Hawa Telinga

Thursday 15 May 2014

Novel Terlerai Sudah Bab 8





BAB 8 : Tempuran Cemburu

P
andangan mata Danial dan Qa’id bertaut antara satu sama lain membawa maksud yang sama. Masing-masing dapat merasakan mereka kini adalah musuh. Musuh dalam merebut dan memikat hati Aathifah. Kesukaran memujuk dan memiliki hati Aathifah nyata lebih ketara dan mencabar dengan munculnya musuh yang tidak kurang hebat itu. Aathifah yang berada di hadapan mereka tidak perasan akan pandangan mata mereka yang mengandungi maksud tersirat itu. Dia sebaliknya hanya leka menikmati makanan yang berada di hadapannya.
Danial memesan   Ketam Masak “Sos Special”, Sotong Goreng Tepung, Kangkung Tumis Belacan dan Siakap Tiga Rasa seperti yang dijanjikannya yang dia akan belanja mereka makan malam itu. Namun atas saranan Aathifah, set makanan malam itu hanya dipesan untuk dua orang dan cuma nasi ditambah lagi satu pinggan. Aathifah tidak mahu membazir kerana lauk yang dipesan agak banyak dan risau tidak habis dimakan semuanya oleh mereka.
            “ Aathifah nak isi ketam ni saya dah keluarkan tuk awak “ Danial menghulurkan isi ketam yang hampir lima sudu besar banyaknya dan memasukkannya ke dalam pinggan Aathifah “
            “ Terima kasih, awak pun makan la sikit tak payah bagi semua kat saya. Penat awak kupas. Nah rase ikan siakap ni sedap sangat macam masakan umi saya “ Aathifah dengan senyuman menghulurkannya kepada Danial. Danial yang tidak menyangka dengan tindakan balas Aathifah terhadapnya tersenyum kemenangan kepada Qa’id. 
            “ Aathifah suka kangkung tumis belacan ni kan. Sotong goreng tepung ni pun kan. “ Qa’id pula tidak mahu mengalah. Dan dia mempunyai kelebihan kerana pernah mengenali Aathifah dan mengetahui serba sedikit kesukaan Aathifah.
            “ Abang ingat lagi ye pe yang Aathifah suka. Nah ikan siakap ni cuba rasa sama tak macam masakan umi Aathifah? “ Dengan wajah tersenggih Aathifah menunggu jawab balas Qa’id sambil memandang tepat wajah Qa’id yang sudah menyimpan sedikit janggut yang kemas.
            “ Tak la, rase macam yang Aathifah masak adalah. Rindu lak nak makan makanan masakan Aathifah. Bila agaknya abang boleh rasa? Minggu depan boleh? Aathifah tau kan abang nak datang minggu depan? “ Danial tersentak mendengar pernyataan Qa’id. Tersedak Danial dan Aathifah. Danial dengan sepantas kilat menghulurkan air kosongnya kepada Aathifah tanpa dia sedari yang itu airnya. Setelah minum seteguk dua, Aathifah pula menghulurkan semula air kosong itu kepada  Danial apabila Danial masih terbatuk-batuk kesedakan. Danial tersentak dengan perbuatan Aathifah itu. Dia tidak menyangka Aathifah sanggup berkongsi minuman dengannya apabila menyedari itu adalah airnya.
            Qa’id hanya memandang tingkah laku kedua-dua insan di kiri dan kanannya itu kerana mereka duduk di meja bulat yang boleh memuatkan empat orang. Pada mulanya niat Qa’id menyatakan akan kunjungannya ke rumah Aathifah hanyalah untuk menyakitkan hati Danial namun tindakan bersahaja mereka berdua minum air dari gelas yang sama menyebabkan hati Qa’id sendiri yang lebih terbakar. Hatinya mula tidak sedap seolah-olah hubungan mereka lebih intim dari jangkaannya.
            “ Jadi ye abang nak datang melawat abi. Abang nak makan pe nanti, Insya-Allah Aathifah akan bagitahu umi masakan untuk abang. Siapa lagi yang nak datang. “ Aathifah seolah-olah cuba memberitahu Danial sebab kedatangan Qa’id agar Danial tidak salah faham dengan kata-kata  Qa’id sebentar tadi. Danial yang sedikit tersinggung dengan kata-kata Qa’id hanya mengambil tindakan mendiamkan diri dan hanya mendengar perbualan mereka. Dia tidak mahu menambahkan lagi sakit hatinya.
            “ Insya-Allah jadi. Dah lama tak jenguk abi and umi. Rindu nak sembang-sembang dengan diaorang dan tanya khabar. Adik-adik semua macamana? Mesti semua cantik-cantik macam kakak diaorang yang sorang ni gak “ Qa’id sengaja meneruskan perbualan kerana tidak mahu Danial mencelah lagi supaya situasi ketika itu lebih kepada dia dan Aathifah dan bukannya Danial dan Aathifah seperti tadi.
            ‘ Oh ko suka makan ikan siakap kan, biar aku yang abiskan. Biar padan dengan muka ko. Aku tengok ko tak makan sangat sotong dan ketam. Biar lantak ko! Jadi la ko kambing makan kangkung tu  jer. Baru puas sikit hati aku. Nak sembang sorang-sorang dengan Aathifah jer kan tak nak bagi aku chan sembang. Eh! Banyak sangat la pulak ikan ni. Taruh kat dalam pinggan Aathifah sikit la. ‘ Danial bermonoloq sendirian sambil tangan laju menjalankan ‘ projeknya’.
            Aathifah yang tidak perasan dengan ‘ projek ‘ Danial, hanya makan isi ikan siakap dengan nasi dan makanan yang lain. Mana hendak perasan mata masih di muka Qa’id sementara tangan menyuapkan apa sahaja makanan yang ada dalam pinggan. Hanya sesekali mata akan memandang makanan di dalam pinggan dan memandang Danial. Risau juga Danial terasa kerana dia dapat merasakan Danial sudah tidak banyak berbicara dan hanya menumpukan perhatian pada makanannya. Aathifah perasan yang mata Qa’id pula masih memandangnya tanpa menjamu selera. Dia malas hendak berkata apa-apa pada Qa’id dan hanya membiarkan sahaja. Aathifah masih meneruskan suapannya dan sesekali mambalas pertanyaan Qa’id.
            “ Aathirah sekarang final year medic kat UM, Adlina pula study Architecture with Honours kat UTM . Aiman, abang ingatkan ‘Aiman tak kisah ‘ yang selalu abg panggil tu, dia lak dah keje kat Lumut Power Plant.“
            “ Oh sorang nak jadi doktor supaya dapat menjaga abi dan umi. Sorang nak kembangkan business abi. ‘ Aiman tak kisah ‘ pula yang lari sikit cabangnya. Tapi tak pe, bawah syarikat yang agak stabil juga tu. Bagus, semuanya bagus . Tapi Abang dapat rasakan tugas Aathifah yang paling berat. Aathifah sekarang jaga semua ye, jaga kebajikan famili semua. Aathifah memang seorang yang hebat. Sejak dari dulu lagi abang dah tahu.“ Aathifah melihat senyuman yang bermakna Qa’id lemparkan namun kini Aathifah yakin Qa’id sudah telah mengetahui tentang masalah dia dan keluarganya daripada kata-kata Qa’id tadi.
            “ Aathifah makan la nanti sejuk tak sedap lak “ Danial yang tidak mampu menahan kemesraan Qa’id dan Aathifah mula bersuara dengan nada yang ditahan-tahan supaya tidak canggung pada pendengaran mereka, seolah-olah dia sedang menahan api cemburu.
            “ A’ah la abang, kita asyik sembang tak ingat nak makan. Makan la abang. “ Tanpa mengangkat lebih lama wajahnya memandang Qa’id, Aathifah terus sahaja membawa wajah memandang pinggan dan isi di dalamnya. Suapan diteruskan dan kini hanya meratah segala lauk yang ada. Bila didengari Qa’id sudah menyedut minumannya, Aathifah mengangkat kepala memandang pinggan Qa’id.
            ‘ Aaik, nasi ada lagi kenapa abang Qa’id ni tak abiskan ‘ Mata dikalihkan pula pada hidangan di hadapan. Lauk ikan siakap telah habis licin tinggal kankung dan sedikit sotong dan ketam.
            “ Eh! Dah abis ker ikan. Banyak sangat Aathifah ambik ikan ni kot. Nah abang ambik la sikit makan. Abang kan tak makan sangat lauk-lauk lain. Tak baik membazirkan nasi tu. “ Segera Aathifah menghulurkan ikan pada pinggan Qa’id. Dia pun memasukkan sedikit sayur kankung. Danial terkejut lagi dengan tindakan Aathifah dan Qa’id tersenyum kemenangan.
Bagi membakarkan lagi perasaan Danial, Qa’id dengan selamba meminum air jus epal hijau Aathifah kerana airnya sudah habis diteguknya. Danial yang tidak mahu menggalah pula menghulurkan air jus orennya pada Aathifah bila diperhatiakan Aathifah sudah selesai makan dan Aathifah yang tidak perasan dengan tindakannya hanya menyambut huluran Danial. Tindakan yang biasa dilakukannya bila keluar makan bersama Zatunnur dan adik-adiknya.  
            “ Biar saya bayarlah “ Qa’id mencelah sambil bergeseran bahu dengan Danial supaya dia dapat mendahului Danial.
            “ Eh! Tak pe la, memang saya yang  nak belanja tadi “ Danial pula cuba bergerak pantas ke hadapan.
            “ Adik kira ye “ Akhirnya Aathifah yang membayar apabila Danial dan Qa’id masih lagi berlaga-laga bahu di hadapan kaunter. Tercenggang Danial dan Qa’id dengan tindakan Aathifah. Aathifah pula hanya tersenyum.
            “ Tak pe kali ni Aathifah yang belanja. Bukan senang Aathifah nak belanja seorang abang yang dah lama tak jumpe dan seorang sahabat yang baru dikenali. Entah bila dapat belanja lagi jadi hari ni biar Aathifah yang belanja. Okey “ Kenyitan mata diberikan kepada kedua-duanya.
            Masing-masing bergerak pulang ke destinasi masing-masing. Permintaan Qa’id untuk menghantar Aathifah pulang ditolak baik oleh Aathifah dengan alasan tidak sehajuan. Qa’id yang perasan dengan wajah kepenatan Aathifah tidak membantah banyak penolakan Aathifah dan segera berlalu pergi. Dalam perjalanan pulang Danial mengambil kesempatan berbual-bual dengan Aathifah.
            “ Saya tengok awak dengan Qa’id tu rapat ye. Macam adik-beradik “ Soalan ditanya sebaik mungkin agar tidak menunjukkan reaksi cemburu.
            “ Ye ke, biasa aje. Mungkin sebab saya dah kenal lama abang Qa’id tu.  Dari kecil lagi kami ni dah jadi teman sepermainan. Awak pula saya baru kenal jadi tak la mesra sangat lagipun awak ni pangkat bos-bos. Saya pula pangkat pekerja jadi tak leh la nak lebih-lebih kot. Nanti kalau terserempak dengan kenalan awak mesti susah awak nak terangkan pulak. “
            “ Jangan la anggap saya macam tu sekali. Ada apa dengan pangkat semua ni. Saya ni orang biasa-biasa gak, cuma ada rezeki yang terlebih jer. So awak keje kat ner sebenarnya? Jawatan pe? “
            “ Kenapa nak tau? Awak nak bagi jawatan yang lebih tinggi ker kalau saya keje kat tempat awak? “
            Why not, kalau awak layak saya tak kisah bagi jawatan kat awak. Tadi saya dengar adik-adik awak pun belajar kos yang hebat-hebat dan keje yang hebat-hebat. Rasenya awak pun mesti hebat gak ni. Pe salah saya ambik orang hebat macam awak kerje dengan saya kan. Awak sudi ker kerja dengan saya?“  Danial agak gembira sekiranya itu betul-betul terjadi.
            “ Tak la saya sayang keje saya sekarang. Saje nak mengusik awak. So berapa lama dah business awak tu? Nur dah keje tiga tahun kat sana, so dah lebih tiga tahun la ye syarikat tu? “ Aathifah melarikan diri dari ditanya lebih lagi berkenaan dirinya.
            “ Tak la baru tiga tahun la. Masa Nur kerja tu syarikat saya baru beberapa bulan ditubuhkan. Mulanya saya uruskan sendiri dulu buat sikit-sikit, bila dah stabil baru saya ambil setiausaha dan tambah pekerja lagi. Syarikat saya kecik jer jadi tak pakai banyak sangat pekerja cuma sekarang dah banyak projek sikit tu yang cadang nak offer Aathifah. Tapi dah orang tak sudi nak buat macam mana kan. “ Danial cuba buat nada merajuknya lagi.
            “ Bukan saya tak sudi la, tapi saya ada terhutang bu….budi, ye terhutang budi sikit dengan syarikat tu. Tapi saya risau gak kalau saya masuk keje dengan awak, projek dah tak banyak masuk. Bak kata orang rezeki terhalang. “ Jawapan yang terbaik dirasakannya pada waktu-waktu begitu.
            “ Eh! Kenapa cakap macam tu? Syarikat awak dah tak dapat banyak projek ker sekarang ni? Ade pulak cakap macam tu? Rezeki tu semua kan datang dari Allah. Kita hanya merancang dan berusaha Allah yang menentukan segala-galanya. Saya tak suka awak merendahkan diri awak sampai macam tu sekali. “ Danial kini sedar sikap Aathifah yang suka merendah diri. Danial kemudian menyambung.
“ Lagipun awak tak ingat ker offer dari Mr. Mark and Mr Kim siang tadi. Saya tak rase pun awak ni pembawa malang ke ape, pembawa rezeki ada la tadi. Kalau awak ni staf saya, malam ni juga saya discuss dengan awak cadangan dape tu. Tapi memandangkan kita dari syarikat yang berbeza, nanti-nanti la saya fikirkan macam mana nak buat. Awak pun fikir la sama, nanti bagitahu saya mana tau idea awak lagi meletop.  “ Mereka sama-sama tertawa.  Bersinar-sinar mata Danial memberikan pendapatnya. Terbayang-bayang di mata saat-saat sekiranya dia dapat berbincang dengan Aathifah berkenaan cadangan delegasi-delegasi tadi.
            “ Tak sangka saya awak pandai juga cakap macam tu ye. Ni belajar dengan kawan Melayu awak juga ker? Macam dah biasa guna jer bunyinya. Sebut Allah pun lancar jer “ Terpegun juga Aathifah mendengar jejaka Cina di depannya berbicara.
            “ Ada la sikit-sikit saya belajar. Nak tahu kena la belajar. Tak salah kan? “ Damai yang dirasakan oleh Danial tatkala berkata mengenai perkara itu.
            “ Tak salah lah, lagi bagus. Kita ni hidup dalam masyarakat yang berbilang kaum dan agama patut mengetahui serba sedikit mengenai yang lain supaya kita dapat ilmu tentangnya. Tetapi, sorry to say ye Danial, kami orang Islam boleh belajar jer la pe saja ilmu  agama-agama lain tetapi tak boleh amalkan agama yang  bertentangan dengan ajaran Islam kami. Tak macam penganut ajaran lain boleh dan dialu-alukan untuk memeluk ajaran Islam kalau berminat. Saya rase awak pun tahu. “ Berbunga-bunga hati Aathifah berbicara dengan Danial berkenaan perkara ini. Mudah-mudahan ada hati yang terpanggil dengan Islam.
            “ Ye saya tahu dan saya paham. Syok gak sembang ngan awak bab-bab macam ni. Nanti-nanti kita sembang lagi. Dah sampai dah ni. “ Keseronokan mereka berbicara melekakan mereka sehingga serasa baru perjalanan yang memakan masa sejam itu sudah tamat.


No comments: