara tanpa sedar panggilan telah bertukar kepada awak daripada cik.
“ Maaf saya salah lagi. “ Umairah mengaku dengan kesalahannya tadi.
“ Salah awak juga sebab mula ayat macam tu. “ Umairah malu sambil pipinya turut merah. Saifuddin yang perasan dengan perubahan wajah Umairah mula terpegun dengan wajahnya yang putih kemerahan. Namun dia segera sedar lalu berkata.
“ Abis tu nak cakap macam mana pulak? “
“ Patutnya awak cakap la; saya nak minta tolong awak pasal abang saya, tu yang saya nak bawa awak balik ke rumah saya sekarang. Ha! Kan terhindar dari salah faham. “ Umairah mengajar.
“ Amboi! Sekarang nak jadi guru bahasa saya pulak. Awak ni ada jer cakapnya ye. “ Saifuddin yang sedikit terasa dengan kata-kata Umairah mula bersuara.
“ Cakap macam tu pun nak sentap. Okey la lain kali saya tak buat dan saya akan dengar dengan sehabisnya dahulu kata-kata awak baru saya sambung cakap pulak. Boleh? “ Umairah mula merendahkan suaranya. Demi mendengar kata-kata Umairah, hati lelakinya berbunga. Seperti bangga kerana mempunyai seorang kekasih hati yang mendengar kata. Saifuddin yang ingin tersenyum mula mematikan senyumannya bila dia terkenangkan abangnya.

***************************************

“ Jangan macam tu Haq. Haq tak sayang mama dah  ker? Tolong la bagi semula pisau tu kat mama. Mama risau nanti Haq tercederakan diri sendiri pulak. Mama tau tadi Haq tak sengaja melukakan tangan mama. Haq tak salah jadi jangan la salahkan diri kamu. Bagi mama ye pisau tu. “ Haniza masih memujuk anaknya itu tanpa menghiraukan tangannya yang masih lagi mengalirkan darah. Matanya berlinangan dengan air mata, lambang kasih seorang ibu.
“ Mama, tangan mama masih berdarah tu. Mari saya balutkan dulu. “ Saifuddin yang baru sampai bersama dengan Umairah terkejut melihat tangan ibunya yang dipenuhi darah dan darah itu masih lagi menitik ke lantai.
Auntie Niza? “ Antara dengar dengan tidak Umairah bersuara. Tidak percaya apabila melihat Haniza berada di situ dan merupakan mama kepada Encik Saifuddin dan Encik Haq.
Haniza mula memalingkan mukanya memandang Saifuddin yang berada di pintu bilik Haq. Sebaik melihat wajah kerisauan Saifuddin, Haniza mula berasa pitam dan badannya lemah. Mujur Saifuddin sempat menyambutnya daripada rebah ke lantai.
“ Mama! “
Auntie! “ Saifuddin dan Umairah sama-sama bersuara, terkejut dengan keadaan Haniza yang tiba-tiba itu.
“ Astagfirullahhalazim! “ Mak Mah pula beristighfar memandangnya. Saiful Haq yang tidak menghiraukan perkara yang berlaku hanya mendiamkan diri tanpa sedikitpun memalingkan wajahnya daripada memandang pisau pada tangannya.
“ Awak bawa auntie keluar dulu dan balutkan luka dia. Then terus bawa gi hospital. Auntie banyak kehilangan darah sebab tu auntie pitam. Tak pe saya tunggu sini cuba pujuk abang awak. “ Umairah mula berbicara.
“ Tak pe ke awak kat sini. Saya risau tinggalkan awak dengan abang. Nanti awak pulak yang jadi mangsa. Saya tak sanggup kalau apa-apa terjadi kat awak! Eemm….. maksud saya kalau jadi apa-apa kat awak apa saya nak cakap kat famili awak. “ Saifuddin yang sedar akan ketelanjuran kata-katanya mula mencari alasan. Namun dia betul-betul keberatan ingin membuat perkara yang disuruh oleh Umairah.
“ Awak jangan la risau pasal saya. Nyawa mama awak dalam bahaya tu. Saya ni belum apa-apa lagi, masih dalam keadaan baik lagi. Nanti tahu la saya nak buat apa. Insya-Allah, Allah akan tolong saya.  Pergi cepat. “ Umairah mula meninggikan sedikit suaranya.
“ Saifuddin jangan risau, Mak Mah ada temankan dia. Apa yang dia cakap tu betul. Niza tu dalam keadaan bahaya sekarang. Insya-Allah semuanya akan baik-baik nanti. “ Mak Mah cuba meyakinkan Saifuddin.
“ Mak Mah tolong tengokkan Umairah ye? “ Saifuddin meminta dengan sepenuh hatinya. Mak Mah hanya menganggukkan kepalanya. Saifuddin mula merangkum mamanya dan turun ke bawah.
            Setelah melihat Saifuddin turun bersama mamanya, Umairah cuba memanggil Saiful Haq untuk memujuknya.
“ Encik Haq, encik ingatkan saya tak? Kita pernah jumpa kat hotel encik. Kat tandas, masa sesi temu duga pembantu cef ari tu. Encik ingat tak? “ Umairah lembut berbicara sambil dia perlahan-lahan mendekatkan dirinya. Saiful Haq bukan sahaja tidak menghiraukan kata-kata Umairah bahkan mulutnya terkumat-kamit berbicara perkara yang langsung tidak dapat didengari dengan jelas oleh Umairah sambil matanya tajam memandang pisau kecil bagi memotong buah ditangannya.
“ Encik Haq, encik dengar tak apa yang saya cakapkan ni? “ Umairah meninggikan sedikit suaranya. Mak Mah yang sedikit terkejut dengan nada suara Umairah yang sedikit kuat mula memalingkan mukanya memandang Umairah. Mak Mah yang mendapati Umairah yang semakin ingin mendekatkan diri dengan Haq mula memegang lengan Umairah.
“ Jangan cik, nanti Haq cederakan cik. Dia tengah pegang pisau tu. “ Mak Mah bersuara kerisauan.
“ Tak pe makcik. Saya nak cuba pujuk dia. Bahaya kita biarkan dia dengan pisau tu. Lagipun saya pernah handle perkara yang macam ni. “ Umairah cuba memberitahu.
“ Baiklah, tapi hati-hati. Dia bukan sedarkan diri dah tu “ Mak Mah masih lagi mengingati.
“ Baiklah, makcik tunggu kat situ ye. Doakan Encik Haq mahu mendengar pujukan saya. “ Umairah tersenyum kelat.
“ Encik Haq, encik kenalkan saya lagi tak? “ Umairah kembali bertanya kepada Saiful Haq sambil kakinya melangkah menghampiri. Kali ini dia meninggikan sedikit suaranya supaya Saiful Haq kembali ke alam nyata dan mendengar setiap butir bicaranya.
“ Saya Umairah. Kita terserempak masa kerusi roda encik tersekat kat pintu tandas ari tu. Encik ingat tak? “ Umairah masih bernada tinggi namun tenang. Saiful Haq mula memalingkan mukanya memandang Umairah. Demi melihat Saiful Haq mula memandangnya, Umairah berhenti bergerak dan memaniskan wajahnya memandang Saiful Haq.
“ Hai! Encik Haq. Saya Umairah. Seronok dapat jumpa semula dengan encik. Nasib baik kali ni bukan dekat depan tandas lelaki lagi. “ Umairah mengangkat tangannya seperti orang yang ingin melambai dengan mengerakkan jari-jemarinya sambil melemparkan senyuman yang paling manis. Dia cuba bergurau. Saiful Haq merenung lama, memandang Umairah tanpa riak dengan wajahnya yang mula berjambang dan kusut-masai.
“ Tak kan encik dah lupakan saya kot. Saya ingat saya ni dah cukup cantik sampai boleh buat orang teringat dan terkenang-kenangkan saya. Rupanya tak. Kiranya saya ni syok sendiri la ye. “ Umairah masih tidak mahu mengalah dengan masih lagi ingin bergurau-senda dengan Saiful Haq.
“ Tak la awak memang cantik. Bahkan lagi cantik sekarang. “ Saiful Haq mula bersuara tapi dengan nada serius.
“ Alhamdulillah, encik ingat kat saya. Ingatkan saya sorang jer yang ingatkan encik. “ Umairah agak lega bila Saiful Haq sudah mula ingin bercakap dengannya.
“ Kenapa ko ke sini? Ko pun nak perli aku macam minah sial tu ker? Perempuan semuanya sama. Masa aku berguna semua nak dekat bila aku tak guna dah pada korang mula korang nak tinggalkan aku! “ Haq kembali bersuara namun kali ini kedengarannya marah sambil memandang semula kakinya yang lumpuh. Sekali lagi Umairah bergerak mendekatkan dirinya kepada Haq ketika Haq tidak melihatnya bergerak.
“ Cik Umairah! “ Mak Mah memanggilnya lembut antara dengar dengan tidak. Umairah memalingkan muka memandang Mak Mah sambil tangan membuat isyarat menyuruh Mak Mah mendiamkan diri. Kakinya masih bergerak menghampiri Saiful Haq. Kemudian dia memandang semula Saiful Haq dan apabila dia memalingkan semula pandangannya kepada Saiful Haq dia mendapati dirinya begitu hampir dengan Saiful Haq. Dan tanpa dia sempat mengelakkan dirinya tangan sasa Haq sudah melingkari lehernya dengan tangan kanan yang memegang pisau itu.
“ Ko nak mati dengan aku tak? Kita mati sama-sama nak? Aku pun dah mula sukakan ko masa kali pertama kita jumpa dulu. Ko ni bukan saja  cantik dan lemah lembut tapi baik hati gak. Tak macam girlfriends aku yang dulu-dulu. Yang paling aku suka ko tak pandang hina kat aku yang lumpuh ni. “ Sambil ketawa berdekah-dekah Saiful Haq mula merapatkan mukanya kepada Umairah. Mak Mah tergamam melihat situasi tersebut.
Saat itu Umairah mula mendapati Saiful Haq memang sudah bukan dirinya yang sebenar. Dia sudah dikuasai oleh hasutan syaitan yang penuh dengan perasaan marah. Umairah mula mengambil tindakan bagi mematahkan serangan mengejut Saiful Haq seperti yang dia belajar dalam sesi mempertahankan diri Taekwondo. Umairah mula memulas ke belakang pergelangan tangan Haq yang merangkul lehernya, cuba melepaskan dirinya. Pisau yang ada pada tangan Haq mula terjatuh ke lantai apabila Umairah berbuat demikian kerana Saiful Haq merasa sakit pada pergelangan tangannya. Dengan pantas Umairah menyepak keluar pisau yang sudah terjatuh di lantai berkenaan lalu pisau itu berhenti betul-betul beberapa inci di hadapan kaki Mak Mah.
“ Aduh! “ Saiful Haq mengaduh kesakitan.
“ Makcik tolong ambikkan pisau tu. Bawa turun ke dapur. “ Umairah mengarahkan Mak Mah. Tanpa menunggu lebih lama Mak Mah segera membawa pisau tersebut.
Sorry, Encik Haq. Saya terpaksa buat macam tu kat encik. Sebab encik bukan sahaja membahayakan nyawa saya tetapi juga nyawa encik. Encik mungkin tak sedar apa yang encik sedang buat. Encik sedang dipengaruhi oleh sikap amarah encik, lebih tepat di bawah pengaruh syaitan yang selalu memusuhi manusia dan ingin kita melakukan kesilapan seperti ini. “ Umairah cuba menerangkan kepada Saiful Haq sambil tangannya mula melepaskan tangan Saiful Haq dan menjarakkan sedikit dirinya daripada Saiful Haq. Saiful Haq hanya mendiamkan diri mendengar kata-kata Umairah sambil tangannya mengusap-ngusap pergelangannya yang kesakitan.
            Umairah yang melihat tindakan tersebut hanya mendiamkan diri. Memberi sedikit ruang dan waktu Saiful Haq berfikir. Saiful Haq mula mengalirkan air matanya tanpa sebarang bunyi. Demi melihatkan Saiful Haq mengalirkan air matanya, Umairah segera keluar daripada bilik tersebut dan turun mendapatkan Mak Mah yang berada di dapur.
“ Makcik boleh tolong ambikkan saya disposable latex examination glove, sarung tangan getah pakai buang tu, sapu tangan dengan ais batu. Saya nak tuam tangan Encik Haq. Mungkin kuat sangat saya pulas pergelangan tangan Encik Haq tadi kot. “ Umairah meminta sambil tersenyum dengan kata-katanya.
“ Panggil Mak Mah jer. Nanti Mak Mah ambilkan. Cik ni pandai karate ker? Nasib baik tadi cik tak apa-apa kalau tak tak tahu macam mana saya nak menjawab dengan Saifuddin. “ Mak Mah kelegaan.
“ Tak pandai sangat tapi boleh la Mak Mah. Saya ada belajar Taekwondo dulu tu yang tahu juga la sikit-sikit. Mak Mah panggil saya Umairah jer sudah. Tak payah bercik-cik. “ Umairah tersenyum memandang Mak Mah. Kemudian dia terpandangkan makanan yang berada dalam dulang atas meja yang baru dia duduk tersebut.
“ Ni makanan Encik Haq ker? Dia belum makan lagi ker? “ Umairah ingin tahu.
“ A’ah makanan Haq. Tadi dia kata dia tak de selera dan cuma nak makan buah. Tu yang Niza, maksud Mak Mah Puan Niza bawakan dia buah. Patut la tadi dia menjerit-jerit memanggil mamanya sebelum sempat Niza nak potong dan kupas kulit buah-buah tu. Rupa-rupanya saja dia cakap macam tu sebab nak kan pisau tu. Nasib baik sekarang dah dapat balik. “ Mak Mah yang sudah mendapatkan bahan-bahan yang dikehendaki oleh Umairah mula menghampiri Umairah bersama-sama barangan tersebut.
“ Kalau macam tu Mak Mah tolong panaskan makanan ni semula, nanti boleh saya tolong pujuk Encik Saiful Haq makan. “ Mak Mah yang terharu dengan kata-kata Umairah hanya terdiam menganggukkan kepalanya. Umairah tersenyum kemudian membawa bahan-bahan tersebut ke atas semula. Air mata tua Mak Mah mula mengalir, sedikit terharu dengan tindakan Umairah.
 “ Syukur, Alhamdulillah. Terima kasih Ya Allah kerana Engkau telah mengurniakan seorang penyelamat kepada keluarga ini. “ Mak Mah bersyukur sambil menadahkan tangannya.
            Sekembalinya Umairah ke bilik Saiful Haq, dia mendapati Saiful Haq sudah tidak menangis lagi. Dia tersenyum lega melihat Saiful Haq.
“ Encik Haq, saya ada bawa ais batu ni. Maih saya tuamkan tangan encik yang sakit tu. Sorry, saya terover lak tadi. Mesti sakit tangan encik tu. “ Umairah tersenyum memandang Saiful Haq. Demi mendengar suara Umairah, Haq mula bersuara.
“ Awak tak balik lagi. Saya ingat awak dah balik dan tinggalkan saya sendirian. “
“ Tak kan la saya nak biarkan encik kesorangan menahan sakit kat situ. Saya yang menyebabkan tangan encik sakit jadi saya kenalah tolong pulihkan. Tak macam tu ker? Hulurkan tangan encik tu. Biar saya tuam dengan ais ni biar cepat surut. “ Umairah meminta sambil menadah tangannya yang sudah memakai disposable latex examination glove. Tanpa banyak tanya Haq memberikan tangannya kepada Umairah.
“ Haq. “ Saiful Haq bersuara.
“ Hheem? “ Umairah yang tidak mengerti dengan kata-kata Haq mula bertanya dengan membuat bunyi sahaja.
“ Haq. Panggil saya Haq jer. Tak payah nak berencik-encik. “ Haq memberitahu. Umairah yang mendengar tersenyum sambil meneruskan kerjanya menuam tangan Haq dengan ais batu yang dibungkus di dalam sapu tangan.
“ Okey! Kalau macam tu Haq pun panggil saya Umairah, boleh? “ Umairah memandang tepat ke anak mata Haq. Haq pula memandang wajah Umairah dan jatuh pada anak mata Umairah.
“ Maafkan salah laku saya ke atas awak tadi. Saya pun tak tahu kenapa saya buat macam tu dekat awak. Nasib baik awak pandai karate kalau tidak mungkin awak pun luka macam mama saya. Dulu pun saya pernah lukakan Din. Saya ni memang tak guna. “ Sayu Haq berbicara.
“ Tak baik awak cakap macam tu. Awak kan tak sengaja tadi. Tiada siapa yang menyalahkan awak. Tapi kalau awak menyesal, saya harap awak tak buat lagi macam tu, boleh? “ Umairah meminta sambil memandang Saiful Haq dengan senyuman manis. Saiful Haq hanya mengangguk lemah sambil matanya memandang lama mata Umairah. Umairah yang perasan dengan renungan Saiful Haq pada matanya mula mengalihkan pandangannya kepada tangan Saiful Haq.
“ Cantik mata awak dengan kanta lekap warna biru tu. Kenapa awak pakainya? Awak ada temu janji ker tadi? “ Hati Saiful Haq meluap-luap ingin mengetahui apabila melihat Umairah cantik bergaya hari itu. Lain benar penampilannya berbanding tempoh hari.
“ Saya bukan ada temu janji tapi temu duga hari ni. Temu duga dengan adik awak la, Encik Saifuddin. “ Umairah cuba menjawab pertanyaan walaupun masih ada yang diselindung.
  Oh! Macam tu. Tapi kenapa Din temu duga awak lagi? Ke dia saje nak jumpa awak? “ Saiful Haq mula tidak sedap hati.
“ Hheem! Betul la. Temu duga pasal kerja lain yang di nak tawarkan pada saya. Mungkin saya tak layak untuk jawatan hari tu kot. Dia cuma tunggu kata putus dari saya jer lagi. “
“ Kenapa nak tunggu kata putus dari awak lak? Awak tak setuju ker dengan kerja yang ditawarkan? Kerja pe yang dia tawarkan? Ke awak ada dapat tawaran yang lain kat tempat lain? “ Saiful Haq cemas bertanya. Umairah sedikit pelik dengan kecemasan Saiful Haq.
“ Tak la. Dia tak mahu saya buat keputusan yang terburu-buru. Saya pun kena fikir baik-baik dulu, mungkin buat solat istikharah dulu. Kita kena selalu ingat kepada-Nya terutama hal-hal yang melibatkan masa akan datang. Minta petunjuknya adalah yang terbaik. “ Umairah tidak mahu memberitahu perkara sebenar takut Saiful Haq akan terlalu mengharap. Dia kemudiannya tersenyum memandang Saiful Haq.
“ Boleh tak awak jangan senyum selalu. Cair hati saya ni. “ Saiful Haq merenung tepat wajah Umairah saat menuturkan kata-kata itu.
‘ Eh! Dia ni memang straight forward betul la. Buat aku pulak yang malu. ‘ Umairah berbicara sendirian. Namun Umairah diselamatkan oleh Mak Mah yang datang membawa makanan untuk Saiful Haq.
“ Ha! Mak Mah bagitahu tadi awak belum makan dari tadi, so saya minta Mak Mah tolong panaskan semula makanan tadi. Boleh la awak makan. “ Umairah berbicara serius. Haq hanya memandang seketika dulang yang berisi makanan yang dibawa oleh Mak Mah.
“ Kenapa? Awak tak suka ker? Nak makan makanan yang lain ker? Ker awak nak makan nasi, ye la sekarang ni dah dekat masuk waktu makan tengah hari? “ Umairah bertanya dengan mengerutkan dahinya apabila mendapati Saiful Haq seperti tidak suka.
“ Kalau Haq nak makan nasi nanti Mak Mah masakkan yang lain. “ Mak Mah pula menyampuk.
“ Tak pe Mak Mah. Makanan tu pun boleh, terima kasih Mak Mah. “ Saiful Haq berbicara. Umairah yang masih tidak mengerti keengganan Saiful Haq menyentuh makanan tersebut mula bersuara lagi.
“ Kenapa awak tak nak makan lagi? Tak elok biarkan perut tu kosong, nanti masuk angin awak juga yang susah. Makan ye. “
“ Boleh tak awak tolong suapkan saya. Tangan saya kan sakit ni. “ Haq cuba memberi alasan yang tidak munasabah.
“ Amboi! Mengada-ngadanya. Nasib baik awak sakit. Kalau tak jangan harap saya nak suapkan. “ Umairah cuba mengusik Saiful Haq sambil tersenyum. Saiful Haq gembira dengan kesudian Umairah itu. Hatinya berbunga riang. Umairah segera menyuapkan bihun goreng kepadanya. Mak Mah pula geli hati dengan gelagat mereka. Kemudian Mak Mah segera melangkah keluar untuk meneruskan kerja untuk memasak makanan tengah hari. Semasa dia hendak turun tangga, dia terpandangkan Saifuddin yang merangkul Haniza yang sedang lena. Mungkin keletihan.
“ Pe kata doktor tadi Saifuddin? Kenapa cepat sangat pulangnya? “ Mak Mah bertanya.
“ Mama risau tinggalkan Umairah lama-lama dengan abang. Takut abang buat apa-apa dengan Umairah. Tu yang mama ajak gi klinik yang terdekat jer. Cepat la sudahnya. Doktor berikan mama tiga jahitan dan sedikit darah dipindahkan masuk ke dalam badan mama. Mama tertidur masa nak pulang tadi “ Saifuddin menerangkan.
“ Din berikan darah Din ya? “ Mak Mah yang turut melihat ada kapas pada lengan Saifuddin bertanya, inginkan kepastian.
“ A’ah. Sikit aje tak banyak pun yang mama perlukan. Din hantarkan mama masuk bilik dulu ya. Oh! Ya, abang macam mana? “
“ Dah ok dah. Tengah makan tu. Gi la lekas hantar mama kamu tu ke atas . Nanti kamu pulak yang sakit tangan, ye la kamu pun baru lepas dermakan darah kamu kan. “ Mak Mah mengusap lembut bahu Saifuddin yang masih lagi berkemeja.
“ Baiklah Mak Mah. Nanti Mak Mah tolong sediakan makan tengah hari ya. Saya nak jemput Umairah makan kat sini. “
“ Baiklah, Mak Mah nak turun sediakan la ni. “ Mak Mah segera meniti anak tangga turun ke dapur.
“ Terima kasih, Mak Mah. “ Sempat lagi Saifuddin mengucapkan terima kasihnya. Mak Mah hanya menganggukkan kepalanya.
            Setelah Saifuddin menghantar mamanya baring di atas tilam bilik mamanya dia pun keluar untuk melihat keadaan Saiful Haq dengan Umairah. Hatinya sedikit membara tatkala melihat adengan suap-menyuap makanan Umairah kepada abangnya. Tambah menyakitkan hatinya apabila kedua-duanya tersenyum antara satu sama lain. Seperti pasangan yang sedang bahagia menjalani kehidupan berumah tangga. Segera Saifuddin menyembunyikan dirinya di balik dinding bersebelahan pintu. Saifuddin mula memegang dadanya yang terasa pedih. Tanpa mengganggu mereka, Saifuddin mula bergerak melangkah masuk ke biliknya. Cuba ingin menenteramkan dirinya sebelum mengajak Umairah makan tengah hari bersama-sama dengannya. Kepalanya semakin berat.
“ Saifuddin, mari turun makan. Mak Mah dah siap sediakan makanan. Nanti sejuk tak sedap pulak “ Mak Mah yang sudah siap menyediakan makanan tengah hari mula mengetuk dan memanggil Saifuddin. Namun Saifuddin tidak menjawab. Lantas Mak Mah mencuba lagi.
“ Saifuddin, dengar tak apa yang Mak Mah cakapkan ni? Kamu tidur ke? Makanan Mak Mah dah sediakan. “
“ Kenapa Mak Mah? Saifuddin dah balik ker? “ Umairah yang selesai menyuapkan makanan kepada Saiful Haq mula keluar apabila mendapati suara Mak Mah memekik memanggil Saifuddin.
“ Dah lama gak dia balik tadi. Dia tak gi jenguk Haq ker tadi? “ Mak Mah pula bertanya.
“ Tak de pulak. Mungkin dia letih sangat kot, tu yang masuk dalam bilik tidur sekejab. Haq pun dah tidur tu, jadi saya ingat saya nak balik la Mak Mah. Nanti esok saya akan jenguk dia lagi ye. “ Umairah yang ingin pulang, memberitahu.
“ Eh! Makan la dulu. Tadi Saifuddin dah pesan kat Mak Mah suruh masak lebih sebab nak ajak Umairah makan sekali. Budak ni pun satu dari tadi Mak Mah kejutkan tak bangun-bangun lak. “ Mak Mah cuba menghalang Umairah. Seketika loceng rumah berbunyi dibawah. Mak Mah dan Umairah saling berpandangan.
“ Sape pulak yang datang tu? Maih sini dulang tu biar Mak Mah yang bawa. Kamu tolong kejutkan Saifuddin kalau dia tak menyahut juga kamu masuk jer ke dalam kejutkan   dia. Dia tu ada gastrik kene jaga makannya kalau tidak melarat pula. Mak Mah turun tengok sape yang datang tu. “ Mak Mah meminta. Kemudian dia turun dengan pantas mendapatkan orang yang menanti di bawah.
“ Hhaah! “ Umairah yang tidak meyangka dengan permintaan Mak Mah mula tergamam tidak tahu ingin berkata apa. Dengan perasaan sedikit kekok, Umairah mula mengetuk pintu bilik Saifuddin.
‘ Tuk…ttukk… ‘
“ Saifuddin, Mak Mah panggil turun makan. Makanan dah siap katanya. “ Umairah menanti jawapan daripada Saifuddin. Masih sunyi tiada berbunyi.
‘ Ttukk… ttukk… ‘ Umairah mengetuk lagi.
“ Saifuddin, turun makan. Awak tidur ker? “ Umairah menunggu seketika lagi. Namun masih sama. Sunyi tiada jawapan.
“ Umairah tak bangun lagi ker Saifuddin tu? Kamu masuk jer ke dalam kejutkan dia. Dia tak dengar la tu. Mak Mah nak siapkan air ni kejab. “ Mak Mah mula bersuara dari bawah setelah menerima bungkusan yang dibawa oleh posmen untuk Saiful Haq tadi.
‘ Alamak! Tak kan nak masuk bilik dia juga. Aduh! Segannya. Yang mamat ni pun satu. Kenapa tidur mati ni? ‘ Umairah berbicara sendirian. Demi mendengar kata-kata Mak Mah, dia terus membuka pintu nak menapak masuk ke dalam bilik Saifuddin. Biliknya agak kemas jika hendak dibandingkan dengan bilik Saiful Haq. Walaupun perabot yang ada hanya sederhana dan simple  jika dibandingkan dengan pilihan perabo Saiful Haq yang lebih elegant namun perabot Saifuddin masih lagi menarik hati. Umairah melangkah menghampiri Saifuddin yang lena tidur di atas katilnya. Umairah sempat memandang lengannya yang masih ada kapas yang menutup kesan cucukan jarum.
‘ Agaknya dia dermakan darahnya untuk auntie. Mungkin sebab tu dia letih. Ye la kena angkat auntie lagi tadi. Tertidur lena la ni. Apa yang aku melalut ni? Baik aku cepat kejutkan dia, nanti tertunggu-tunggu lak Mak Mah. ‘ Umairah cuba mengingatkan diri tujuan sebenar dia masuk ke dalam bilik tersebut.
“ Saifuddin, bangun la. Mak Mah dah sediakan makanan tengah hari. Tadi awak kata nak makan tengah hari ngan saya kan. Cepat la bangun saya dah lapar ni. Berapa lama lagi awak nak saya tunggu baru kita dapat makan ni. “ Umairah tersenyum mendengar kata-katanya yang sengaja ingin mengancam Saifuddin. Saifuddin hanya mengerakkan bola mata tanpa membukanya.
“ Saifuddin, cepat la bangun. Nanti awak gastrik lak kalau lambat makan. Awak juga yang susah nanti. “ Umairah memanggil lagi.
Seperti tadi Umairah nampak bola mata Saifuddin bergerak-gerak namun kelopak matanya masih tertutup rapat. Umairah tanpa sedar mendekatkan wajahnya ke wajah Saifuddin untuk melihat seraut wajah tampan Saifuddin. Ketika itu juga Saifuddin membuka matanya dan Umairah yang terkejut dengan tindakan Saifuddin tersentak lalu memalingkan badannya untuk beredar dari situ. Dia kalut namun tanpa diduga dia tersadung dengan karpet yang ada di sisi katil tersebut.
Tangan sasa Saifuddin pantas menahan badan Umairah dari jatuh ke lantai. Dengan bantuan Saifuddin itu Umairah tidak jatuh ke lantai. Kemudian dia terduduk bersimpuh setelah dia dapat mengimbangkan dirinya itu. Dia duduk bersimpuh dengan membelangkangkan Saifuddin dengan perasaan terkejutnya. Di luar kesedaran Saifuddin, dia mula merangkul bahu Umairah dari belakang seperti tidak mahu melepaskannya kepada orang lain. Hanya kebisuan yang ada pada mereka ketika ini seolah merelakan pelukan yang berlaku. Umairah yang terdorong untuk terduduk di tepi katil Saifuddin hanya terdiam seperti telah dipukau.  Saifuddin juga sudah terduduk di hujung katilnya manakala tangannya memeluk kemas bahu Umairah membelakangkannya. Masing-masing terpaku dengan situasi itu.

No comments: