Hawa Telinga

Tuesday 6 May 2014

Novel Terlerai Sudah Bab 1





 BAB 1 : Kali Pertama


T

erhendap-hendap Aathifah di pintu masuk  berkaca  syarikat Yang Property Sdn. Bhd. untuk memerhatikan kelibat Zatunnur di meja kerjanya.

‘Pe stail muka yang minah ni buat? Masam ker tengang ni. Confuse aku ni. Ni yang susah muka orang lawa-lawa ni. ‘Nur’ mengatasi raut wajah.’ Aathifah bermonolog sendiri.

Sambil cuba sedaya upaya menyembunyikan dirinya daripada pandangan Zatunnur dari sebalik cermin kaca hitam pintu syarikat tersebut kaki Aathifah bergeresan dengan tong sampah yang terletak berhampiran pintu tersebut. Mata Aathifah dengan spontannya terpandang tong sampah berkenaan.

‘Aaik, sape lak yang buang bunga ros merah ni. Bazirnye. Tak sayang duit ker? Dah la mahal bunga ni. Kalau tak nak bagi la kat orang lain, buat pe buang. Issh…’ Dengan sepantas kilat tangan Aathifah ‘ gatal ‘ mengambil bunga mawar tiga kuntum yang kemas dibungkus yang masih segar dan bersih. Al-maklum tong sampah tersebut jenis yang terbuka dan tiada sampah lain di dalamnya, mungkin baru ditukar plastiknya. Itulah yang ada pada pandangan Aathifah tatkala melihat tong sampah yang setinggi lututnya sahaja.

‘Ada kad… Nak tengok ke tak? Dah buang, jadi aku bukan selongkar hak peribadi orang la kan… Dah buang aku kutip tengok jadi aku tak salah la kan… dah orang buang… Bismillahhirrahmannirrahim….’ Jari-jari runcing Aathifah membuka kad kecil yang terdapat dalam plastik bunga tersebut.
                        Buat Nur Abang yang memukau,
                        Zatunnur……. I love you
                                     Abang Ramzi
         ‘Oh! Minah ni yang punye… Hihihi….. Alhamdulillah ada gak buah tangan aku nak bagi kat dia. Tak la datang ngan tangan kosong.’ Aathifah senyum dengan idea sengalnya untuk Zatunnur, sahabatnya dunia akhirah, Insya-Allah. Kad dibuang terlebih dahulu dibuang di dalam tong sampah kembali. Tanpa berlengah Aathifah menolak pintu kaca hitam berkenaan.

           ‘Kling….kling….kling’ Kedengaran loceng yang bergantungan di bahagian atas pintu tersebut berbunyi kerana berlaga dengan bahagian pintu yang dikuak. Zatunnur yang lincah menaip sesuatu di komputer ruang kerjanya tidak menghiraukan bunyi berkenaan. Dengan membuat suara sedikit garau Aathifah mengusik Zatunnur dan menghulurkan sebungkusan bunga tersebut.

         “Assalammualaikum. For my sweetheart.“ Senyuman sumbing Aathifah hadiahkan. Zatunnur yang terpegun dengan huluran bungkusan bunga mawar tersebut betul-betul dihadapan matanya mula pantas menggangkat mukanya dari terus memandang skrin komputer.

          ‘Sape lak yang nak bagi aku bunga ros pagi-pagi ni. Tapi macam pernah tengok jer bunga ni. Takkan malaun tu lagi kot. Suara semacam jer.‘ Segera mata terarah ke empunya tangan.

         “Waalaikummussalam.  Eeee, Aathifah ko rupenye. Aku ingat secret admirer mana lak tadi yang nak bagi bunga ros kat aku pagi-pagi ni.“ Terjerit  kecil Zatunnur melihat kelibat sahabat kecil moleknya ini. Hilang sebentar keresahan dan masalah yang bermain difikirannya sebentar tadi. Wajah bulat manis putih kuning langsat Aathifah sentiasa mengukir senyuman menceriakan sesiapa sahaja yang memandang. Itulah juga yang selalu mak dan ayah Zatunnur keudarakan setiap kali bertemu dengan Aathifah.

         “Oh! Secret admirer.. Ingatkan malaun, eh silap-silap tak baik cakap yang tak elok nanti jadi tabiat lak. Buat lak terjangkit, orang pun panggil aku macam tu tak ker haru. Correction ye, ingatkan Abang Ramzi yang ko tengah pikir tadi.“ Sahaja Aathifah cuba serkap jarang untuk mengetahui kekeruhan wajah sahabatnya sebentar tadi. Begitulah Aathifah yang Zatunnur kenal sentiasa cuba memperbaiki diri dari sehari ke sehari.

      “Eh! Ko nampak ke Abang Ramzi datang tadi? Sejak bila ko usha aku?“ Resah Zatunnur sekiranya Aathifah melihat sketsa yang berlaku sebentar tadi.

      “Oh! Dia datang sendiri ker bagi bunga ini. Aku ingat orang lain yang tolong hantarkan. Habis tu kenapa ko buang bunga ni. Sayang tau, bunga sekarang bukan murah tambah yang siap bungkus cantik macam ni. Kata diri tak laku tapi dah ada orang nak dia bolayan lak. Pe kes?“ Senyuman masih terukir indah di bibir merah jambu Aathifah, mengusik Zatunnur.

          “Tak de makna aku nak terima bunga dari Ramzi tu. Ko hilang ingatan ke apa? Ko bukannye tak tau malaun tu suami orang. Tak pasal-pasal kene bertarik rambut lak dengan Kak Laila. Tak sanggup aku. Dah la Kak Laila tu baik bukan main lagi dengan famili aku, dah macam kakak aku sendiri.“ Terbayang wajah manis Kak Laila dengan anaknya yang baru sebulan lahir. Wajah Zatunnur kembali seperti tadi, tegang.

           “Tu yang muka semacam jer tadi ye. Pe salahnye kalau dah orang suka. Kan ada lagi tiga kuota kosong. Kalau Kak Laila setuju tak salahkan. Dapat payung emas lagi tu. Tak payah rungsing-rungsing nak cari bakal suami soleh dah.“ Gambar perkahwinan Kak Laila dan Abang Ramzi yang pernah ditunjukkan oleh Zatunnur terimbas seketika dilayar ingatan Aathirah. Satu-satunya gambar yang diperolehi oleh Zatunnur dari Kak Laila sebagai kenangan Zatunnur dan keluarga. Pujian yang pernah diutarakan oleh Zatunnur mengenai Abang Ramzi yang dianggap suami soleh oleh Zatunnur kerana selalu solat di surau yang berdekatan perumahan mereka sekiranya ada masa juga terimbas kembali.

        “Tak de nye payung emas. Aku tak nak merosakkan rumahtangga orang. Bukan stail aku. Sanggup lagi aku bujang sampai ke tua dari menjadi madu yang belum tentu direstui oleh isteri pertama tu. Lagipun bukan ko tak tau macamana perangai mak bapa aku tu. Dah, dah yang ko datang pagi-pagi buta ni kenapa?“ Gerun rasanya Zatunnur cuba membayangkan wajah bengis dan singa bapa dan maknya sekiranya perkara tersebut benar-benar terjadi kepadanya.

         “Pagi-pagi buta pe nye. Dah nak kul sebelas  pagi la. Kusyuk sangat menaip sampai tak sedar waktu. Aku datang ni nak bagi baju yang ko tempah ni. Dah siap semalam. Alang-alang ada hal kat bangunan ni aku bawa sama. Eh! Dah lama aku kacau ko ni, aku balik dulu la ye. Tau bos ko free-free ko kene marah. Tak sanggup aku nak tengok muka putih melepak ko bertukar merah macam udang terbakar tu. Tambah lagi kene marah sebab aku yang kacau.“ Matanya cuba mengintai di sebalik dinding kaca pejabat Pengurus Zatunnur. Pengurus, Mr. Yang Danial, yang tidak pernah sekali pun Aathifah melihat wajahnya sepanjang  tiga tahun sahabatnya berkerja di syarikat tersebut walaupun dia acap kali datang bertemu sahabatnya di situ. Al-maklum Pegurus merangkap pemilik syarikat Yang Property, pastinya sentiasa sibuk.

          “Mr. Danial tak masuk lagi. Pergi jenguk tapak. Ko ni cepat sangat nak balik, upah baju ni ko tak nak ker? Empat puluh lima kan?“ Tanpa melihat hasil kerja jahitan Aathifah terlebih dahulu Zatunnur telah mengeluarkan duit untuk membayar upah Aathifah.

        “Eh! Tiga puluh lima jer la. Ari tu empat puluh lima sebab ko minta aku jahit manik sikit kat hujung tangan baju. Yang ni jahit jer tak de manik jadi murah lagi la.“

        “Ko anto dokumen kat pejabat bawah ker?“ Zatunnur mula bertanya perihal sebenar kedatangan Aathifah di bangunan itu yang menempatkan hampir bebelas syarikat-syarikat swasta kecil dan sederhana besar.

          “A’ah macam biasa la. Macam…“ Belum sempat Aathifah menghabiskan ayat, mereka sama-sam berpaling ke arah pintu masuk apabila loceng pintu berbunyi dan pintu dikuak dari luar. Seperti cakapnya dikhabulkan oleh Allah, Mr. Danial yang tidak pernah ditatap oleh Aathifah melangkah masuk dengan gayanya. Danial Yang, seorang jejaka cina yang putih bersih mukanya dengan terdapat sedikit kumis dan janggut terapi kemas di wajahnya serta penampilan yang kemas bergaya . Sekali imbas muka ala-ala pelakon Korea, Song Joong-Ki yang mengenakan pakaian ala-ala zaman Maharaja Korea. Daripada gayanya sahaja Aathifah telah tahu bahawasanya jejaka berkenaan Pengurus Zatunnur.

          “Eh! Nur, aku gerak lik dulu la. Bos ko dah masuk tu. Jangan dia marah ko menyembang ngan aku dah la. Oh ye, bunga tu bukan aku beli tapi aku kutip yang ko buang kat dalam tong sampah tadi. Sayang mahal. Kalau ko tak nak, letak dalam bilik bos tersayang ko tu. Leh gak dia tau ko syok kat dia. Chow, Assalammualaikum .“ Dengan sekali imbas memandang Mr. Danial, Aathifah meminta diri dengan nada suara yang diperlahankan supaya tidak didengari oleh Mr. Danial.

           “Banyak la ko punye syok. Eh tak nak lunch sama ker? Dah nak lunch time ni?“ Tiada riak takut atau terkejut yang ditunjukkan oleh Zatunnur. Dia tahu Pengurusnya tidak akan marah hanya kerana kedatangan Aathifah itu.

          “Eh! Tak pe la lain kali la. Aku kene gi tempat lain lagi ni. Nanti lambat sampai bising lak si Ruwaidi tu.“ Langkah dipercepatkan mengorak ke arah pintu masuk. Berselisih dengan Mr. Danial, Aathifah sempat menyedekahkan sedikit senyuman buat Mr. Danial bak kata orang sekadar berbasi-basi supaya tidak dikatakan sombong oleh orang. Walapun Aathifah sebenarnya agak gugup dengan kemunculan Mr. Danial yang tidak disangka-sangka. Haruman wangian minyak wangi yang dipakai pada tubuh Mr. Danial menyusuk masuk hidungnya. Mr. Danial yang ternampak senyuman Aathifah membalas dengan senyuman yang menawan juga.

          ‘Ok. Tak sombong Mr. Danial ni. Kalau dah orangnya pun ada rupa yang bergaya, adab pun mestilah bergaya gak kan. Boleh tergoda mana-mana amoi ni.‘ Aathifah bermonolog sendiri sebaik melintasi Mr.Danial.

           Good morning Mr. Danial“ Zatunnur menyapa.

          Morning, Zatunnur.“ Selamba dan simple sahaja balasannya.

             

           

No comments: