Hawa Telinga

Wednesday 13 August 2014

Novel : Terlerai Sudah Bab 24








BAB 24 : Persetujuan

  S
ekujur tubuh yang sudah dimamah usia masih mampu tersenyum mesra menyambut kedatangan Danial dan Tuan Habib walaupun hanya terduduk lesu di atas sebuah kerusi roda. Danial yang tidak pernah tahu dan tidak pernah menjejak kaki di rumah ini nyata tersayat hatinya tatkala melihat sekujur tubuh itu. Walaupun begitu Danial merasakan wajahnya masih manis, tampan dan berseri-seri seperti ada ‘nur' yang terbit dari wajahnya.
            Sorry, Hassan aku datang kacau ko petang-petang ni. Ni si budak bertuah ni ajak aku datang sini jenguk ko. Aku pun dah lama tak jenguk ko jadi aku pun datang la temankan dia ni. Ko pe kabo? Sihat?“ Tuan Habib membuka bicara setelah memberi salam dan berjabat tangan dengan Tuan Hassan sebentar tadi.
            “Al…ham…du…li..llah….S…sa…pe… ni, Ha….bib….“ Lambat-lambat dan seakan sukar Tuan Hassan berbicara. Danial bertambah pilu mendengarnya.
            “Oh! ni, Danial anak Mr. Yang Han Yul dari Yang Han Properties Management Sdn. Bhd.  tu. Ingat lagi tak?“ Tuan Habib membalas. Tuan Hassan hanya menganggukkan kepalanya. Danial tersenyum memandang Tuan Hassan.
            “Ke….na….pe….. da….ta…ng?“ Tuan Hassan bertanya lagi.
            “Kami datang ni ada hajat. Aku pun ada hal nak bincang ngan ko sikit. Harap ko tak kisah.“ Tuan Hassan berkias. Belum pun sempat Tuan Habib meneruskan kata-katanya Puan Aminah datang bersama sedulang teh dan kuih karipap. Aiman yang hanya menjadi pemerhati sedari tadi menyambut dulang dari tangan Puan Aminah dan meletakkannya ke atas meja kopi untuk dihidang. Semerbak ruang tamu dengan bauan teh dan karipap.
            “Jemput minum Abang Habib ngan, sape tadi? Danial ye?“ Puan Aminah menjemput.
            “Ye, makcik. Terima kasih.“ Danial membalas dengan senyuman paling manis cuba diukir. Dapat Danial perhatikan rupa Puan Aminah dengan lebih dekat. Dia mengakui wajah manis dan cantik Aathifah banyak mengikut muka Tuan Hassan dan mata kedua-dua beradik, Aathifah dan Aiman banyak mengikut mata Puan Aminah yang sedikit keperangan.
            “Terima kasih, Aminah. Aminah, apa khabar? Maaf, abang lama tak datang jenguk, banyak keje kebelakangan ni.“ Tuan Habib bersuara.
            “Tak pe la abang, Aminah ngan Abang Hassan paham. Jangan risau. Kak Khatijah dan anak-anak abang sihat?“ Puan Aminah terusan bertanya.
            “Alhamdulillah sihat. Khatijah kirim salam. Dia nak ikut tadi tapi… lain kali la saya bawa.“ Tuan Habib cuba menerangkan.
            “Tak pe Abang Habib, saya paham.“ Puan Aminah membalas dengan senyuman.
            “Macam ni la dah semua ada, saya nak bagitahu ni, budak Danial ni datang pujuk aku jual syer aku kat Dimensi tu, ko pun tahu aku memang tak nak jual hasil kita bersama tu. Tapi budak ni beria betul nak beli sebab dia kata dia nak tolong kita selamatkan Dimensi. Ko pun tahu aku dah anggap Danial ni macam anak aku. Aku mulanya tak setuju risau gak dengan cadangan dia ni, ye la aku tak nak nanti orang kata aku cuba mengambil kesempatan lak atas dia ni. Orang bukan tak kenal Danial ngan Mr. Yang tu. Tapi bila dia cakap sebenarnya dia ni dah suka kat Aathifah dan sanggup tolong Aathifah selesaikan masalah ni, aku turutkan aje la.“ Tuan Habib menjelaskan dengan panjang lebar. Semua yang ada terdiam memasang telinga. Semua mata tertumpu kepada Danial. Wajah Danial bertukar warna.
            “Ye ke? Danial suka kat Aathifah?” Puan Aminah inginkan kepastian.
            “Ye makcik.“ Danial menjawab ringkas sambil menganggukkan kepala. Aiman tersenyum geli hati melihat gelagat Danial.
            “A’ah suka sangat sampai cadang nak buat isteri, kan Abang Danial?“ Aiman mengusik.
            “Ha?! Ye ke ni? Aiman kenal ker Danial ni? Mesra jer panggil abang bagai?“ Puan Aminah menyoal Aiman.
            “Lebih dari kenal. Kite orang ni selalu gak melepak sama-sama. Ingat tak ari Aiman mengamuk ngan Kak Long tu? Abang Danial ni la mamat yang kite orang cakap tu.“ Aiman tersenggih-senggih memandang Danial. Danial dan Tuan Habib yang tidak tahu hujung pangkal cerita hanya mendengar.
            “Oh! Macam tu. Danial tak kisah ker kena tukar agama ni. Ye la nak kawen ngan orang Islam kene tukar agama dulu. Tapi kalau boleh makcik lebih suka Danial nak masuk Islam sebab memang Danial yang nak masuk Islam bukan sebab nak kawen ngan Kak Long.“ Puan Aminah tersenyum sambil memandang dalam-dalam anak mata Danial. Danial apa lagi cuba berlagak tenang padahal dalam hati dah macam tsunami. Setelah seketika Tuan Hassan mencelah mengembalikan perbincangan kepada perkara yang asal.
            “A…bis…tu….ko…ma….cam….ma….na? S…yer…ko?“ Tuan Hassan cuba bertanya ringkas.
            “Tu ko jangan risau. Tak kan la aku nak jual macam tu jer. Dia tukarkan syer kat Dimensi ngan syer Yang Properties kat aku. So Danial sambung la cakap pasal plan tu. Cete sikit kat dape ni supaya paham semuanya.“
            “Ha?! Macam ni pakcik, makcik, Aiman. Saya akan beli syer Uncle Habib kemudian saya akan hadiahkan syer tu kepada Aathifah. So nanti Aathifah dah leh take over Dimensi sebab dia dah ada empat puluh lima percent syer. Maaf kalau cara saya ni salah tapi tu jer cara yang ada. Kalau saya nak tolong bagi duit kat Aathifah mesti bulat-bulat dia tolak. Saya dah tak de cara lain nak tolong.“ Danial tenang berbicara.
            “A’ah ari tu abang ada cakap dia nak tolong bagi pinjam duit kat Aiman supaya leh bagi kat Kak Long tapi umi pun tahu kan kalau Aiman bagi duit tu kat Kak Long mesti dia syak. Mengamuk Kak Long nanti kalau dia dapat tahu sumber duit tu dari Abang Danial. Dia kan tak suka macam tu. Tak nak termakan budi.“ Aiman mencelah.
            “Betul la tu tapi umi rasa Danial tak perlu buat semua ni. Kita kan dah bincang Aiman, kalau dah tak de rezeki kita nak pertahankan syer Dimensi kita redha kan jer. Tak perlu libatkan orang luar. Abang Habib pun Aminah rasa boleh jer nak buat apa-apa kat syer abang, tak perlu nak simpan lagi rasa simpati dekat kami. Lupakan jer janji abang nak terus pegang syer Dimensi tu sebab nak tolong kami dapatkan semula Dimensi tu. Insya-Allah rezeki kami ada di tempat lain bukan di situ.“ Puan Aminah bersuara tegas.
            “Ye Aminah, abang paham. Tapi kami sekadar ingin membantu. Abang dah berjanji jadi wajib abang tunaikan. Lagipun kami ikhlas nak membantu.“ Tuan Habib mengendurkan suara.
            “Maaf Abang Habib kalau kata-kata Aminah menguris hati abang, tapi kami rasa kami tak nak perjudikan hidup Aathifah lagi. Cukup la kesengsaraan yang dia tanggung, dia dah tak punya kehidupan sendiri. Mungkin dengan cara kehilangan syer tu nanti dia dapat membina semula kehidupannya sendiri. Saya dah tak sampai hati tengok dia macam tu.“ Air mata pilu mengalir sedikit di wajah tua Puan Aminah.
            “Makcik jangan cakap macam tu, makcik. Kami ikhlas nak tolong. Sape lagi nak tolong umat Islam kalau bukan kita yang sesama Islam. Lagipun kita kenal antara satu sama lain. Saya tak kejar harta dunia makcik tapi harta akhirat yang saya harapkan. Moga dengan pertolongan saya, saya mendapat pahala dan rahmat dari-Nya buat bekalan saya di sana nanti. Duit saya boleh cari lagi tapi kawan yang macam Aathifah ngan Aiman susah saya nak cari. Kawan yang pandang saya bukan pada rupa dan harta tapi pada diri saya sendiri. Makcik tolong benarkan saya membantu ye?“ Danial cuba untuk memujuk. Semua yang ada hanya terdiam mendengar dan memandang wajah Danial.
            “Danial ni dah masuk Islam ker? Abang Habib?“ Puan Aminah keliru.
            “Ye makcik, baru lagi. Baru tiga tahun saya masuk Islam. Alhamdulillah, sejak kenal Aathifah ngan Aiman saya dapat mendalami Islam dengan lebih lagi melalui pengajaran tidak formal mereka.“ Danial memberitahu dan Tuan Habib hanya menganggukkan kepala. Perbualan mereka terganggu seketika dengan deringan telefon bimbit Aiman memecah suasana suram itu.
            “Assalamualaikum Luqman. Pe cete? Nak ajak lepak ker?“ Danial memerhatikan wajah manis Aiman yang senang menerima panggilan itu.
            “Tahu! Pasal syer tu aku dah tahu. Tuan Habib sendiri yang bagitau. Tak pe la memang hak Tuan Habib pun.“ Aiman memandang Tuan Habib sambil tersenyum. Tuan Habib membalas kemudian menyambung santapannya. Danial turut sama menjamu bila diajak sekali lagi oleh Puan Aminah.
            “La! Ye ker? Sampai keluar internet? Sape yang buat ni? Tapi Kak Long tak de pun kat umah. Kenapa lambat bagitau.“ Danial mencuri-curi mendengar perbualan Aiman.
            “Dia gi melawat kubur Abang Muaz ngan Dhiah kot. Tak pe nanti aku try call dia.“ Aiman memandang Danial pula.
            “Ko dah try tak dapat? Tak pe la aku cuba lagi. Apa-apa nanti ko bagitau aku lagi, okey. Assalammualaikum.“ Aiman mematikan panggilan tersebut. Danial dapat menangkap muka risau Aiman.
            “Kenapa Aiman? Pasal Kak Aathifah ke?“ Danial segera bertanya apabila dia dapat mendengar Aiman ada menyebut Kak Long masa bersembang tadi.
            “A’ah. Kak Long dah tahu pasal penjualan syer tu. Luqman ada tanya Kak Long ada kat rumah tak? Dia cuba hubungi Kak Long tapi tak dapat. Dia risaukan Kak Long sebab Kak Long gi lepas dengar pasal hal tu ngan perangai yang pelik.“ Soalan Aiman membuntukan Danial. Belum sempat Danial menjawab Puan Aminah mencelah.
            “Kak Long gi melawat kubur Abang Muaz ngan Mardhiah la tu. Biasanye kan macam tu kalau dia rungsing. Nanti Angah cuba la gi tengok kat sana, jangan-jangan dia tertido kat sana macam ari tu. Letih sangat sampai tertido kat kubur tu.“ Danial terkejut dengan kata-kata Puan Aminah.
            ‘Tertido kat kubur. Biar betek? Kene cepat gi tengok ni, hari dah nak malam. Karang lain lak jadinye.‘ Danial monolog sendirin melahirkan kerisauannya.
            “Abang Danial jom kita bincang seperkara kejab kat luar?“ Danial memerhatikan kerutan yang timbul di dahi Aiman bagai menanggung sesuatu perkara yang sukar.
            “Angah pe yang nak dirahsiakan tu sampai kene cakap kt luar bagai? Cakap kat sini tak boleh ke? Umi rasa kami patut tau gak hal tu.“ Puan Aminah terlebih dahulu membidas sebelum sempat Danial menjawab.
            “Ee…. Umi, Angah tak tahu sama ada patut cakap perkara ni depan abi ke tak? Abi kan tak….. tak sihat. Lagipun Tuan Habib….. ada ni.“ Aiman tersangkut-sangkut berbicara.
            “Tak pe Angah, abi kuat tuk dengar semua pasal hal anak-anaknya. Abi berhak tau walaupun abi macam ni. Tuan Habib pun dah macam keluarga kita. Banyak yang dia dah tau pun pasal keluarga kita.“ Puan Aminah beralasan.
            “Tak de sekarang ni kat youtube dah tersebar cete pasal tangkapan khalwat Abang Danial ngan Kak Long. Aiman nak tanya abang tau tak pasal hal ni?“ Aiman teragak-agak memberitahu sambil matanya dilarikan dari Danial ke bapanya.
            “Ya Allah! Macam mana boleh jadi macam ni? Bila kenenya? Malam tadi ker Angah, Danial? Kenapa Angah tak bagitau umi pun.“ Puan Aminah nyata kecewa. Tuan Habib hanya menggelengkan sedikit kepalanya. Danial yang mendengar berita terkejut itu hanya mampu mendiamkan diri dan jari-jeraminya yang runcing laju mengeluarkan telefon bimbitnya dari dalam poket seluar dan mula melayari laman sesawang yang dikatakan oleh Aiman.Terkejutnya dia bukan kepalang dengan rakaman video tersebut. Dia memang tidak perasan semalam akan adanya makhluk Allah yang sempat merakam gambar tersebut.
            “Kak Long yang tak bagi Angah bagitau mak. Katanya tak nak umi dan abi risau. Kak Long cakap bila masa yang sesuai dia akan bagitahu sendiri.“ Aiman memperlahankan suara sambil menundukkan kepalanya menghadap lantai.
            “Angah, ni bukan perkara main-main. Angah tak perlu dengar cakap Kak Long ngan perkara-perkara yang serius macam ni.“ Airmata Puan Aminah mula bergenang.
            “Danial, apa penjelasan Danial tentang hal ni?“ Tuan Habib bersuara dengan wajah yang tegang memandang Danial.
            Sorry makcik, pakcik, uncle, sebenarnya semua ni satu perangkap. Saya sudah memulakan siasatan. Tapi saya akan bertanggungjawab dengan semua perkara yang terjadi. Kalau pakcik dan makcik nak saya kawen ngan Aathifah pun saya sanggup. Saya tahu saya dah buat malu kat keluarga ni.“ Danial tenang bersuara.
            “Da…nial…. Da….nial“ Hanya itu yang terluah di bibir Tuan Habib. Semua sepi seketika yang kedengaran hanya kipas angin di siling yang berputar laju.
            “Ka….lau…..ma…..cam….tu….ka….wen…jer…. Ka….mu…pun….su…ka…kat…
Aathifah kan?“ Tuan Hassan bersuara perlahan-lahan kecuali pada nama Aathifah yang begitu mudah disebutnya. Jelas kasih sayang pada anak mengatasi segala-galanya. Semua yang ada terkejut dengan kata-kata Tuan Hassan. Puan Aminah hanya menggelengkan kepalanya sambil tersedu-sedu menangis. Yang lain hanya mendiamkan diri.
            “La…gi…pun….fa….mi….li….ka….mi….a….da….ber….hu….ta….ng...ngan….pa…pa….ka….
mu…Hu….ta….ng….la….ma…“ Danial tidak mengerti disebalik kata-kata Tuan Hassan. Puan Aminah memandang suaminya sebelum beralih kepada Tuan Habib. Danial yang memandang Aiman dan Aiman hanya menjungkitkan bahunya tanda tidak tahu-menahu perkara yang sedang diperkatakan. Danial ingin membuka bertanya tapi segera didiamkan apabila Tuan Habib terlebih dahulu bersuara.
            “Danial, uncle rase tu yang terbaik. Lagipun memang tu yang Danial harapkan, kan. Nanti uncle tolong Danial meminang Aathifah untuk kamu. Kite buat ikut adat yang betul. Boleh Aminah, Hassan?“ Tuan Habib membuka mulut bersuara setelah seketika mendiamkan diri dan menjadi pendengar sahaja.
            “Saya mengikut jer abang. Mana yang baik. Lagipun Abang Hassan dah setuju.“ Puan Aminah menjawab setelah sedunya semakin reda. Danial dapat melihat senyuman manis Aiman. Dia membalas senyuman itu dengan sedikit kelat kerana dia tahu perkara ini mungkin tidak akan disukai oleh Aathifah.
            “Maafkan saya kalau kurang ajar tapi saya rase kita patut tanya Aathifah dulu. Saya tak mahu dia anggap saya memaksa pula. Lagipun dia mungkin tak setuju dengan cara ni.“ Danial meluahkan juga pendapatnya.
            “Tak pe itu abang jangan risau, pandai la kami uruskan. Kak Long nampak jer macam tu tapi dia sebenarnya seorang anak yang baik dan lemah-lembut. Mudah dengar kata umi dan abi. Dia tak kan membantah perkara yang melibatkan maruah kelaurga ni.“ Aiman segera membalas, seperti tahu soalan itu yang akan dikemukakan oleh Danial. Semua yang ada menganggukkan kepala tanda setuju. Danial tidak dapat berkata apa-apa lagi bila semua seperti telah bersetuju dengan kata-kata Aiman tadi. Dalam keraguan itu terselit hati yang berbunga bagai taman yang dipenuhi bunga-bunga cinta yang mekar dan berbau harum.










4 comments:

Basyirah Abd Rahman said...

Bestnya. Suka sgt dgn cara Danial approach. Matang..

Unknown said...

Salam..... Alhamdulillah klu Basyirah suka... harap yg lain juga sukakannya.... TQ 4 komen n bacanya. Jangan lupa doakan ianya juga mendapat tempat di hati editor Karya Seni dan sudi menerbitkan novel sulung saya ni... hihihi...
TQ 4 the support...

Basyirah Abd Rahman said...

Xsabar nk dapatkn buku ini. Harap Karya Seni dpt approve. Semoga cepat berada di pasaran..

Unknown said...

Salam... Amin semoga dikabulkan doa Basyirah n sy tu... TQ