Hawa Telinga

Thursday 15 May 2014

Novel Terlerai Sudah Bab 9





BAB 9 : Risaukan Kau

K
erancakan Danial dan Aathifah bersembang menyebabkan mereka tidak sedar akan keadaan di sekeliling. Bahu Danial berlaga dengan bahu seorang jejaka yang terkecuh-kecuh juga mahu memasuki ruangan lobi Hotel Impiana. Serentak dengan itu, anjakan badan Danial yang tertolak ke tepi sebelah kirinya menyebabkannya menolak sama Aathifah sehingga Aathifah hampir tersadung kehadapan. Serentak dengan itu, spontan Danial segera memahut bahu Aathifah memegangnya dari terjatuh ke lantai.
            Are you okay, Aathifah. Sorry saya tak dapat nak elak tadi. Sorry terpaksa pegang bahu awak, saya nak sambut awak dari jatuh  “ Danial memohon maaf dan segera melepaskan pegangan tangannya apabila mendapati Aathifah sudah stabil berdiri.
            “ Ok. Saya tak apa-apa. “ Aathifah mengerti dengan keadaan Danial hanya berbalas ringkas sambil memicit kakinya yang terseliuh. Danial pula mengangkat muka dan memandang jejaka di sebalah.
            Sorry “ Hanya itu yang dapat diungkapkan oleh Danial apabila dia melihat lelaki yang berlaga dengannya memandangnya dengan muka yang tidak puas hati. Walaupun Danial merasakan bukan dia yang patut memohon maaf tapi dia mengalah kerana tidak mahu memanjangkannya.
            Demi mendengarkan keluhan berat yang dilepaskan oleh suara yang dikenali bukan suara Danial dia tercuit untuk melihat siapakah geranggan yang mengeluh dan melanggar Danial tadi. Cuak Aathifah melihat wajah lelaki yang juga turut memandangnya. Bagai terkunci segala pergerakan dan kata-katanya.
            Oh! Look who is here? What my bad luck, today! “ Lelaki itu tersenyum sinis. Danial dan Aathifah saling berpandangan.
            “ Encik Ruwaidi. “ Hanya itu yang terkeluar dari mulut Aathifah
            “ Banyak duit ko tinggal kat sini ye. Ko ke sini berseminar ke ‘berdating’ ? “ Kata-kata yang menghiris hati Aathifah. Danial yang turut sama terasa dengan kata-kata lelaki yang padanya kurang beradab ini mula ingin membalas. Namun dia hanya membisu apabila merasakan hujung baju t-shirtnya dipegang oleh jari-jemari mulus Aathifah, seperti mengerti pandangan Aathifah yang memintanya tidak membalas kata-kata nista tersebut.
            “ Jom naik  Danial “ Hanya itu kata-kata yang diucapkan oleh Aathifah. Kedengaran lemah sahaja di telinga Danial. Sebelum Ruwaidi melangkah pergi, Aathifah sempat memandang Ruwaidi yang tersenyuman sinis kepada Aathifah sebelum menapak menghampirii seorang wanita Cina yang anggun dan seksi. Dari kejauhan itu Aathifah dapat menangkap seraut wajah wanita itu yang seperti menahan sesuatu rasa yang tidak dapat dipastikan oleh Aathifah. Sepertinya satu pandangan yang tidak puas hati melihatnya bersama dengan Danial.
Aathifah malas ingin memikirkan hal remeh-temeh tersebut segera melangkah meninggalkan tempat tersebut. Keadaan Aathifah yang terjengkut-jengkut merisaukan Danial dan itu menyebabkan dia tidak mengambil pusing lagi akan Ruwaidi.
            “ Okey ke ni? Tak nak gi klinik dulu ker? Takut melarat. “ Danial cuba memujuk.
            “ Eh! Tak pe la. Sikit jer ni. Nanti saya taruh minyak panas and urut sikit okey la. “ Aathifah tersenyum sumbing. Aathifah cuba meneruskan langkahnya dengan berjengkut-jengkut. Danial segera memandang kaunter pertanyaan Hotel Impiana dan mengamit seorang wanita Melayu yang berada di kuanter yang pada masa yang sama turut memandangnya dan Aathifah.
            Yes, Mr. Danial. “ Wanita yang bernama Murni itu segera bersuara.
            “ Cik Murni, boleh tolong pimpin kawan saya ni? Kakinya terseliuh. “ Hanya itu yang terpancul keluar di bibir Danial. Mendengar kata-kata Danial, Murni segera memapah Aathifah.
            “ Saya tolong ya, cik “ Sopan Murni meminta izin. Aathifah yang tidak dapat menahan tindakan Murni hanya tersenyum.
            “ Terima kasih. “ Murni memapah Aathifah dan Danial hanya mengekori mereka dari belakang. Sampai di hadapan pintu bilik Aathifah, Danial mengeluarkan pas dari beg tangan Aathifah yang diminta dibawa olehnya dari Aathifah sejak dari dalam lif lagi.
Setelah melangkah masuk ke dalam bilik Aathifah, Murni yang seperti mengetahui apa yang perlu dibuat, segera meletakkan Aathifah di atas tilam.
            “ Cik, di mana cik letak minyak panas ye. Boleh saya tolong sapukannya pada kaki cik. “ Murni bertanya inginkan kepastian.
            “ Eh! Tak pe la saya boleh sapu sendiri nanti. “ Aathifah cuba menyangkal tindakan Murni dan malu dilayan baik seperti itu oleh Murni. Danial pula melangkah masuk dan duduk di sofa yang terdapat di dalam bilik tersebut dan meletakkan beg tangan Aathifah di atas meja yang ada berhampiran sofa.
            “ Tak pe cik, memang dah tugas saya. Lagipun tetamu hotel ni tengah sakit kami di sini kene tolong mana yang termampu. Dekat mana ye minyaknya “ Murni membalas dengan jujur.
            “ A..a… ada kat dalam beg kecil atas meja tu “ Aathifah terpaksa mengalah dan menunjukkan arah beg yang dimaksudkannya. Murni yang telah menjumpai minyak panas yang dicari segera kembali kepada Aathifah. Sebelum pun sempat Murni menyapu minyak pada kaki Aathifah, Danial bersuara.
            “ Tapi cik Murni, saya rasa sebelum sapu minyak panas tu, lebih baik rasanya tuam dengan ais batu dulu supaya kurang bengkak dan lebam kakinya tu. Nanti saya ambilkan ais. “ Danial segera mengeluarkan sapu tangannya dan meletakkan beberapa ketul ais batu ke dalam sapu tangannya dan mula menghulurkannya kepada Murni.
            “ Aathifah saya balik bilik saya dulu la ye. Kalau ada apa-apa awak call la saya. Mana tau kaki awak makin sakit ker awak demam ker. “ Danial faham mungkin Aathifah malu kakinya dilihat olehnya segera ingin berlalu pergi.
            “ Oh ye, nah ni phone awak. Saya dah masukkan nombor phone saya. Letak kat sebelah awak masa tido nanti senang la awak nak call saya nanti, mana la tau ada apa-apa nanti. Sorry saya godek handset awak dan saya ada buat miss call ke handset  saya. Saya nak save nombor awak supaya saya leh check keadaan awak nanti-nanti. “ Serius sahaja Danial.
            “ Eh! Tak pe tak payah call saya.  Sikit jer ni. Insya-Allah okey la nanti. Saya janji kalau ada apa-apa saya call awak sendiri. Tak payah la awak nak check bagai. “ Aathifah mula terkesan dengan keprihatinan Danial.
            “Cik Murni, saya minta awak tolong Aathifah ye. Nanti sebelum awak keluar tolong pimpin dia masuk bilik air juga ye, supaya dia boleh menukar bajunya. Saya kalau nak tolong tukarkan bajunye kene kawen dulu ngan dia baru boleh “ Danial cuba bergurau dengan Murni dan Aathifah yang mendengar mula membulatkan matanya. Murni hanya tersenggih.
            “ Sesuka hati jer dia nak gurau ngan orang macam tu. Nanti orang pikir yang bukan-bukan kan ke susah “ Aathifah menyuarakan ketidak puasannya.
            “ Sape nak pikir bukan-bukan? Cik Murni ni dah tau saya bergurau jer. Dia dah biasa dengan gurauan saya. “ Danial tersenyum dengan idea nakalnya mengenakan Aathifah. Murni hanya mengangguk kepala mengiyakan kata-kata Danial. Aathifah demi melihat tindakan Murni hanya tersenyum kelegaan.
            “ Ye la, ye la. Dah gi balik bilik awak. Thanks ye, Danial. “
            Thanks jer mana cukup. Betul tak Cik Murni? “ Danial tak habis-habis lagi menyakat. Murni sekali hanya tersenyum.
            “ Issh, dia ni. Dah abis-abis lagi nak kenakan orang. Baling dengan botol minyak ni karang baru tau. “ Aathifah mula geram.
            “ Garangnya nak gurau sikit pun tak leh. Tapi comel sangat la kalau awak macam ni, kan Cik Murni macam budak yang merajuk manja-manja gitu. “ Danial berbunga-bunga.
            “ Dah memang orangnya comel molek, buat apa-apapun nampak comel and manis jer. “ Murni pula menyokong.
            “ Parah la, kalau dah jumpe geng dia, kalah la saya macam ni, Cik Murni. Dua lawan satu. Ingat Cik Murni nak sokong saya. Dah saya mengalah. Mr. Danial awak boleh gerak sekarang sebelum saya yang gerakkan awak. “ Aathifah mula mengalah.
            “ Okay, Okay. Good night, Aathifah, Cik Murni. “ Danial tersenyum. Hasrat ingin bertanya berkenaan Ruwaidi disimpan dahulu demi kehadiran Murni di dalam bilik itu juga. Murni hanya mengeleng-ngelengkan kepala melihat gelagat Danial dan Aathifah. Sesuai sangat meraka ni! Itulah yang bermain di dalam fikiran Murni ketika itu.

          Hati Danial tidak tenang malam itu bila mana terkenangkan keadaan Aathifah. Berulang kali dia memerhatikan telefon bimbitnya. Menanti kalau-kalau Aathifah menelefonnya atau memberikannya sebarang pesanan ringkas.
            “ Dia ni okey ker ni? Kalau aku bagi message ke call ker tak pe ker, ye? Patut ker aku buat macam tu? Ke ganggu dia nak rehat jer? “ Danial tertanya-tanya.
            Message okey kot. Tapi nak tulis pe ye? “ Danial mula menaip pesanan ringkas untuk Aathifah.
                                    Kaki awak dah okey?
            “ Ish! Tak boleh. Macam tegas sangat jer “ Danial mula memadam semula pesanan yang ditulisnya.
                                    Awak dah tido ker? Awak demam?
            “ Ish! No, no. Macam nak dia demam jer lak “ Danial mengulangi tindakannya memadamkan pesanan yang beru ditaipnya tadi.
                                    Saya ganggu awak ye. Awak okey?
            “ Ish! Mesti la ko ganggu dia. Dah malam giler ni. “ Buat kali ketiga Danial membatalkan niatnya menulis pesanan ringkas buat Aathifah.
            “ Ah! Susahnya nak bagi message dengan dia ni? Pe kenanya dengan aku ni? Serba salah jer kalau dengan dia ni. Semuanya jadi tak menentu. “ Danial menggusutkan rambutnya dengan kedua-dua belah tangannya.
“ Agaknya macam ni ker orang bercinta? Patutlah Islam galakkan bercinta selepas berkahwin. Supaya manusia tak celaru fikirannya macam ni. Silap langkah boleh gila jadinya. Hai! Aathifah. Kau dah buat hati aku tak keruan. Risaukan diri kau hanya kepada perkara yang kecil macam ni. Bukannya kau patah kaki pun! Okey Danial cuba bawa bertenang. Sabar jer. Nanti kalau dia apa-apa mesti dia call. “ Danial cuba meyakinkan dirinya sendiri.
“ Tapi siapa Ruwaidi tu tadi ye? Kenapa kata-katanya sinis jer kat Aathifah? Nampak macam dia tak puas hati dengan Aathifah jer. Nak kata cemburu aku dengan Aathifah pun ada? Tak kan la dia pun ada hati dengan Aathifah kot? Kalau betul la ramainya pesaing aku ni. Semuanya hebat-hebat dan kacak-kacak belaka. Bukan senang nak bersaing kalau macam ni. Nampaknya aku kena usaha lebih lagi ni. ” Danial mula berfikir panjang.
“ Sebelum bersaing dengan musuh, baik aku siasat siapa pesaing-pesaing aku dulu. Cuba cari dalam internet kot ada artikal-artikal berkenaan Ruwaidi dan Qa’id ni. “ Danial mula mencari maklumat berkenaan dua jejaka berkenaan di dalam komputer ribanya. Nasib menyebelahinya apabila ada sedikit artikal berkenaan Ruwaidi. Ketua Pegawai Eksekutif ( CEO ) kepada syarikat Dimensi Sdn. Bhd. Danial mula membaca sedikit sebanyak berkenaan Ruwaidi dan syarikat tersebut.
Namun cariannya pada nama Ruwaidi sahaja yang ada manakala carian pada nama Qa’id tiada berkenaan orangnya malah laman sosial Facebook pun tiada Qa’id yang dicari itu. Nampaknya usahanya untuk mengenali Qa’id dengan lebih mendalam agak sukar.
“ Patut ker aku pakai khidmat penyiasat untuk mencari maklumat tentang Qa’id ni? Tak over sangat ker nanti? “ Danial cuba menimbang.
“ Kenapa nak menghabiskan duit macam tu sekali. Macam aku tak yakin pada kemampuan diri pula. Lagipun kalau dah memang jodoh aku dengan Aathifah. Tapi kalau jodohnya dengan Qa’id tu aku patut doakan kebahagian mereka. Ya! Itulah yang sebaiknya. “ Danial mula sedar akan ketelanjuran dirinya memikirkan perkara yang belum tentu hujungnya.
“ Aathifah pun aku tengok tidak tunjuk reaksi yang berlebihan pada sesiapa pun. Dia seolah-olah melayan aku dan Qa’id sama rata jer. Dan Ruwaidi layanannya lebih kepada ketakutan dan rendah diri daripada istimewa. Tapi kenapa Aathifah Nampak macam takut-takut dengan Ruwaidi tu kan? Kata-kata sinis Ruwaidi pun melampau. Kenapa ye? “ Danial mula tertanya kembali hubungan dingin Ruwaidi dengan Aathifah.
“ Adakah Ruwaidi juga menaruh perasaan dendam macam aku satu masa dahulu? Itu mungkin salah satu kemungkinannya. “ Danial cuba mereka kemungkinan.
“ Ah! Sudah. Tak perlu menyesakkan kepala dengan hal-hal itu. Mungkin nanti aku akan tahu juga “ Danial tidak mahu terus-terusan memikirkan perkara tersebut.








No comments: