Hawa Telinga

Thursday 15 May 2014

Novel Aku Nak Kerja Bukan Misi Bab 7






Haruskah Aku

T
angan sasa Saifuddin pantas menahan badan Umairah dari jatuh ke lantai. Dengan bantuan Saifuddin itu Umairah tidak jatuh ke lantai. Kemudian dia terduduk bersimpuh setelah dia dapat mengimbangkan dirinya itu. Dia duduk bersimpuh dengan membelangkangkan Saifuddin dengan perasaan terkejutnya. Di luar kesedaran Saifuddin, dia mula merangkul bahu Umairah dari belakang seperti tidak mahu melepaskannya kepada orang lain. Hanya kebisuan yang ada pada mereka ketika ini seolah merelakan pelukan yang berlaku. Umairah yang terdorong untuk terduduk di tepi katil Saifuddin hanya terdiam seperti telah dipukau.  Saifuddin juga sudah terduduk di hujung katilnya manakala tangannya memeluk kemas bahu Umairah membelakangkannya. Masing-masing terpaku dengan situasi itu.
 “ Apa ni Saifuddin, lepaskan saya. Awak tak boleh peluk saya la. Kita bukan muhrim! “ Umairah yang tersedar dengan salah laku mereka mula meronta meminta dilepaskan dengan meninggikan sedikit suaranya. Saifuddin yang turut sama tersedar dengan kesalahannya mula melepaskan pelukannya sambil dia beristighfar.
 Setelah mendapati dirinya bebas daripada pelukan Saifuddin, Umairah segera bangun dan berlari meninggalkan Saifuddin. Saifuddin yang tidak menyangka dengan tindakan beraninya yang diluar kesedarannya itu hanya melihat Umairah yang berlari meninggalkannya. Dia tidak tahu apa yang harus dilakukan untuk menyatakan kekesalannya berbuat demikian. Dia juga tidak pasti haruskah dia keluar mengejar Umairah.
Mak Mah yang melihat Umairah laju turun daripada bilik Saifuddin mula mendapatkan Umairah dan bertanya apabila mendapati Umairah ingin meninggalkan rumah itu dengan segera.
“ Eh! Nak ke mana tu Umairah. Jom la makan dulu. Saifuddin mana? Dia tak mahu bangun lagi ker? “ Tanpa menghiraukan pertanyaan Mak Mah Umairah terus bersuara.
“ Mak Mah saya balik dulu ye. Ada hal sikit. Mungkin lain kali saya merasa masakan Mak Mah. Kirim salam kat auntie. “ Umairah berkata kerana tidak mahu hati tua Mak Mah terasa dengan tindakannya pulang tanpa merasa masakannya terlebih dahulu sedangkan makanan sudah disediakan olehnya. Umairah terus berlalu dengan segera. Tidak betah lagi dia berlama di rumah itu. Terlalu malu dia dengan apa yang berlaku dan terasa bersalahnya dia kepada yang Maha Esa. Mak Mah yang perasan adanya air mata yang mula bergenang pada mata Umairah hanya mendiamkan diri sambil matanya memandang wajah Umairah dan bersilih ganti memandang ke atas. Seperti dapat menganggak sesuatu sudah terjadi.
            Setelah Umairah melangkah pergi meninggalkan rumah itu, Mak Mah segera mendapatkan Saifuddin yang masih lagi berada di biliknya. Saifuddin yang kembali baring sambil matanya dipejamkan semula cuba menutup kesalahan yang dilakukannya sebentar tadi. Mak Mah yang melihat Saifuddin masih tidur di atas katil tersebut mula menghampirinya sambil mulut membebel.
“ Alahai! Budak bertuah ni. Belum bangun lagi. Sampai tak sempat budak Umairah tu nak jamah makanan terpaksa pergi. Ada hal la tu agaknya. Bangun la cepat Saifuddin. Jom makan nanti angin masuk perut kamu lagi susah. “
‘ Saifuddin masih tidur. Mungkin ada hal lain yang buat budak Umairah tu menangis kot. Apalah aku fikir yang bukan-bukan tadi ‘ Mak Mah berbicara sendirian. Dia berasa lega dengan apa yang difikirkannya tidak berlaku. Kali ini Mak Mah menghampiri Saifuddin dan mengerakkan tubuhnya sambil mengejutkannya.
“ Isshk! Budak ni bangun. Nak Mak Mah siram kamu dengan air ke baru bangun. “ Mak Mah tersenyum mengusik.
“ Terima kasih Mak Mah. Kejab lagi saya turun makan. Saya nak solat dulu. “ Saifuddin mula membuka matanya dan dengan sayu dia bersuara.
“ Bagus la. Mak Mah pun nak solat dulu ni. Tapi Umairah dah balik. Jenuh dia kejutkan kamu tadi. Kamu tak dengar ker? Agaknya ada hal la kot balik sampai tak sempat nak menjamah dulu. Entah apa hal yang sedih sangat. Mak Mah nampak bergenang jer airmatanya. Mak Mah turun dulu, ye “ Mak Mah segera berlalu sambil menutup semula pintu bilik Saifuddin yang luas terbuka tadi. Demi mendengarkan kata-kata Mak Mah berkenaan air mata Umairah, Saifuddin terasa lebih bersalah.
‘ Apa dah aku buat ni? Macam mana aku boleh peluk dia pulak. Kenapa aku ikutkan sangat hasutan durjana tu. Pasti Umairah terluka dengan tindakan aku dan dia akan menjauhkan dirinya daripada aku. Aku harus bertanggung jawab. Namun mahukah dia menerimanya. Haruskah aku bertanggung jawab? Macam mana pulak dengan abang? ‘ Saifuddin berbicara sendirian sambil merauk mukanya. Buntu dengan tindakan yang harus dilakukannya. Seketika kemudian dia teringat kepada yang Esa. Dia harus memohon kemaafan kepada-Nya di atas kekhilafannya tadi disamping memohon petunjuk akan tindakan yang wajar dilakukannya.
            Selesai menunaikan solat zuhur dan solat taubat, Saifuddin mula mengambil telefon bimbit Iphone 5c kepunyaannya dan mendail nombor telefon bimbit Umairah. Dia menghubunginya untuk menyatakan permohonan kemaafan di atas keterlanjuran tingkah lakunya sebentar tadi dan menyatakan niatnya yang akan bertanggung jawab dengan setiap tindakannya memalukan serta menjatuhkan martabat Umairah.  Mujur selepas berjumpa dengan Umairah pagi tadi di pejabatnya, Saifuddin sempat menyimpan nombor telefon bimbit Umairah. Kalau tidak mungkin dia terpaksa menunggu keesokan hari sahaja.
            Deringan telefon tidak dijawab di hujung talian. Saifuddin mencuba lagi untuk kali kelima namun masih tiada jawapan. Saifuddin mula dapat menduga bahawa Umairah sahaja tidak mengangkat panggilannya. Namun Saifuddin tidak berputus asa. Dia mula menaip pesanan ringkas.
                        Salam. I’m sorry. Sy trlanjur td tp sy x sgaja.Tlg maafkn sy.
                        Sy akn b’tggjwb. Pls pick up my call. I 1 2 xplnt n hear u’r
                        voice n u’r answer. Pls….
            Saifuddin mengeluh, melepaskan bebanan yang berat. Dia tahu dia sudah melukakan hati Umairah. Dia sudah mencalar kerhormatannya sebagai gadis. Namun apa lagi yang dapat dilakukannya kerana semua sudah terjadi. Hanya dia berharap Umairah sanggup menerima permohonan kemaafannya dan dia sedia bertanggung jawab sekiranya itu yang diharapkan oleh Umairah.

*******************************************

‘ Ttiitt, ttiitt….’ Bunyi bib pesanan ringkasnya masuk selepas lima kali deringan panggilan telefon yang tidak diangkatnya. Umairah yang masih lagi berteleku menghadap Yang Maha Pengampun. Memohon keampunan di atas dosa-dosa yang telah terjadi sebentar tadi. Air mata masih lagi mengalir membasahi pipi. Dia benar-benar menyesali kekhilafan diri. Matanya mula terasa sedikit pedih. Segera dia mengambil sapu tangan dan mengelap airmata yang masih mengalir dan cuba untuk tidak menangis lagi. Dia cuba menenangkan diri dengan berisytighfar sebanyaknya.
 Dirasakan dirinya masih tidak tenang. Segera dia mengambil senaskah al-Quran dan mula membaca surah-surah yang dapat menenangkan jiwanya disamping menjauhkannya dari gangguan syaitan. Umairah memulakan bacaannya dengan surah  al-Fatihah. Kemudian dia membaca pula surah Yassin, surah al-Khaafiruun, surah al-Mulk, surah al-Ikhlas, surah al-Falaq dan disudahi dengan surah an-Nas. Akhirnya dia tertidur dengan tenang tanpa linangan air mata lagi. Dia terlupa akan pesanan ringkas yang masuk tadi.
            Tidurnya diganggu dengan bunyi ketukan bertalu-talu pada pintu biliknya. Pantas Umairah bangun sambil berisytighfar dan mengucapkan Alhamdulillah. Diperhatikan jam di dinding, sudah pukul lima empat puluh lima minit. Dia segera membuka telekung yang masih dipakainya dan melangkah ke arah pintu biliknya yang berkunci.
“ Haa! Bangun pun. Umi baru ingat nak ambil kunci kalau Umairah tak buka-buka pintu ni tadi. Kamu buat apa tadi penat sampai tertidur lepas balik. Dah pergi solat dah lewat sangat ni. Lepas tu turun makan. “ Bebelan uminya tanpa henti. Dia hanya mengangguk lemah. Setelah uminya berlalu pergi dia mula menutup semula pintunya dan masuk ke bilik air dan berwudhuk.
            Selepas menunaikan solat asar dia turut membaca surah-surah yang sama dibacanya tadi. Dia berasa lebih tenang dan bersih jiwanya. Seketika kemudian telefon bimbitnya berbunyi nyaring dengan nyanyian lagu Opick ‘ Tak Cukupkah Semua ’. Jamilah itulah nama yang tertera pada skrin telefon bimbit Samsung S4 nya.
“ Assalammualaikum Jamilah. “ Umairah mula memberi salam.
“ Waalaikummussalam Umairah. Ko buat apa tadi senyap jer. Aku call ko tak angkat aku message ko tak balas. Ko sakit ker? “ Jamilah pantas bertanya.
“ Alhamdulillah, aku sihat lagi ni. Sorry tadi aku tertidur. Letih sikit tadi. Kenapa ko call ni? “ Umairah tenang bersuara.
“ Magrib ni ko gi tak solat kat masjid. Ari ni ada ustaz muda tu bagi kuliah. Dah lama aku tak join. Jom kita gi nak. Aku dah rindu nak jumpa ustaz tu. Dengar suara and tengok wajahnya dari jauh pun dah cukup la. “ Jamilah girang memberitahu.
“ Eh! Eh! Ko ni nak gi sebab nak jumpa ustaz tu ker nak dengar kuliahnya? Baik ko betulkan niat ko tu. “ Umairah mengingatkan.
“ Pe salahnya menyelam sambil minum air. Bukan luak pun kan. Ke ko jealous sebab ustaz tu suka tengok aku? “
“ Tak kuasa aku nak jealous. Ko tu perasan sebenarnya. Memang la semua orang ustaz tu tengok. Takkan nak bagi kuliah tengok lantai jer. Pe la ko ni. Dah, dah. Nanti ko datang rumah kita gi sama-sama dengan abi aku. Aku nak turun dinner ni. Umi aku dah bising tadi. Okey, Assalammualaikum. “
“ Okey, malam nanti aku datang. Kirim salam kat umi ko ye. Waalaikummussalam. “ Setelah tamat perbualan dengan Jamilah, Umairah mula melihat tujuh kali panggilan tidak berjawab. Lima daripada Saifuddin dan dua lagi daripada Jamilah. Kemudian dia membuka peti pesanan ringkas. Ada dua, satu daripada Jamilah yang bertanya sebab dia tidak mengangkat panggilan telefonnya dan satu lagi daripada Saifuddin. Umairah melepaskan keluhan selepas membaca pesanan Saifuddin. Tanpa menunggu lebih lama dia membiarkan sahaja pesanan tersebut dan segera turun ke bawah. Seperti kebiasaan, familinya akan makan malam sekitar pukul enam lebih.

***********************************

“ Eee!! Handsome kan ustaz tadi. Dah la handsome, bijak dan beriman lagi. Memang sempurna la kalau jadi suami. Untungnya kalau aku dapat. Jaminan syurga tu! “ Jamilah bersuara agak perlahan sambil tangannya memeluk tangan kiri Umairah keriangan. Mujur mereka agak jauh kebelakang daripada kedua orang tua Umairah.
“ Ustaz ko nak Danial ko nak. Mana satu sebenarnya yang ko nak ni? Ko ni biar betul. Jangan mainkan perasaan orang. Nanti ko juga yang merana. “ Umairah tegas bersuara.
“ Pe la ko ni. Aku nak berangan sikit pun tak boleh. Ko ingat aku ngan ustaz tu dapat bersama ker? Angan-angan aku jer la. Ustaz tak kan pandangnya orang yang macam aku ni. Mesti dia nak cari isteri yang bertudung labuh, kan. Jadi yang ada ngan aku sekarang ni Danial jer la. Dia pun boleh tahan juga jika nak dibandingkan ngan ustaz, kan “ Jamilah tersenyum kelat.
“ Bagus la ko sedar. Tapi semua tu tak mustahil. Mungkin ustaz tak cari isteri yang tudung labuh, mungkin dia cari isteri yang macam ko yang boleh dibimbing sampai ko boleh pakai tudung labuh. Kita mana tahu kan. Kalau ko betul-betul nak ko selalulah berdoa. Insya-Allah kalau dah memang tu jodoh dan ketentuan Allah untuk ko, dapat la ko jadi isteri ustaz tu. Tapi nanti macam mana pula ngan Danial? Kesian pulak dia. “ Umairah berbicara panjang lebar.
“ Danial tu tak kisah. Dari dulu lagi kami dah cakap kalau ada jodoh di antara kami, kami akan bersatu tetapi kalau tak de kami pasrah dan berjanji tak kan bermasam muka dan akan masih tetap berkawan. Heem…. Cool tak kitaorang? “ Jamilah tersenyum bangga.
“ Bagus la macam tu. Tapi jangan nak kembang sangat! Dah jom cepat, abi dah jauh tu. “ Umairah dan Jamilah mempercepatkan langkahnya menuju tempat letak kereta abinya yang sedikit jauh kerana ramai yang hadir mendengar kuliah magrib tersebut.
“ Amboi! Nak gi mana tu jalan cepat sangat. Sampai tak perasan orang kat sebelah. “ Haniza menegur bilamana Umairah dan Jamilah berlalu disebelahnya. Umairah dan Jamilah yang tersentak dengan kata-kata itu mula berpaling.
“ Eh! Auntie Niza. Auntie pun datang juga. Sorry la tak perasan tadi. “ Jamilah mula memberhentikan langkahnya. Umairah turut sama ikut. Dia tersenyum memandang Haniza. Namun sewaktu matanya dapat melihat kelibat Saifuddin yang turut ada di situ dan sedang asyik melihatnya, dia mula menundukkan sedikit wajahnya.
“ Abang pun ada. Tak jauh ker datang solat kat sini? “ Jamilah kembali bersuara. Saifuddin hanya tersenyum kepada Jamilah tanpa sedikitpun ingin membuka mulut berbicara atau menegur mereka. Hanya matanya masih tidak mahu lekang daripada memandang wajah Umairah yang tadinya riang namun kini muram.
‘ Mungkin dia masih marahkan aku. Macam mana ni? Apa aku nak buat ni? ‘ Saifuddin berbicara sendirian. Namun bagi Umairah dia tidak pula memikirkan apa-apa. Fikirannya tiba-tiba kabur tidak tahu apa yang harus difikirkan. Kemudian mereka kembali mendengar Haniza berbicara.
“ Issh! Kamu ni kalau nak tuntut ilmu mana ada istilah jauh ker dekat. Auntie suka dengar kuliah dari Ustaz Niyaz ni. Bila dengar ustaz bagi kuliah dekat sini auntie ajak la abang Din kamu ni solat kat sini. Untung-untung boleh jumpa kamu ngan Umairah. Alhamdulillah Allah perkenankan permintaan auntie.” Haniza tersenyum lebar.
“ Umairah, terima kasih kerana sudi tolong auntie dan Haq. Tadi auntie tak sempat nak ucapkan terima kasih. Tak sangka Umairah orang yang Saifuddin cakapkan tu. Nasib baik Umairah ada tolong pujukkan Haq kalau tidak tak tahulah apa yang nak jadi. Mungkin kami terpaksa menghantarnya ke hospital mental. “ Haniza menyambung bicaranya sambil mengusap mesra bahu Umairah.
“ Saya tak buat apa-apa pun auntie. Saya cuma mempertahankan diri saya saja tadi. Semua tu kehendak Allah. Alhamdulillah Dia permudahkan semua urusan tadi. “ Umairah bersuara lembut sambil memandang Haniza, hanya Haniza. Jamilah yang dapat menganggak apa yang sedang dibicarakan oleh mereka hanya mendiamkan diri. Tidak mahu menyampuk.
“ Esok Umairah akan datang lagi kan? Agaknya pukul berapa Umairah nak datang ye? Nanti boleh Saifuddin ambilkan kat Umairah. “ Haniza begitu gembira. Umairah tidak tahu mahu berkata apa. Dia yang masih tidak memikirkan perkara itu hanya memandang sayu wajah Haniza. Demi melihatkan keadaan Umairah, Saifuddin mula menyampuk.
“ Mama, Umairah belum bersetuju lagi. Dia perlukan masa untuk fikirkan cadangan kita tu. Berikan dia masa. Tadi Saifuddin yang paksa dia datang tolong. Jom Mama kita gerak. Bahaya dok sembang tepi jalan macam ni. “ Saifuddin mula memegang tangan mamanya. Kereta yang bertali arus melalui jalan itu merisaukannya. Kebanyakan kereta yang lalu-lalang adalah pemilik yang hadir solat berjemaah di masjid sambil mendengar kuliah tersebut.
“ La, ye ker. Kalau macam tu auntie minta maaf. Ingatkan Umairah dah setuju. Tak pe la, Umairah fikirkan dulu ye. Nanti bagi kami jawapan ye. Tapi auntie harap sangat yang Umairah sanggup dengan cadangan kami tu. Umairah jer satu-satunya harapan kami. “ Haniza mula tersenyum pilu. Masing-masing mendiamkan diri sambil kaki melangkah menuju ke kereta Saifuddin.
“ Jom mama kita masuk kereta. Umairah dan Jamilah pun nak balik dah tu. Dah malam sangat dah ni. “ Saifuddin kembali menarik tangan mamanya sambil memandang sekilas wajah murung Umairah.
“ Okey, jumpa lagi nanti ye auntie “ Jamilah mula menghulurkan tangan bersalam dengan Haniza. Umairah kemudiannya mengikuti. Haniza yang kini bersalam dengan Umairah mengusap lembut tangan Umairah berkali-kali dengan wajah yang penuh pengharapan.  Setelah seketika kereta BMW Saifuddin berlalu, kereta abinya Umairah pula tiba di tempat Umairah dan Jamilah berhenti tadi dan mereka segera masuk.

***************************************

“ Ko kenapa Umairah? Lepas balik tadi aku tengok ko diam tak banyak cakap pun. Sepatah orang tanya sepatah juga la jawabnya. Ko sakit ker? “ Jamilah bertanya setelah mereka berada di dalam bilik tidur Jamilah. Malam itu Umairah akan menemani Jamilah kerana ibu dan papa Jamilah tiada di rumah. Ibunya menemani papanya ke Johor untuk satu mesyuarat perkembangan syarikatnya di sana.
“ Aku okey jer. Cuma sakit kepala sikit. Mungkin kurang minum air masak kot. Hari ni kan sedikit panas. Mata aku pun letih sikit ni. Aku rasa aku nak tidur awal la. Ko ada apa-apa nak buat ker? “ Umairah beralasan tanpa memberitahu Jamilah perkara sebenar yang mengganggunya.
“ La ye ker. Aku baru cadang nak ajak ko tengok cete Naruto the Movie 6 ni. Kan ko pun suka cerita animasi. Ingatkan ada kau boleh la kita tengok sama-sama tak la bosan sangat. “ Jamilah sedikit kecewa.
“ Tak pe la ko pasang jer la. Aku temankan ko kejap tapi kalau aku tertidur ko jangan marah pulak. “ Umairah yang sudah baring di atas katil Jamilah memberi cadangan.
“ Betul ni. Ko tak kisah aku pasang. Kalau ko nak tido, ko tido la. Janji ko ada kat sebelah aku. Tak la aku rasa sunyi sangat. Ko tau la malam-malam lain sikit rasa keadaannya. Tambah kalau duduk sorang-sorang. “ Jamilah tersenyum riang sambil kaki melangkah ke arah set televisyennya. Dvd Naruto The Movie yang baru dibelinya itu dibuka dan dipasang. Seketika kemudian bunyi bib pesanan ringkas Umairah berbunyi. Dengan malas Umairah mencapai telefon bimbit yang berada di atas meja tulis Jamilah yang berdekatan dengan tempat tidurnya. Pesanan ringkas daripada Saifuddin dibaca.
                        Salam. Awk dah tido? Sy nk call blh? Ada pkara yg sy nk jelaskn.
“ Sape tu? Pakwe ker? “ Jamilah yang teruja ingin mengetahui gerangan yang menghantar pesanan kepada Umairah ketika hari sudah semakin malam mula bertanya.
“ Eh! Sibuk jer nak tahu sape yang anto message kat aku ni. Dah la aku nak tido dulu ni. “ Umairah mengelak daripada menjawab pertanyaan Jamilah. Seketika kemudian bunyi bib peti pesanan ringkas Jamilah pula berbunyi.
“ Hhaah! Pe mimpi Abang Din ni anto message kat aku ni? “ Tanpa sedar Jamilah bersuara tidak percaya dengan pesanan yang diterima dari Saifuddin. Jamilah membaca pesanan ringkas yang dihantar olehnya.
                        Salam. Ank dara sorg ni dah tido ker? Berani ker tido
                        sorg2 mlm ni. Ada sesiapa temankn ker?

“ Abang Din? Encik Saifuddin ker? Oh! Ye Encik Saifuddin tu anak Auntie Niza kan. Jadi ko dah kenal la siapa dia sebenarnya kan? Tapi kenapa ari tu masa jumpa dekat restoran ko macam tak kenal jer pulak ? “ Umairah yang mula dapat menangkap kata-kata Jamilah mula bertanya.
“ Hhaah! “ Jamilah agak gugup.
‘ Matilah aku! Macam mana aku terlepas cakap pulak ni. Tadi dah elok tak perlu menjawab sebab dia tak tanya. Ingat dah lupa. Aduh! Idea datang la cepat. ‘ Jamilah monolog sendirian.
“ Kenapa gugup jer ni Mila. Ko ada rahsiakan sesuatu daripada aku ker? “ Umairah yang dapat mencium kegugupan tutur kata Jamilah mula kembali menyoal. Dia kini kembali duduk seiringan dengan Jamilah yang juga duduk di atas katil tersebut.
“ Eh! Mana ada. Pandai jer la ko ni. Aku biasa jer. Ko ni suka serkap jaranglah. Kata tadi mengantuk nak tido, kenapa tak tido lagi. “ Jamilah cuba mengalihkan topik perbualan.
“ Sudah ko jangan nak lari. Jawab cepat soalan aku. Selagi aku tak puas hati dengan jawapan ko, ko jangan ingat ko boleh lari. Ha! Pe tunggu lagi. Cepat la jawab. “ Umairah sedikit meninggikan suara. Sahaja ingin membuat Jamilah getar dan berharap dengan itu dia akan menjawab dengan jujur.
“ Jangan la marah-marah Umairah. Okey aku jawab soalan ko tadi. Aku dah lama tak jumpa dengan Abang Din, tu yang aku dah tak cam dia. Ye lah dulu rambutnya kontot macam askar sekarang dah panjang sikit, berjanggut ciput lagi. Ehm! Sebab tu la. “ Jamilah yang yakin dengan alasan yang diberikan sempat lagi melawak.
“ Berapa lama ko tak jumpa sampai tak boleh nak cam langsung ni? Abis tu ko gi hotel ari tu memang betul-betul ko minta kerja ker korang menyembang pasal aku? “ Umairah yang masih sangsi mula bertanya dengan nada yang masih serius.
“ Sampai hati ko tak cayakan aku. Betul la aku minta kerja. Tapi adalah juga abang tanya pasal ko sikit-sikit. Ye la, dah dia nampak aku ngan ko ari tu, mustahil la dia tak tanya kan. Dia pun lelaki gak. Pantang nampak perempuan cantik sikit mula la nak merisik khabar. “ Jamilah yang mulanya membuat suara merajuk mula tersengeh-sengeh selepas menuturkan kata-katanya.
‘ Merisik khabar? Apa ye yang Saifuddin tu tanya? Kalau aku tanya dengan minah ni, mula la dia ingat aku ni tangkap cintan dengan mamat tu. Tak pun dia cakap aku ni cepat perasan lak. Baik aku diamkan jer ‘ Umairah berbicara dalam hatinya.
“ Dah la aku nak tido! Semakin sakit kepala aku melayan ko sembang. “ Umairah mencipta alasan lalu baring semula sambil menarik selimut menutup tubuh yang sedikit kesejukkan kerana terpasangnya penghawa dingin di bilik tersebut. Jamilah dalam diam sempat membalas pesanan ringkas Saifuddin.
“ Eh! Ko tau tak, aku rasa abang Din tu dah tangkap cintan la ngan ko. Masa kat masjid tadi matanya tak berkelip memandang ko. Ko jer yang dia pandang masa tu sampai aku kat depan dia yang tengah perhatikan dia tengok ko pun dia tak perasan. Macam orang yang sedang dilamun cinta. Macam berada di kayangan jer. Malu tapi mahu. Ko untung tau tak Umairah. Abang Din tu tak pernah bercinta ngan sesiapa pun. Dia tu susah nak jatuh cinta. Kau la orang pertama yang dapat buka pintu hati dia. Memang la, Abang Din tak cakap kat aku yang dia suka kat ko tapi sekilas ikan berenang aku tahu jantan betinanya, macam tu la aku tahu abang tu ada hati dengan ko. Andai kata la satu hari nanti Abang Din cakap yang dia suka kat ko, ko leh terima dia tak? “ Jamilah dengan panjang lebarnya bersuara memberikan pendapatnya dengan mata masih lagi pada skrin televisyen di hadapannya.
            Seketika menanti Umairah masih tidak menjawab, Jamilah mula memalingkan mukanya ke belakang memandang Umairah yang sedang lena..
“ La! Aku cakap sorang-sorang rupanya. Kejapnya dah lelap. Letih sangat kot. Buat bazir air liur aku jer cakap panjang lebar tadi. Nasib badan, nasib badan. “ Jamilah mengeluh sambil menyambung semula menonton televisyennya. Sementara itu, Umairah yang berpura-pura tidur mula membukakan matanya perlahan-lahan. Dia mula memikirkan kata-kata yang diperkatakan oleh Jamilah dan perkara-perkara yang telah terjadi  hari ini.
‘ Apa yang harus aku buat sekarang? Nanti? Haruskah aku terima tawaran mamat tu? Kalau aku terima macam mana aku nak berdepan dengannya? Berjayakah aku nak melakukannya tanpa fikir apa yang telah dia lakukan? Tapi kalau aku tak terima macam mana aku nak kumpulkan duit dengan cepat. Lagi cepat aku kumpulkan duit lagi cepat aku pergi dari tempat ni. Tak perlu aku nak bertembung dengan dia lagi. Tapi duit yang aku terima nanti duit dia. Tak ker ada kaitan ngan dia gak nanti. Ah! Serabutnya kepala aku ni. Aduh! Sakitnya! ‘ Umairah mengaduh kesakitan sendirian tanpa terkeluar kata-katanya di pendengaran sesiapa. Matanya semakin sakit. Tanpa sedar dia terlelap.
            ‘ Krreenggggg!!!! ‘ Jam loceng di meja sudutnya bilik Jamilah berbunyi. Menandakan hari sudah mengenjak pukul enam setengah pagi. Jamilah dengan malas bangun menutup jam loceng berkenaan. Seketika kemudian dia mengeliatkan badannya. Di pandangnya Umairah masih lagi lena dalam selimutnya seolah-olah tidak sedar akan bunyi jam loceng yang bingit bordering di tepi telingannya tadi.
“ Tido mati ker apa minah ni. Selalu tu dia yang tolong tutupkan jam loceng ni. Sakit lagi ker kepala dia ni. Ker malam tadi dia ada bangun buat solat sunat lagi, tu yang mengantuk sampai tak sedar. Tak pe la biar dia tido kejap lagi. Lepas aku solat karang aku gerakkan. “ Jamilah membebel seorang diri kemudian terus bangun menuju ke bilik air.
            Selesai menunaikan tuntutan yang satu itu, iaitu solat subuh, Jamilah segera mendekatkan dirinya dengan Umairah untuk mengejutkannya dari tidur.
“ Umairah bangunlah. Dah enam empat puluh lima ni. Nanti terlepas lak solat subuh. Ko belum solat lagi kan? “ Jamilah bertanya untuk kepastian sambil tangan mengoncangkan kaki Umairah. Umairah masih tidak berkutik walaupun digoncang banyak kali oleh Jamilah, kakinya. Jamilah mula merasa tidak sedap hati. Dia segera merapatkan diri ke arah kepala Umairah pula. Kali ini sambil mengejutkannya.
“ Umairah bangun dah subuh. Ko belum solat lagi kan? “ Jamilah bersuara sambil tangan mula melekap pada dahi Umairah. Alangkah terkejutnya bila dia mendapati Umairah demam panas.
“ Panasnya badan ko ni. Ko demam panas ni. Kenapa tak kejutkan aku malam tadi. Kalau tak boleh aku bagi ko ubat. Ko tunggu sini aku panggil umi dan abi ko. “ Jamilah yang mula nampak Umairah yang muka matanya sedikit segera memberitahunya. Kemudian dia perhatikan Umairah memejamkan semula matanya. Tanpa menunggu lama dia segera mencapai tudung dan baju lengan panjang untuk dipakai dan kemudian turun untuk mendapatkan kedua orang tua Umairah yang berada di sebelah. Dengan wajah yang ketakutan Jamilah berlari menuruni anak tangga rumahnya.


3 comments:

Basyirah Abd Rahman said...

Beraninya Saifuddin ni!! Ha.. tak terasa terlalu drastik ke utk perkenalan awal ni. kih3.. Tapi rasa terhibur plak baca sbb keletah Umairah yg byk celoteh ni. Haha. Ok pasni follow dua cerita ni. Terlerai Sudah & Aku Nak Kerja Bukan Misi..

Unknown said...

salam.... tq syira sudi follow cete2 sy... Doakan ke-2 2nya mahu diterbitkan oleh Kaki Novel...hihihi

Basyirah Abd Rahman said...

Dah siap ke kedua2 cerita ni? Kalau dh siap, bagus lah sbb boleh diwar-warkan. Hehe.. Bagus lah sebab dah melangkah setapak demi setapak ke hadapan. Selamat Berkarya!