Hawa Telinga

Thursday 15 May 2014

Novel Aku Nak Kerja Bukan Misi Bab 2






Mamat Hangin.

J
amilah yang sudah beberapa hari tidak berjumpa dengan Umairah kerana sibuk dengan urusan pembelajarannya ke Jepun akhirnya keluar makan bersama dengan Umairah. Selain rindu untuk bersembang dengan Umairah dia juga sebenarnya ingin mendengar cerita yang lebih lanjut daripada Umairah tentang sesi temu duga di Hotel Teduhan Kasih beberapa hari yang lepas.
So ko nak order apa ni? Nak order set ker nak asing-asing? “ Jamilah mula bertanya selepas mereka duduk di meja yang terdapat di tepi kolam mini Restoran Wangian Kasih.
“ Ko order jer la apa-apa set yang ko nak. Aku ikut jer. “ Umairah yang tidak pernah cerewet dengan soal makanan hanya membiarkan Jamilah memilih makanan mereka tengah hari itu. Matanya tertarik untuk memandang ikan-ikan koi yang berenang bebas di dalam kolam mini tersebut. Sungguh cantik dan sempurna ciptaan Allah. Ada ikan, tumbuhan, batu-batan dan air yang menyejukkan.
“ Pe cer temu duga ari tu? Ada dapat jawapan tak? “ Jamilah mula bertanya memecah kekhusyukan Umairah melihat sekumpulan ikan koi.
“ Entah la…. Tak dapat kot. Malas aku nak fikir sangat. Buat serabut fikiran dan sakit hati jer. “ Umairah bernada tidak puas hati.
“ Insya-Allah ada rezeki ko tu nanti. Ko cakap ni macam ko tak yakin dengan jawapan ko jer. Susah sangat ker soalan-soalan yang dape tu tanya? Cer cuba ko cerita sikit kat aku. “ Jamilah mula mencungkil.
“ Semua ok. Aku dapat jawab dengan tenang dan aku tengok respon dua orang penemu duga tu pun okey jer dengan jawapan yang aku bagi. Cuma ada sorang mamat penemu duga ni yang leceh sikit. Tanya soalan macam aku ni tak reti buat kerja langsung lak. Tanya soalan yang bukan-bukan. Macam tak puas hati jer dengan aku. “ Umairah mula menaikkan sedikit ton suaranya.
“ Ko cakap mamat, so mamat tu muda la ye? Berapa umur dia? Sape nama dia? “ Jamilah teruja ingin mengetahui.
“ Yang ko mengatal sangat ni kenapa? Tak kan aku sebut pasal mamat jer ko dah tangkap cintan kot? Agak-agak la.  Aku tengah bengang ni. “ Umairah tidak puas hati.
“ Bukan mengatal la. Jarang ko sebut pasat mamat yang ko tak suka biasanya semua ko kata okey jer. Tu yang musykil ni. “ Jamilah mula mengurut lembut lengan Umairah bagi memujuknya.
“ Tak de la, selalu tu mana ada mamat yang nak cakap kasar-kasar macam tu dengan aku, tu yang aku cakap okey jer. Ni tak, mamat ni entah angin apa melanda kat dia ari tu, tiba-tiba jer hangin dengan aku. Siap perli-perli aku bagai. Aku tahu la dia ada pangkat sampai boleh jadi penemu duga tapi tak boleh ker cakap elok-elok, yang nak marah-marah pe sal. Kalau nak ikutkan dia pun salah gak pe, dah la mula sesi temu duga tu lambat, tak bagitahu langsung kat kita orang masa tu. Lama beb kita orang tunggu. Dua jam tu, buntut aku naik kematu tunggunya. “ Umairah menerangkan dengan panjang lebar.
“ Pokok tak kan goyang kalau angin tak tiup. Ko ada buat salah kot? “ Jamilah dan Umairah mula memberhentikan sebentar perbualan mereka apabila seorang pemuda pelayan menghantar makanan mereka. Setelah pemuda berkenaan pergi Umairah menyambung semula bicaranya.
“ Alah sikit jer pun sebenarnya. Aku terlewat masuk sesi temu duga tu sebab aku ‘melabur’. Tiba-tiba perut aku sakit sangat masa tu. Dia pulak perli aku tak pandai jaga makan sampai leh sakit perut. Pas tu terbawa-bawa lak ke soalan yang sengaja nak perli aku jer. Tanya aku kalau masak nasi goreng kampung kene letak berapa banyak cili padi? Nasib baik masa tu ada warga-warga tua sama semasa sesi temu duga kalau tak dah lama aku sembur mamat tu. “ Umairah menunjukkan amarahnya. Jamilah hanya tersenyum kerang mendengar ceritanya.
“ Tapi ko nak tau, dalam aku cuba kawal tu dapat gak aku kenakan mamat tu. “ Umairah mula menceritakan peristiwa dia beradu tenaga dengan Encik Saifuddin dari mula hingga tamat. Jamilah yang tidak menjangka dengan tindakan Umairah mula bersuara.
“ Nakal betul la ko ni Umairah. Tapi kuat juga ko ni ye. Tak sangka aku. “
“ Pe la ko ni. Ko pun macam mamat tu bijak tapi selalu lupa prinsip Sains yang asas tu. Tu kan prinsip daya dan titik tumpu yang kita belajar kat sekolah dulu. Itu la mamat tu ego sangat sampai tak perasan apa yang aku buat. Bila dah diri dikuasai syaitan, akal pun kabur. Aku sebenarnya tak nak malukan dia macam tu tapi bagi nak sedarkan keegoaannya tu aku terpaksa la buat macam tu. “ Umairah bernada kesal.
“ Tak kan ko menyesal kot? “ Jamilah seperti memahami perasaan Umairah.
“ Aku bukan kesal tapi kalau aku diberi peluang aku nak minta maaf dengan mamat tu sebab malukan dia depan Encik Rafie dan Cef Fiq. Sepertimana aku malu masa dia tegur aku depan mereka ari tu. Ko pun tahu tu semua bukan cara aku, kan. “
“ Memang padan dengan muka mamat tu pun kan. Ego sangat sape suruh. Rasakanlah. Itu nasib baik jumpa ko kalau jumpa aku, aku tarik-tarik telinga dia biar dia sedar diri sikit. “ Jamilah tersenyum dengan usikannya.
So, ko agak mamat tu berapa umurnya ye? Sape namanya? “ Jamilah masih tetap ingin tahu.
“ Ishk… ko ni masih nak ambil tahu pasal mamat tu lagi. Nama dia Saifuddin. Aku rasa dekat tiga puluh tahun kot umurnya. Dah puas dapat tahu?  Dah aku nak makan ni. “ Umairah mula menyuapkan makannya. Namun Jamilah masih tidak puas hati.
Handsome tak? Agak-agak macam muka sape? “
“ Ko ni memang kan. Saja nak putuskan selera aku, kan. “ Umairah tidak puas hati dengan Jamilah yang asyik bertanya berkenaan lelaki itu.
“ Ala la… Sorry, Sorry. Tak payah jawab, ko sambung makan ye. “ Jamilah cuba memujuk.
“ Boleh tahan la muka mamat tu. Ada kacukan Cina kot. Nak kata macam Aaron Kwok tu ada la sikit-sikit. “ Umairah yang tidak betah menghampakan Jamilah tetap menjawab soalannya. Sambil tersenyum sumbing Jamilah berbicara.
Handsome la kalau macam tu. Bestnya kalau dapat pakwe macam tu kan. Dah la handsome ada jawatan tinggi lagi, walaupun tak tahu lagi pe jawatan sebenar mamat tu. Untung la ko Umairah. “ Umairah mula membulatkan matanya.
“ Okey, okey. Aku kunci mulut aku. Aku mengusik jer la. Makan, makan. Bismillah “ Jamilah yang mengerti dengan maksud pandangan Umairah mula menjawab. Umairah tersenyum sumbing melihat telatah Jamilah yang sudah memahami dirinya. Mereka kembali menikmati hidangan yang tergendala sebentar tadi. Keasyikan mereka menikmati hidangan membuatkan mereka leka sampai tidak sedar akan kehadiran seseorang di situ.
“ Amboi! Sedapnya menjamu selera, sampai tak sedar keadaan sekeliling. “ Seorang wanita awal lima puluhan menghampirinya. Umairah dan Jamilah memalingkan muka kepada gerangan yang punya suara.
“ Oh! Auntie Niza. Sorry tak perasan. Maklum la sedap sangat masakan kat restoran auntie ni. “ Jamilah membalas usikan Puan Haniza. Umairah yang tidak tahu-menahu hubungan mereka hanya memandang Jamilah sambil bertanya dengan isyarat muka sahaja.
“ Bukan auntie punya la, Abang Din kamu yang punya. Auntie tolong jaga sementara jer. “ Haniza menerangkan.
“ Eh! Lupa pula. Umairah, kenalkan ini Auntie Haniza. Auntie Niza ni bf Mila, Umairah. “ Jamilah memperkenalkan.
“ Selamat berkenalan Auntie Haniza “ Umairah menghulurkan salamnya. Haniza menyambutnya.
“ Umairah kan? Tak payah panjang-panjang, panggil Auntie Niza jer. Cantik bf Mila ni. Sama cantik dengan Mila. “ Haniza memuji sambil memegang pipi Umairah.
“ Tak de la auntie, saya biasa-biasa aje “ Umairah malu diperkatakan begitu.
“ Ye la auntie, kami biasa-biasa jer. Auntie tu yang Mila tengok makin cantik sekarang. Pe rahsia? “ Jamilah cuba mengusik.
“ Ade-ade sahaja Mila nak usik auntie. Mila and Umairah sambung la makan. Auntie ada kerja sedikit nak buat. Disebabkan Mila datang dengan bf Mila, ari ni auntie belanja ya. Okey, selamat menjamu selera. “
“ Tak pe ke auntie? Menyusahkan auntie pulak kami ni “ Jamilah cuba menolak.
“ Tak pe la bukan selalu. Nanti kirim salam pada Papa dan Mama Mila ye. Auntie masuk ke dalam dulu. “ Jamilah dan Umairah hanya menganggukkan kepala saat Puan Haniza memohon diri.
“ Eh! Lepas ni kita jalan-jalan kat Aeon nak tak? Dah lama kita tak window shopping sama-sama kan. “ Jamilah pantas bersuara sebaik sahaja Haniza meninggalkan mereka. Dia tidak mahu Umairah bertanya lanjut berkenaan Haniza.
“ Ye la, ko kan sibuk ngan persiapan ko untuk gi Jepun. So macam mana persiapan ko? “ Umairah mula bertanya.
“ Boleh la. Tapi kalau ko dapat gi sama mesti gempaq lagi best. Aku kalau boleh nak gi sana sama dengan ko. Aku tak payah gi dulu boleh tak? Aku tunggu ko. Keje sama ngan ko dulu nanti bila duit ko dah cukup baru kita gi sama-sama, boleh? Boleh la ye. “ Jamilah merayu bagai anak kecil meminta barang mainan.
“ Jangan! Aku tak nak ko tangguh lama-lama macam aku. Tiga tahun lama tu. Aku tak nak nanti lambat lak ko kahwin. Ye la sebab masa tu kita masih tak abis belajar lagi sedangkan umur dah dekat tiga puluhan. Aku tak pe, aku single lagi. Nanti Danial ko serang aku lak. “ Umairah tersenyum manis seusai bicaranya itu.
“ Dia tak kisah la. Lagipun kalau betul dia nakkan aku, dia mesti sanggup tunggu, kan. Kalau tidak tak pe mungkin tak de jodoh aku ngan dia. Kumbang bukan seekor. Aku bukan apa, dari kecil kita dah selalu bersama. Bidang yang kita ambil pun sama. Bila ko tak de aku rasa semacam jer. Macam aku kehilangan bayang-bayang aku. “ Jamilah masih memujuk dengan kata-kata yang lebih puitis, kononnya.
“ Aku tak mahu nanti famili dan Danial ko menyalahkan aku lak. Lagipun ko dah buat persiapan dah kan. “ Umairah mula bernada pilu.
“ Ko jangan risau la. Aku kenal famili dan Danial aku tu. Nanti pandai-pandai la aku mengayat dape. Kalau aku berjaya meyakinkan mereka, kira boleh la aku join ko ye? Ke ko memang tak nak aku bersama ko. Ye la takut aku kacau hidup ko. “
“ Aku tak kisah, aku lagi suka. Ada gak aku teman nak menyakat. Tapi sekarang ni bukan senang nak dapatkan kerja. Tengok jer la aku sekarang ni, tak dapat lagi. Kalau dapat pun belum tentu kita kerja bersama kan. “
“ Itu jangan ko risau la. Aku akan gunakan segala ‘kabel’ yang ada untuk dapatkan kerja.  Sekarang ni kalau ada kabel senang jer nak dapat kerja. Kalau tak dapat pun tak pe. Janji kita masih boleh berjumpa. Kalau aku ada masalah, terutama masa aku merajuk dengan Danial nanti ada gak ko nak tolong hiburkan hati aku selain tempat aku nak mengadu nanti. “ Jamilah tersengih.
“ Oh! Sebenarnya ko tak sanggup berpisah dengan Danial la ni, kan? Bukan sebab tak nak berpisah dengan aku. “ Umairah mula memukul lembut lengan kiri Jamilah.
“ Itu sebahagiannya je. Tapi yang utamanya pasal ko la. Lagipun aku ngan Danial tu belum pasti akan jadi pasangan suami-isteri pun, kalau Allah tak izinkan, kan. “ Umairah hanya menganggukkan kepala mendengar kata-kata Jamilah. Jamilah yang bijak dalam segala segi.

***************************************

Umairah dan Jamilah tersentak tatkala mereka melangkah keluar daripada pintu Restoran Wangian Kasih kerana mereka hampir sahaja bertembung dengan Saifuddin.
‘ Nasib baik dah brek, kalau tak dah terlanggar mamat ni. Aduh! Macam mana la boleh bertembung ngan mamat ni kat sini pulak. Harap dia tak ingatkan aku ni. Baik aku buat slamber jer. ‘ Umairah berbicara sendirian.
Sorry, encik kami tak perasan tadi. “ Jamilah segera memohon maaf. Demi memandangkan Jamilah, Saifuddin sedikit terkejut dengan bicaranya. Jamilah pula mengerutkan muka sambil mulutnya bergerak-gerak tanpa mengeluarkan suara. Saifuddin cuba mentafsir mimik mulut Jamilah.
‘ Buat-buat tak kenal!? Kenapa dengan Mila ni? ‘ Saifuddin berbicara sendirian selepas dapat mengagak butir bicara mimik mulut Jamilah. Umairah yang sedikit menundukkan wajahnya, cuba tidak mahu bertentang mata dengan Saifuddin, tidak sedar akan mimik mulut Jamilah. Namun Saifuddin masih dapat mengecam Umairah. Demi melihatkan wajah Umairah, Saifuddin mula ‘kepanasan’.
“ Lain kali jalan tu tengok depan bukan tunduk, tu sebab tak nampak orang kat depan dah. “ Tanpa menghiraukan mereka Saifuddin meninggikan suara. Jamilah pelik dengan perangai Saifuddin, namun dia mendiamkan diri. Umairah pula yang terasa dengan teguran itu segera menarik tangan Jamilah bergerak meninggalkan Saifuddin sambil memohon maaf tanpa mengangkatkan wajahnya.
“ Maaf ye encik, maaf. “ Saifuddin hanya melangkah masuk ke dalam restoran tanpa memalingkan muka kepada mereka.
Setelah Umairah dan Jamilah berada di dalam kereta Viva Elite biru tua Jamilah, Umairah mula bersuara.
“ Perangai tak berubah-ubah, tau nak hangin jer. Ingat ari tu jer. Dia ni tak puas hati lagi ngan aku lagi ke apa? “
“ Pe yang ko merepek sorang-sorang ni Umairah? Ko cakap pasal sape ni? “ Jamilah yang sedikit pelik dengan bicara Umairah mula bertanya.
“ Kalau ko nak tau, tu la mamat ‘hangin’ yang aku cerita kat ko tadi. Mamat yang interview aku tu. Dialah orangnya. “ Umairah masih tersirap darah marahnya.
“ Oh! Tu la mamatnya. Patut la dia cakap macm tu tadi. Tapi handsome giler. Tu yang ko cakap boleh tahan jer tadi. Mata ko ni okey ker tak? “ Jamilah seperti teruja.
“ Kalau handsome tapi perangai tak semegah nak buat pe. Hangin satu badan kalahkan orang datang bulan. Pada aku la, tak handsome orang yang macam tu. Baik dapat pakwe yang hitam tapi baik hati, at least manis gak muka hitam tu. “ Umairah bermerah mukanya.
“ Okey, okey cool! Cool! Kita biarkan mamat hangin tu dengan hangin dia. Jom kita gi shopping! ” Jamilah sedikit menjerit keriangan tatkala menyebut perkataan shopping. Umairah hanya tersenyum tawar mendengar kata-kata Jamilah. Umairah masih memandang pintu restoran tersebut.
“ Eh! Pe sal mamat hangin tu berlari keluar macam tu. Nasib baik tak berlanggar dengan kereta tu. “ Umairah terkejut dengan apa yang disaksikannya.
“ Kenapa ni Umairah? Terkejut aku “ Jamilah yang baru menghidupkan keretanya terkejut dengan kata-kata Umairah yang seperti orang cemas.
“ Tu ha! Mamat hangin tu. Berlari macam orang gila. Tak tengok kiri kanan, sikit lagi nak berlanggar dengan kereta yang tengah bergerak. Aku rasa mamat tu ada masalah la. Dah la tadi hangin ni pulak berlari macam tak cukup tanah jer. Apa yang dikejar sangat tu entah la. “ Umairah menggerutkan dahinya.
“ Ehm… Nak kejar makwe kot. “ Jamilah tersenyum dengan kata-kata Umairah.
“ Tapi aku tak nampak sape-sape yang keluar dari situ tadi sebelum dia tadi. Ada emergency kot kat tempat kerja tak pun kat rumah dia. “ Umairah cuba mengagak.
“ Bela nampak! Yang ko ambil perhatian sangat ngan mamat hangin tu pe sal? Tadi bukan main marah ngan mamat tu, sekarang caring lak. Dah la, biarkan lah dia. Jom kita gerak. “ Jamilah masih lagi tersenyum.
“ Eh! Mana ada. Pandai-pandai jer ko ni. “ Umairah buat-buat nada marah bagi menutup ketelanjuran perhatiannya tadi. Sambil tu Jamilah sempat menghantarkan pesanan ringkas sebelum mengerakkan keretanya. Jamilah dapat merasakan tanggapan Umairah terhadap perkara kecemasan yang terjadi kepada Saifuddin mungkin ada benarnya kerana mulut Umairah selalu masin.
Terkenang akan peristiwa rakan sebilik Umairah yang terlalu lewat pulang ke bilik sedangkan tempoh keluar masuk asrama mereka sudah tamat. Tekaan Umairah yang rakannya itu mungkin ditangkap berdua-dua semasa buat study group ternyata betul. Pada Umairah ianya hanya kebetulan dan Allah Yang Maha Mengetahui tetapi kepada Jamilah ianya mungkin merupakan satu anugerah Allah kepada hamba-Nya yang satu ini
‘Tit….tit…’ Nada pesanan ringkas masuk mematikan imbasan Jamilah. Segera dia melihat pesanan ringkas tersebut sebaik mereka berhenti di simpang tiga jalan.
Message dari Danial ker? “ Umairah bertanya.
“ Tak la dari sepupu aku. Tadi aku message dia bertanya khabar. Dah lama tak contact . Eh! Nak kita panggil sape-sape lepak sekali ker nanti? Ke nak lepak berdua jer? “ Jamilah segera mengubahkan topik perbualan.
“ Aku ikut jer yang mana ko suka. “
“ Kalau macam tu lepak ramai-ramai sikit la. Baru best. Then tengok wayang. Okey? “ Jamilah bernada riang.
“ Okey! “ Umairah cuba menceriakan keadaan dengan menaikkan ibu jari tanda setuju. Masing-masing tersenyum dengan gelagat spontan tersebut.

No comments: