Hawa Telinga

Thursday 15 May 2014

Novel Terlerai Sudah Bab 5






BAB 5 : Kebetulan

A
athifah memasukkan tayar simpanan ke ruangan tayar yang baru dikeluarkan kerana pancit sebentar tadi. Mujur dia memakai seluar tractsuit walaupun dia menggenakan baju jubah berfesyen dua lapisan kain spandex rayon. Boleh la juga mengikat kemas bahagian hujung kain jubahnya di pinggangnya bagi memudahkannya melakukan kerja-kerja menukar tayar berkenaan tadi. Di samping itu dia dapat memastikan kain jubahnya tidak kotor atau terkoyak semasa melakukan kerja-kerja yang sedikit kotor itu tadi.
            Mujur juga dahulu dia pernah menolong bapanya menukar tayar kereta, jadi tahulah juga dia cara-cara hendak menukar tayar. Sekarang cuma tinggal hendak menurunkan semula jack dan mengemas semula barang yang ada sebelum meneruskan perjalanan. Tiba-tiba sebuah kereta Toyota  Camry Precision silver memarkir di belakang kereta Viva Elite glittering silver Aathifah. Cepat-cepat Aathifah mengalihkan pandangannya kepada kereta berkenaan. Seorang lelaki Cina keluar menuju ke arahnya. Aathifah sedikit cuak segera dia mencapai batang besi jack yang digunakan tadi, sebagai senjata perlindungan kalau-kalau lelaki berkenaan mempunyai niat yang tidak baik ke atasnya.
            Are you okay? Need help?” Danial yang mula menghampiri Aathifah segera bertanya. Bila dipandang muka Aathifah baru dia perasan dengan siapa dia bercakap. Terkejut juga kerana tidak menyangka akan berjumpa dengan Aathifah di tepi lebuhraya Utara-Selatan itu.
            You’re Aathifah, right? “ Belum sempat Aathifah menjawab, satu lagi soalan ditanya.
            ‘ Siapa lak mamat sepet ni? Macam mana dia kenal aku ni? ‘ Aathifah mula keliru dengan Danial yang mengetahui namanya. Seperti dapat menduga kekeliruan yang bersarang di kepala Aathifah Danial bersuara lagi.
            Zatunnur friend, right?  Aathifah. I’m Danial…. ”  Ayatnya tergantung kerana mula terbit perasaan malu pula pada diri Danial hendak menyatakan dirinya Pengurus Zatunnur.
            “ Oh. Mr. Danial. Bos Nur “ Aathifah mula dapat menangkap siapa geranggan jejaka sepet di hadapannya ini. Senyuman diberikan lagi.
            “ Ye, saya la tu. Tayar pancit ker? Nak saya tolong? “ Danial sudah menyingsing lengan baju kemeja biru mudanya.
            “ Eh! Tak pe dah settle, saya dah tukar. Mr. Danial lewat sikit jer tadi. Kalau tak boleh gak tolong saya tadi. Sekarang saya cuma nak simpan semula barang-barang jer. “ Aathifah cuba mengusik Danial sambil tersenyum.
            “ Oh! Ye ker, ingat baru nak mula. Pandai Cik Aathifah tukar tayar. Keje macam ni biasanya perempuan tak tahu nak buat. Kalau macam tu saya tolong awak kemas je la. Meh sini saya angkat tayar tu. “ Danial pula memberikan senyuman yang manis pada Aathifah sambil menghampiri tayar yang pancit itu dan mengangkatnya ke dalam but kereta. Aathifah yang sedikit tersentak dengan kepantasan Danial membuat kerja hanya memerhati tanpa mampu membantah perbuatan Danial itu.
            Thanks. Boleh la sikit-sikit. Bapa saya ada ajar dulu. “ Aathifah yang kepenatan hanya berbasi-basi dengan Danial. Baru dia hendak menganggkat  peralatan jack masuk ke but kereta Danial terlebih dahulu mencapainya. Setelah semua barang dimasukkan ke dalam but kereta, Danial menyandar sebentar di belakang kereta Aathifah.
            “ Cik Aathifah nak ke mana ni? Sorang pulak tu. Pagi-pagi macam ni tak takut ke? “ Danial mula memandang suasana yang masih lagi kelam walaupun sudah pukul tujuh lebih.
            “ Panggil Aathifah jer tak payah cik, cik. Saya dah biasa ulang-alik KL ikut jalan ni time, time macam ni. Cuma hari ni kurang baik sikit tayar pancit lak. Mr. Danial lak nak ke mana? Tak sangka leh jumpe kat sini“ Aathifah juga melepaskan lelah dengan menyandar di belakang keretanya tetapi dengan sedikit jarak dari Danial. Danial terpukau dengan pipi Aathifah yang sedikit kemerahan, mungkin kepanasan selepas bertungkus lumus menukar tayar tadi. 
            “ Hello! Hello! Mr. Danial. “ Aathifah menayang-nayangkan kedua-dua belah tapak tangan dihadapan muka Danial.
            Sorry, sorry… Apa Aathifah cakap tadi? “ Danial melarikan pandangan matanya dari wajah Aathifah, risau Aathifah bertanya.
            “ Mengelamun ke mana tadi Mr. Danial ni? Saya tanya Mr. Danial ni nak ke mana pulak? “ Mengeleng Aathifah melihat Danial yang hanyut dengan dunianya.
            “ Panggil Danial jer. Saya bukan bos Aathifah. Saya pun nk ke KL. Nak lawat tapak kat sana. Eh! Sembang kat sini jer lak. Jom berhenti dekat R&R depan sikit tu nanti. Leh kita sarapan sama-sama? “
            “ Eh! Takpe la Mr. Da… Eh! Eh! Danial, saya nak cepat ni. Ni pun dah dekat sejam saya lewat “
            “ Takkan nak pergi macam tu jer? Tak nak cuci dulu ke tangan yang kotor tu? Nasib baik muka pun tak kotor masa tukar tayar tadi kalau tak habis kene cuci semua. “ Tersenggih Danial disamping cuba memancing Aathifah supaya sudi menjamu selera dengannya di kawasan rehat Ulu Bernam.
            “ Ye tak ye jugak. Tak perasan lak tangan saya kotor. Okey la jumpe kat depan sana. Saya belanja Danial sebab dah tolong saya . Tapi tak dapat nak lama-lama ye. “ Aathifah malu dengan kegopohannya hendak mengelak dari Danial.
“ Okey, jom gerak. “ Aathifah segera ingin masuk ke dalam keretanya. Danial yang asyik memerhatikan pakaian Aathifah yang sedikit lucu pada pandangan matanya tersenyum geli hati sebelum bersuara.
“ Nak masuk macam tu jer ker? “
“ Kenapa lak? Pe maksud Danial? Saya tak faham. “ Aathifah mula keliru dengan pertanyaan Danial.
“ Kalau ye pun betulkan la dulu baju tu. Dah macam serikandi Melayu jer saya tengok. Nak bertarung dengan sape lak dalam kereta tu nanti? “ Danial masih lagi tersenyum geli hati. Aathifah yang mula dapat menangkap butir bicara Danial segera bersuara sambil merungkaikan semula ikatan kain jubahnya di pinggang itu.
“ Eh! Eh! Terlupa la pulak. Thanks “ Pipi Aathifah semakin kemerahan kerana malu dengan keadaan dirinya yang sebegitu. Danial bertambah terpempan dengan wajah kemerahan Aathifah itu. Hulu hatinya bagai disentap dengan satu perasaan yang aneh.
“ Danial, jom gerak. Menungkan apa lagi tu? “ Aathifah yang sudah membuka pintu untuk masuk segera menegur Danial apabila mendapati Danial masih lagi tercegat di belakang boot keretanya. Danial yang tersentak dengan teguran Aathifah hanya mengangguk kepalanya lalu melangkah masuk ke dalam keretanya. Danial membiarkan Aathifah bergerak terlebih dahulu dan dia hanya mengekori dari belakang.
            “ Danial saya gi tandas dulu. Awak nak terus gi beli makanan ke? “
            “ Tak la saya pun hendak ke tandas. Nak cuci tangan ni “ Danial menunjukkan tapak tangannya yang juga sedikit kotor kerana memegang tayar tadi.
            Sorry, habis tangan awak jugak kotor sebab tolong saya angkat tayar tadi “
            “ Eh! Tak pe saya yang nak tolong tadi “ Kedua-dua masuk ke dalam bilik air masing-masing. Usai membasuh tangan dan membetulkan sedikit tudungnya, Aathifah keluar dan terperanjat apabila mendapati Danial menunggunya di kerusi yang terdapat di kaki lima ruangan laluan tersebut.
            “ Kenapa tak terus tunggu kat tempat makan tu? “
            “ Saja nak tunggu Aathifah dekat sini. Leh kite gi sama ke sana. Jom nanti ramai lak orang. “ Danial sudah mula melangkah. Aathifah yang berada dibelakang Danial berdiri pelik melihat perangai Danial. Seketika dia teringat yang wajah Danial seperti seseorang yang dikenali. Apabila mendapati Danial telah agak jauh kehadapan, dia terus mengorak langkah dengan lebih cepat.
            “ Aathifah nak air apa? “
            “ Bagi air milo suam la “
            “ Adik milo suam dua ye. “ Danial mula membuat pesanan.
            “ Jom Aathifah ambik makanan kat sana. “ Aathifah hanya membuntuti Danial. Danial mengambil nasi lemak yang berbungkus dengan daun pisang dan satu set sandwish telur. Aathifah pula hanya mengambil sandwish sardin. Aathifah yang memegang dulang segera mencapai nasi lemak dan sandwish dari tangan Danial dan meletakkannya pada dulang yang dipegangnya.
            “ Danial tolong cari tempat dulu ya. Nanti saya datang dengan makanan ni semua. Saya nak gi bayar dulu. “
            “ Eh! Takpe la biar saya yang bayar. Tak seronok pula perempuan yang belanja saya ni. “
            “ Ape pulak, dah memang saya cakap saya nak belanja tadi kan. Cepat la gi cari tempat nanti penuh. Orang dah mula ramai ni. “ Tanda menunggu Danial membalas, Aathifah telah berjalan ke kaunter pembayaran. Danial yang sudah mendapat tempat duduk hanya memerhatikan setiap gerak-geri Aathifah. Dengan dulang di tangannya Aathifah bergerak menghampiri Danial.
            ‘ Kan bagus kalau aku dapat isteri macam Aathifah ni. Sejuk mata memandang. Siap bawa dulang makanan tuk aku. Layan aku makan. Aduh! Terasa macam suami isteri lak ‘ Aathifah yang sudah sampai di meja meletakkan makanan dan minuman yang diambil oleh Danial tadi di hadapan Danial dan makanannya di hadapannya.
            “ Jemput makan Danial “ Ajakan Aathifah memberhentikan lamunan dan angan-angan Danial. Danial tersenyum memandang Aathifah.
            “ Pe yang senyum-senyum lagi ni. Makan la cepat “
            “ Ye, ye. Kenapa Aathifah makan sikit jer. Diet ker? “ Soalan bagi menutup perasaan malunya ditegur Aathifah tadi.
            “ Kenapa kalau makan sikit jer diet. Saya tak diet, tadi saya dah makan kat rumah. Ni makan pun sebab nak temankan awak jer. Awak ni tak takut pedas ke makan nasi lemak tu? “
            “ Tak la saya memang suka makan nasi lemak. Lagi pedas lagi saya suka. “
            “ Awak ni keturunan Baba Nyonya ker? “
            “ Kenapa tanya macam tu? “
            “ Ye la, setahu saya keturunan Baba Nyonya jer yang makan pedas macam ni. “
            “ Tak la, saya Cina biasa suku Kantonis. Tapi kan dah lahir di Malaysia jadi mesti la dah biasa makan makanan orang Malaysia. Roti canai pun saya makan. Kawan saya pun ramai orang Melayu “ Kagum juga Aathifah. Ingat Danial ni tak tahu nak makan roti canai. Nasi lemak biasa juga dilihat rakan Cina sekolahnya makan tapi yang makcik kantin buat tak pedas. Roti canai belum pernah lagi dia lihat atau dengar orang Cina makan.
            “ Patut la fasih cakap bahasa Melayu-kampung. Tapi kenapa Nur tak pernah cete pun awak boleh cakap bahasa kampung ni? “
            “ Saya jarang bersembang dengan dia kecuali pasal kerja. Itupun banyak guna bahasa Inggeris. Saja nak tajamkan Bahasa Inggeris Nur “ Danial tersenggih. Sukanya dia dapat bersembang dengan Aathifah. Serasa sembang dengan kawan sendiri pula.
            Aathifah menjeling jam dipergelangan tangannya. Sudah merangkak ke pukul tujuh tiga puluh pagi. Dia menyudahkan makanannya dan minumannya. Danial yang perasan dengan tindakan Aathifah pula menghabiskan minumannya.
            “ Okey la Danial, saya gerak dulu. Nanti lambat pula sampai. “ Aathifah sudah bangun dan mencapai beg tangan Valentinonya.
            “ Kite gerak sekali la ye saya follow belakang kete awak. Kalau ada apa-apa nanti, saya ada boleh tolong. Tak pun mana nak tahu kereta saya pulak yang buat hal nanti “ Sukarnya Danial ingin melepaskan Aathifah daripada pandangan matanya.
            “ Danial nak ke mana? Saya nak ke KL Convention Centre ada seminar kat sana. “
            “ Sama la! Saya pun nak ke sana. “ Danial agak terkejut dengan destinasi tujuan mereka yang kebetulan sama. Aathifah turut sama terkesima.
            “ Tadi bukan cakap nak lawat tapak ker? “ Aathifah mula keliru kerana sebentar tadi dia mendengar Danial kata ingin pergi melawat tapak.
            “ Memang saya nak melawat tapak tapi lepas habis seminar. Kalau macam tu jom la nanti lambat.“  Meraka bersaingan menuju ke kereta masing-masing. Sebaik melintasi tayar belakang sebelah pemandu keretanya, Aathifah mendapati tayarnya kempis.
            “ Alamak kempis pulak. Tadi kan baru tukar. Danial saya nak singgah Petronas sekejap. Nak pam tayar, kempis la. “
            “ Tayar ni tayar spare tadi kan. Tayar ni memang yang ok ker yang tak ok awak ganti ni. Dulu ada pernah tukar tak? “
            “Entah la saya tak ingat. Saya kurang guna kereta ni. Selalu saya pakai motor jer gi keje.“
            “ Ha! Pakai motor. Dengan baju kurung boleh naik motor ker? “
            “ Motor skuter la. Jimat sikit duit minyak. Lagipun bukan jauh pun dari rumah ke tempat keje. Nak cilok pun senang tak yah beratur kalau jam. “ Aathifah sudah menghidupkan enjin keretanya. Danial hanya mampu menggeleng mendengar jawapan Aathifah.
            Mereka sama-sama menuju ke stesen minyak Petronas yang terdapat di kawasan tersebut.
            “ Saya rase tayar ni memang bocor la. Kejab jer baru isi dah kempis balik. Awak tumpang saya jer la. Nanti kita uruskan kereta awak ni. Kunci kereta awak. Dah lambat ni. Jom “ Setelah menunggu hampir lima minit tayar yang baru diisi angin oleh Danial tadi kempis semula sedikit demi sedikit. Mujur juga Aathifah mendengar saranan Danial untuk tunggu sebentar memerhatikan keadaan tayar tersebut.
            Sorry, menyusahkan awak pulak. Nanti duit minyak saya bayar ye. “ Aathifah mula rasa bersalah kerana menyusahkan Danial dengan menumpangkannya hari itu.
“ Tak menyusahkan pun. Bagus juga saya ada teman nak ke sana. Tak la saya bosan dan mengantuk sangat nanti. Lagipun sekarang ni saya tolong awak masa awak dalam kesusahan. Nanti-nanti mungkin saya perlukan pertolongan awak pula masa saya dalam kesusahan kan “ Danial tersenyum senang hati dapat membantu Aathifah.
“ Insya-Allah kalau nanti saya dapat membantu saya akan bantu mana yang terdaya. “ Aathifah tersenyum mendengar kata-kata manis Danial. Setelah mengambil barangnya Aathifah memasuki kereta Danial dan meletakkan barangnya di tempat duduk belakang. Kelihatan barangan Danial ada di bahagian belakang kerusi.           
            ‘ Alamak beg dia serupa dengan beg aku la. Macam couple la pulak. Tapi kalau setakat beg yang bercouple okey lagi tapi jangan tuan punya beg sudah ‘ Aathifah terkesima dengan keadaan beg mereka yang sama jenama, warna dan corak itu. Beg sandang Deuter AC Lite 18 warna hijau membuatkan mereka seperti pasangan bercinta yang memiliki barangan yang sama!
           





No comments: