Hawa Telinga

Thursday 15 May 2014

Novel Aku Nak Kerja Bukan Misi Bab 5






Aku, Dia Lain Macam

D
emi terlihatkan Jamilah keluar dari bilik yang dikatakan bilik Pengurus Besar Hotel Teduhan Kasih tersebut, Umairah terus bangun dan menghampiri Jamilah. Jamilah yang masih meneruskan perjalanannya berhenti di hadapan Umairah.
“ Mila, apa yang ko buat kat sini? “ Umairah terlebih dahulu bertanya dengan nada tidak percaya dengan apa yang dilihatnya.
“ Hai! Umairah. Aku memohon kerja dekat sini. Tadi baru lepas interview la. Ko lak buat pe kat sini? “ Jamilah cuba berlagak tenang walaupun dalam hati dia tidak keruan bimbang rahsianya terbongkar.
‘ Abang Din ni pun satu kenapa tak bagitahu aku yang dia ada temu janji dengan Umairah juga pagi ni. Kan dah terserempak kat sini. Aduh! Masalah! Masalah betul la. Harap dia makan dengan gorengan aku tadi. Siap la ko nanti Abang Din, memang ko nak makan penumpuk aku agaknya. ‘ Jamilah menyumpah dalam hatinya.
“ Ada lagi jawatan kosong kat sini ker? Aku tak tahu pulak. Kalau aku tahu boleh gak aku try pohon mana tau dapat. “ Umairah yang masih tidak puas hati berbicara tanpa menjawab pertanyaan Jamilah.
“ Aku saja cuba nasib jer. Mana la tau ada kekosongan. Sementara pun jadi la kan. Ye la mana tau ada yang mengandung ker atau tiba-tiba berhenti ker. Boleh la aku gantikan kerja tu sementara tunggu orang tu masuk kerja semula, kan “ Jamilah masih cuba berbohong.
So, apa kata Pengurus tu? “ Umairah cuba ingin mengetahui.
“ Dia kata buat masa ni belum ada tapi kalau ada dia akan inform kan aku. “ Jamilah melarikan matanya daripada memandang terus ke mata Umairah.
“ Cik Aina Umairah, cik boleh masuk sekarang. “ Setiausaha yang bernama Nurul Huda itu memberitahu. Mematikan seketika bicara dua sahabat berkenaan.
“ Ha! Tu Pengurus tu dah panggil. Ko gi la masuk cepat. Nanti tertunggu-tunggu lak Pengurus tu. “ Jamilah lega diselamatkan dikala itu.
“ Okey la. Nanti kita jumpa lagi ye. Aku masuk dulu. “ Umairah yang cuba mengawal debaran di hatinya saat diberitahu masanya untuk bertemu dengan Pengurus Besar berkenaan telah tiba hanya membalas pendek bicara Jamilah. Umairah melangkah menuju ke bilik tersebut. Seketika Jamilah teringatkan Saifuddin.
‘ Alamak! Abang Din. Aku tak sempat nak bagitahu Umairah yang Abang Din tu yang jadi Pengurus Besar kat sini. Mesti masak telinga aku kena sembur ngan Umairah nanti. Abang Din ni pun satu saje nak kena ngan aku. Siap ko Abang Din. Ee!!! Bencinya ‘ Jamilah berbicara sendirian sambil menghentak-hentakkan kakinya seperti anak kecil tidak dapat barang yang diingini. Jamilah mengeluarkan telefon bimbitnya dari dalam beg tangannya dan mula menulis pesanan ringkas kepada Saifuddin.
Knp abg x bgtahu Mila yg abg ada temu janji
ngan Umairah juga pg ni.Nasib baik Mila
pandai kelentong td. Sj abg ni nk kena kan ngan
Mila kn. Siap abg nnt. Ingat jgn lupa rahsiakn dr Umairah.

*************************************

Umairah tergamam dengan ap yang dilihatnya sekali ini pula. Dia terkejut apabila melihat Saifuddin yang duduk di kerusi Pengurus Besar tersebut. Dia benar-benar tidak menyangka dalam ketiga-tiga penemu duga hari itu, Saifuddin yang merupakan Pengurus Besar. Saifuddin yang sedang sibuk dengan telefon bimbitnya tidak berkutik daripada meja kerjanya walaupun tadi dia sudah membenarkan Aina Umairah masuk.
‘ Alamak! Mamat ni ker Pengurus Besar kat sini. Aku ingat Encik Rafie tu Pengurus Besar. Aduh! Mati la aku kali ni. Mana nak letak muka ni. Mulut ni pun satu ari tu bukan main sedap melaser, kan dah malu sendiri balik ni. Mila ni pun satu kenapa tak bagitahu aku mamah hangin ni yang jadi bos besar kat sini. Kalau tak tadi boleh gak aku angkat kaki. ‘ Umairah berbicara sendirian.
‘ Tapi tak mungkin la mamat ni Pengurus Besar. Dia tu muda sangat untuk jadi Pengurus Besar ni.  Mungkin dia dipanggil sama untuk berjumpa dengan aku pasal kerja kot. Kot aku kena kerja bawah dia kot. Tapi dia bukan cef! Aduh! Serabut kepala hotak aku ni. Baik aku keluar tanya minah secretary kat luar tu untuk pastikan ‘ Umairah masih lagi monolog sendirian. Baru sahaja dia ingin memalingkan badan keluar dari pintu tersebut, Saifuddin bersuara.
“ Cik Aina Umairah nak gi mana lak tu. Masuk la duduk kat sofa tu dulu. Sekejab lagi…. “ Saifuddin mula bersuara apabila mendapati Umairah mula memalingkan mukanya. Namun kata-katanya dipintas oleh Umairah.
“ Ha! Betul la apa yang saya sangka kan. Encik Saifuddin ni bukan Pengurus Besar kan. So kejab lagi Pengurus Besar masuk la kan. Dia gi tandas ya. “ Umairah berasa lega dengan kata-kata Saifuddin tadi walaupun belum sempat dihabiskan olehnya. Saifuddin yang tergamam dengan butir bicara Umairah mula tersenyum sinis.
“ Tu la lain kali dengar dulu cakap orang habis-habis. Jangan tau nak potong jer cakap orang. Saya nak cakap sekejab lagi saya duduk kat sana. Dan untuk pengetahuan Cik Aina Umairah sayang, saya la Pengurus Besar kat sini “ Saifuddin yang menyedari akan terlepas cakapnya dengan perkataan sayang mula terasa bahang pada pipinya. Malu.
‘ Aish! Macam mana boleh terlepas cakap sayang lak ni. Malu siut! ‘ Saifuddin memarahi dirinya sendiri.
‘ Memang dia la Pengurus Besar! Tapi wait, wait. Dia panggil aku apa tadi? Cik Aina Umairah sayang! Aku salah dengar ke dia salah cakap ni? Pe sal aku rasa semacam jer suasana sekarang ni. Wake up! Umairah. Sedar diri sikit, Umairah! Tak mungkin la dia nak panggil ko sayang. Ko salah dengar tu. Dia kan tak suka ko. Selalu nak cari pasal ngan ko jer. ‘ Umairah cuba menyedarkan dirinya. Tanpa cuba mengendahkan gundah di hati dengan kata-kata Saifuddin, Umairah segera menuju ke sofa untuk duduk sambil menenangkan perasaannya.
            Setelah selesai membalas pesanan ringkas kepada Jamilah, Saifuddin mula menuju ke arah Umairah. Saifuddin perasan ada kelainan pada wajah Umairah hari itu. Dia tercari-cari apakah kelainan pada wajah itu. Umairah yang juga memerhatikan gerak-geri Saifuddin turut mesa kelainan padanya namun pandangan matanya menyedarkan Umairah.
‘ Pe sal tengok aku semacam jer ni? Aku pakai tudung terbalik ker pe? Ada apa-apa ker kat muka aku? Ni yang buat aku nak cerminkan muka aku ni. Tapi tak kan aku nak buat masa ni kot. Malu kot! ‘ Umairah berbicara sendirian.
‘ Kenapa aku tengok minah ni ari ni lain macam jer. Apa yang lainnya ye? Ha! Aku tau, matanya. Ari ni matanya berwarna biru. Orang zaman sekarang suka membahayakan diri dengan pakai kanta lekap bagai. Pe salahnya kekalkan warna asli mata tu. Bukannya tak cantik pun warna matanya yang dulu. ‘ Saifuddin yang mula menyedari kelainan yang dicari pada Umairah mula berbicara sendirian.
“ So Cik Aina Umairah, berjumpa lagi kita. Kenapa? Tadi tak percaya ker saya ni Pengurus Besar. Teruk sangat ker saya sampai tak layak untuk menjawat jawatan ni. “ Saifuddin yang sudah duduk mula bersuara.
Ketukan di pintu biliknya membuat keadaan kembali sunyi di dalam pejabat tersebut. Setiausahanya masuk dengan membawa dua gelas jus oren kepada mereka. Dan kesempatan itu Saifuddin ambil dengan memerhatikan wajah Umairah dengan lebih dekat kerana Umairah tersenyum dengan  setiausahanya.
‘ Pe kena ngan aku ari ni? Asyik nak tengok dia jer ni. Opps! Sudah! Cuba tengok tempat lain. ‘ Saifuddin berbicara sendirian.
Thanks, Nurul. Awak boleh sambung kerja awak. “ Hanya itu yang mampu Saifuddin lakukan bagi mengalihkan pandangannya daripada Umairah.
“ Terima kasih “ Umairah turut mengucapkan terima kasihnya kepada Nurul. Setelah Nurul Huda berlalu pergi, Saifuddin mula bersuara kembali.
So, Cik Aina Umairah rasa saya tak layak ker? “
‘ Eh! Mamat ni ingat dah lupa pasal hal tu. Pe yang aku nak jawab ni. Kalau ikutkan hati aku memang nak bantai mamat ni. Nasib baik ko ni bos kalau tidak dah lama kena dengan aku. ‘ Umairah berbicara sendirian.
“ Siapalah saya nak kata Encik Saifuddin ni layak ke tak. Cuma saya tak sangka dan terpegun Pengurus Besar hotel yang ternama ni dikendalikan oleh seorang pemuda yang masih muda. Itu sahaja. “ Umairah cuba memaniskan bicaranya.
“ Hhemm! Manis Cik Aina Umairah ni berbicara ari ni. Mungkin sebab tahu saya ni sebenarnya Pengurus Besar kat sini atau memang ini sebenarnya perwatan Cik Aina Umairah yang diperkatakan oleh orang. Terpegun juga saya dengan butir bicara manis cik macam ni. Kalau macam ni memang boleh cairkan mana-mana hati lelaki. “ Saifuddin masih cuba perli walaupun tidak sepedas hari itu.
‘ Sabar Umairah! Sabar. Ingat dia bos, lagipun ko memang nak minta maaf dengan dia ni sebab hal tempoh hari kan. So inilah masanya sebelum ko kerja dengan dia nanti. Nanti dah satu bumbung, kan lagi susah. ‘ Umairah monolog sendirian.
“ Apa yang saya cakapkan tadi memang lahir dari hati saya. Tak de sebab yang lain. Kalau Encik Saifuddin terasa saya minta maaf. Saya juga nak minta maaf dengan encik pasal hari tu. Bukan niat saya nak perli dan memalukan encik tapi saya cuma ingin menyedarkan encik yang ego. Tapi kalau niat baik saya tu tak diterima oleh encik saya minta maaf. “ Umairah lega dapat memohon maaf daripada Saifuddin.
“ Saya maafkan cik sebab saya pun mungkin terlebih emosi ari tu. Maaf. “ Saifuddin pula memohon maaf. Umairah yang mendengar hanya terdiam, terpempan. Kemudian Saifuddin menyambung bicaranya.
“ Sebenarnya saya memanggil Cik Aina Umairah sebab nak bincang ngan cik pasal kerja. Tapi bukan kerja sebenarnya tetapi lebih kepada misi. Misi  yang agak berat juga. Tapi cik jangan risau saya akan membayar upah setiap hari cik berjaya menjalankan misi ini. Malah upahnya lebih tinggi daripada upah yang cik mohon sebagai pembantu cef tu. “ Saifuddin bersuara serius sambil memandang muka Umairah untuk melihat reaksinya.
“ Tak perlu panggil nama penuh saya. Panggil Umairah pun cukup. Tapi saya nak kerja bukan misi. Pe lak misinya? Saya tak faham. “ Umairah serius.
“ Misinya menjaga seorang pesakit kurang upaya dan untuk mengembalikan semangatnya. “
“ Tapi encik, itu bukan bidang saya. Rasanya encik ni dah salah orang. Saya bukan nurse yang boleh jalankan tugas tu. Kalau encik panggil saya sebab encik masih tak puas hati nak kenakan saya, saya balik dulu. Terima kasih sebab encik sudi membuang masa saya. “ Umairah mula terasa hati dengan tindakan Saifuddin.
“ Nanti dulu. Umairah jangan salah sangka. Saya betul-betul nak upah Umairah sebab saya dah melihat sendiri macam mana reaksi abang saya terhadap awak. Saya bukannya nak main-mainkan Umairah. Jangan mudah salah sangka dengan orang “ Saifuddin tetap tegas.
“ Pe maksud encik ni? Saya tak faham. Tolong jelaskan. “ Umairah mula keliru dengan kata-kata Saifuddin.
“ Sebelum ini kami ada mengupah seorang nurse yang tolong uruskan hal-hal abang saya tetapi keadaan abang saya masih tidak berubah bahkan semakin teruk. Kami sekeluarga sudah cuba menasihati dan memberikan kata-kata semangat kepadanya, namun semuanya sia-sia. Keadaan abang semakin hari semakin tidak menentu. Selalu mengamuk dan menyendiri. Namun semasa bersama dengan Umairah saya lihat abang kembali kepada dirinya yang dulu. Seorang yang riang dan ceria. Jadi kami fikir mungkin hanya Umairah yang boleh tolong kami menjaga abang serta mengembalikan semangatnya dan dirinya seperti  yang dulu-dulu. Abang harapan kami sekeluarga dan untuk pengetahuan cik, jawatan ni sebenarnya milik abang saya. Saya cuma penganti sementaranya sahaja. Saya tak mahukan jawatan ni pun. Jadi saya harap cik dapat tolong kami supaya semuanya kembali seperti sebelumnya. “ Ada nada kepiluan di suara Saifuddin. Umairah terpukul mendengarnya.
“ Sape abang encik ni? Macam mana lak saya boleh kenal dia. Dan masa bila pula encik nampak kami bersembang? “ Umairah yang masih keliru dengan gerangan orang yang sedang diperkatakan oleh Saifuddin.
“ Saiful Haq nama abang saya. Pemuda berkerusi roda yang cik Umairah tolong tolak kerusi rodanya semasa di tandas hotel ni tempoh hari. “ Saifuddin mula mengingatkan Umairah.
“ Oh! Pemuda tu rupanya abang encik. Tapi macam mana boleh jadi macam tu pula? Mesti ada sebab dan puncanya “ Umairah bertanya lagi.
“ Kami rasa abang jadi macam tu mungkin disebabkan keadaannya yang lumpuh disamping pertunangan yang terputus gara-gara keadaannya itu. Kami pun tak pasti. “ Saifuddin mula menundukkan kepalanya memandang meja kopi di hadapannya. Saat itu Umairah dapat merasakan kelainan pada perwatakan Saifuddin. Dia tidak menyangka rupanya Saifuddin lembut hati dan rendah diri. Dia merasakan hatinya berdetik ketika melihat keadaan Saifuddin yang sedemikian rupa.
‘ Eh! Kenapa dengan aku ni. Lain macam jer rasenya hati ni. Dah kenapa dengan aku ni? ‘ Umairah keliru dengan perasaannya sendiri.
“ Saya tahu Umairah perlu kumpulkan duit untuk sambung pengajian, kan? So saya rasa tawaran saya ini lebih bagus berbanding kerja yang Umairah pohon sebab upahnya lebih tinggi. Saya berikan Umairah dua ribu sebulan. Macam mana Umairah setuju kan? “ Saifuddin mula mengangkat mukanya memandang wajah cantik bersih Umairah.
‘ Eh! Macam mana ni? Aku nak kerja bukannya misi. Tapi aku memang perlu kumpulkan duit secukupnya dan secepat yang mungkin. Tapi kalau aku terima misi ni, aku tak merasa aku akan dapat menimba pengelaman bekerja dalam bidang yang aku minati ni. Macam mana ni? ‘ Umairah bertanya sendirian.
Sorry, Umairah. Tak sepatutnya saya memaksa macam ni. Umairah boleh pertimbangkannya dulu. Saya tahu bukan semua orang sanggup jalankan misi yang agak berat ini. Sedangkan yang berkelayakan pun tidak mampu, inikan pula Umairah yang memang menyimpang terus daripada bidang tugas ini. Tapi cuba Umairah fikirkan tugas ni seperti tugas menjaga abang Umairah yang sedang sakit. Ramai yang yakin Umairah dapat melakukannya walaupun saya tidak meletakkan harapan yang tinggi dengan kepercayaan mereka. Nanti kalau Umairah sudah ada jawapannya hubungi saya. “ Saifuddin yang sedar dengan kesilapannya mula berbicara kembali sambil tersenyum kepada Umairah.
‘ Kalu dah tak yakin buat apa panggil aku buat tugas tu. Mamat hangin ni memang nak kenakan aku jer tau. Tapi bagus gak dia bagi masa. Boleh aku cari jalan nak kenakan dia cukup-cukup lak ‘ Umairah tersenyum girang dengan akal nakalnya, namun hanya di dalam hatinya dia membuat perkara tersebut.
“ Hhem! Ok nanti saya fikirkan. “ Umairah setuju.
“ Ok ni nombor telefon saya dan pejabat ini. Kalau Umairah sudah ada jawapan sila hubungi saya tapi kalau boleh jangan ambik masa yang lama sangat ye. “ Saifuddin kembali tersenyum manis kepada Umairah sambil tangannya menghulurkan sekeping kad kepada Umairah. Umairah yang masih lagi tidak percaya dengan tindakan Saifuddin melemparkan senyuman kepadanya, hanya mengambil kad yang dihulurkan tanpa sepatah kata.
“ Ok! Sampai sini saje perbincangan kita. Sehingga kita berjumpa lagi nanti. Terima kasih, sudi datang pagi ni. Assalammualaikum “ Saifuddin menamatkan perbincangan mereka. Umairah yang masih separa sedar membalas.
“ Ok! Jumpa lagi nanti. Waalaikummussalam. “ Umairah pun bangun apabila Saifuddin mula bangun bergerak ke arah meja kerjanya. Seperti bermimpi berjumpa dengan putera raja, Umairah tidak sedar kakinya sudah melangkah meninggalkan bilik Saifuddin. Umairah yang masih terpegun dengan senyuman yang dihulurkan oleh Saifuddin kepadanya di akhir-akhir  perbualan mereka hanya mengikut gerak langkah kakinya tanpa sedar akan arah tujunya dengan nyata. Detikan loceng lif yang nyaring menyedarkan kembali Umairah. Dia pantas masuk ke dalam perut lif.
‘ Kenapa ngan aku ni? Hati ni pun berdetik dengan lajunya. Masuk angin kot, ye la tadi tak sempat nak sarapan sebab tak lalu nak makan, risau nak jumpa dengan Pengurus Besar hotel ni. Tak sangka pula orang tu ialah Encik Saifuddin. ‘ Umairah yang cuba menyedapkan hatinya berbicara sendirian, namun bila nama Saifuddin diperkatakan matanya kembali terbayang senyuman manisnya. Umairah menggelengkan kepalanya agar tidak lagi memikirkan diri Saifuddin.
“ Hhem! “ Umairah menghela nafasnya setelah dia keluar dari lif dan melangkah menuju ke anak tangga di luar ruang legar hotel berkenaan. Sambil menanti kereta yang berada di hadapannya bergerak setelah menurunkan penumpang, Umairah terkejut apabila lengannya digenggam erat oleh seseorang. Lebih memeranjatkannya apabila Saifuddin yang memegangnya dengan wajah yang sukar dimengertikannya. Umairah terpegun dengan tindakan mengejut Saifuddin.


No comments: