Hawa Telinga

Saturday 2 August 2014

Novel : Terlerai Sudah Bab 21






BAB 21 : Sudah Terjadi

  "K
au ni kenapa Aathifah? Tak henti-henti buat kerja jer. Dah beberapa hari ni aku dengar ko asyik keje sampai lewat pagi. Kan Mr. Danial cakap dia tak kisah kalau ko siapkan lambat pun langsir-langsir tu. Tak payah la sampai tidur tiga, empat pagi semata-mata nak siapkan langsir tu cepat-cepat.“ Bentak Zatunnur terdengar di telinga Aathifah.  Aathifah jelas dengan keprihatinan sahabat karibnya itu, jadi teguran Zatunnur tidak sedikit pun menguris hatinya.
            “Aku tido gak, kan. Bukannya aku langsung tak tido. Aku masih boleh lagi Nur. Ko jangan la risau.“ Aathifah cuba menenangkan hati Zatunnur ketika itu.
            “Tido setakat dua, tiga jam bukan tido namanya Aathifah. Ko perlukan rehat yang cukup Aathifah. Semua orang risaukan ko ni. Kenapa ko bertungkus-lumus sangat ni? Ko ada nak guna duit ker? Cuba ko cete kat aku, mungkin aku boleh tolong.“ Aathifah masih setia mendengar kata-kata Zatunnur di corong telefon bimbitnya.
            “A’ah aku ade nak guna duit sikit. Tak pe, aku tak nak susahkan ko. Aku cuba ikhtiar sendiri. Tinggal sikit lagi jer nak cukup.“ Aathifah cuba menerangkan.
            Come on la Aathifah. Kite dah lama berkawan. Tak kan hal-hal macam ni pun ko nak rahsiakan ngan aku. Pasal syer ker?“ Aathifah akur dengan kecekapan Zatunnur menganggak masalahnya.
            “A’ah. Tuan Habib nak jual syernya secepat mungkin. Dia dah tak boleh nak tunggu sebab dia nak labor kat syarikat lain. Aku short lagi beberapa ribu. Tu yang aku cuba rembat semua keje yang ada supaya cepat sikit kumpul. Risau aku kalau tak dapat syer tu. Abis la aku Nur kalau terlepas lagi.“ Aathifah menerangkan dengan agak panjang. Sebak dan sempit hati Aathifah ketika itu dirasainya.
            “Aku boleh bagi ko pinjam sikit tapi ko tahu la aku bukan banyak sangat simpanan. Berapa lagi yang tak cukup?“ Zatunnur mula mengendurkan nada suaranya.
            “Adalah dalam a… dua puluh ribu.“ Aathifah ragu-ragu memberi jawapan.
            “Ha! Ko gile ker Aathifah! Banyak tu. Sempat ker ko nak kumpul banyak tu? Ko ni memang buat keje gile betul la, Aathifah. Belum tentu cara ko ni dapat kumpulkan duit banyak tu.“ Dalam hati Aathifah bersetuju dengan kata-kata Zatunnur tapi hati kecilnya masih lagi ingin mencuba. Semoga Allah perkenankan.
            “Tak salah aku cuba, kan. Mana tahu rezeki Allah melimpah buat aku dalam masa terdekat ni.“ Aathifah bersemangat berbicara.
            “Tu yang ko nak bagi cepat-cepat langsir-langsir Mr. Danial tu. Mr. Danial dah tahu ker ko nak bagi dia langsir-langsir tu?“ Zatunnur setia melayan.
            “A’ah macam tu la. At least ada gak duit sikit buat tokok. Aku belum bagitahu dia. Nanti ko tolong cakap la kat dia. Nanti jangan lupa sediakan duitnya sekali ye.“ Aathifah cuba mengusik.
            “Ye lah. Nanti aku bagitahu Mr. Danial. Ko nak anto petang ni kan?“
            “A’ah lepas keje karang. Ko tunggu aku datang ye.“
            “Okey. Eh! Aathifah aku letak dulu ya, ade keje sikit ni. Bye, Assalammualaikum.“
            “Okey. Waalaikummussalam." Aathifah kelegaan dengan ketegangan yang melanda tadi. Aathifah mengelang-ngelang kepala geli hati mendengar kelatah Zatunnur. Sememangnya Zatunnur sahabat yang baik! Alhamdulillah dia dikurniakan sahabat yang sebegitu.
           
            Petang itu setelah selesai kerja-kerja di pejabatnya, Aathifah memandu kereta Viva Elitenya menuju ke pejabat Danial. Dia ingin segera menyudahkan penyerahan langsir-langsir berkenaan supaya dia dapat pulang dengan segera. Dia perlu menyiapkan tempahan baju-baju yang telah diterima menjelang beberapa bulan lagi hari raya Aidilfitri akan menjelma. Kebiasaan tempahan akan mula diterimanya seawal tiga bulan kerana tanggungjawabnya yang banyak, iaitu bekerja di pejabat, sambilan di Tesco dan urusan rawatan bapanya yang kadang-kadang terpaksa dia lakukan sekiranya Aiman tidak dapat uruskan kerana kerjanya yang mengikut syif.
            Ketibaanya disambut oleh Zatunnur yang sedia menanti di meja kerjanya. Setelah melihat kelibat Aathifah muncul di muka pintu pejabat itu, Zatunnur segera  memberitahu Danial akan kedatangan Aathifah.
            "Assalammualaikum warahmatullah hiwabarahkatuh, Nur. Busy ker?" Aathifah mula bertanya apabila mendapati Zatunnur menggunakan telefon pejabat sebentar tadi.
            "Eh! Tak de la. Nah, ni ceknya. Tengok cukup tak?" Zatunnur segera menyerahkan cek bernilai empat ribu lima ratus kepada Aathifah.
            "Alhamdulillah, betul la ni. Cukup dan tepat. Thanks Nur." Aathifah bersyukur sambil cuba bergurau dengan nilai yang diperolehinya.
            "Cukup ye. Nah ni pulak duit yang aku cakap aku nak bagi pinjam tu. Tak banyak dalam dua ribu jer. Pakai la dulu." Zatunnur menghulurkan sampul yang berisi duit di dalam sampul surat berwarna putih itu.
            "Eh! Sungguh ker ko nak bagi aku pinjam ni. Nanti cukup ker duit ko nak belanja bulan-bulan?" Aathifah nyata terkejut.
            "Insya-Allah ada. Ko jangan risau sangat la. Bukan aku bagi semuanya kat ko pun. Mana yang aku rasa mampu jer." Zatunnur tersenyum.
            "Alhamdulillah. Thanks Nur. Nanti-nanti aku bayar segera duit ko ni balik. Tapi sikit-sikit la ye, boleh?" Aathifah membuat muka comel dengan mengedip-gedipkan matanya.
            "Amboi! Comel la sangat tu! Dah jangan nak mengada-ngada ye. Aku tak kisah berapa dan bila ko nak bayar balik. Take your time. Yang penting jaga kesihatan ko tu jangan sampai sakit pulak. Nanti semua orang susah hati. Ingat!" Zatunnur buat mata jegilnya. Konon-kononnya memberi amaran keras kepada Aathifah.
            "Yes, madam." Aathifah membuat tabik hormat sambil tersenyum.
            "Dah-dah. Nak aku panggilkan Mr. Danial ker? Kot ko ada nak cakap apa-apa dengan dia?" Zatunnur cuba menduga sahabatnya.
            "Eh! Tak pe la. Tak de benda nak cakap dengan dia pun. Okey la, aku gerak…." Belum sempat Aathifah menghabiskan kata-katanya, Danial keluar daripada biliknya.
            “Ha! Aathifah, terima kasih kerana sudi menjahit langsir-langsir tu. Dah dapat ker ceknya?“ Danial bertanya sambil tersenyum berseri-seri.
            “Haaa!!!  A’ah dah. Terima kasih Mr. Danial sebab sudi tempah dengan saya. Saya harap hasilnya seperti yang Mr. Danial harapkan.“ Aathifah bertutur sopan.
            “Aik! Kenapa panggil Mr. Danial lak ni. Kan saya cakap Aathifah leh panggil saya Danial jer. Lain la kalau Aathifah staf saya. Lagipun dah abis waktu keje Nur pun saya tak bagi panggil saya Mr. Danial dah. Okey, semua paham?“ Danial tersenyum. Zatunnur hanya mengangguk kepalanya.
            “Tapi saya tengah buat business dengan Mr. Danial ni jadi kene la panggil Mr. Danial. Dah abis buat business nanti baru leh panggil Danial. Tak gitu?“ Semua tertawa mendengar alasan Aathifah.
            “Ade jer alasan awak ni Aathifah. So, nanti boleh awak ngan Nur tolong gantungkan tak langsir-langsir ni? Saya tak pandai la. Tak pun ajarkan saya sekali. Boleh saya tolong sekali. Cepat siap leh cepat kita gi makan. Saya nak belanja Aathifah ngan Nur sekali.“
            “Eh! Tak payah susah-susah belanja makan Mr. Danial. Lepas pasangkan langsir ni semua, saya kene lik awal ada keje sikit kat umah.“ Aathifah beralasan.
            “A’ah la Mr. Danial. Saya pun kene balik cepat ada hal kat umah.“ Zatunnur turut memberi alasan yang sama.
            “Aik! Macam tak sudi jer korang ni. Dah berpakat ker?“ Danial cuba mengusik.
            “Eh! Tak la memang betul ada hal.“ Zatunnur menjawab terlebih dahulu sebelum Aathifah. Aathifah hanya mengangguk mengiyakan.
            “Okey la kalau macam tu. Jom cepat kita gantung. Nanti lewat lak. Nanti nak gi rumah saya lagi.“ Danial cuba melarikan perasaan kecewanya.
            “Nak kita orang gantungkan kat umah Mr. Danial gak ker? Tadi kata nak belajo. Kita orang ajar satu cara pasangnya kat office ni. Dah belajo nanti, Mr. Danial pasang sendiri la kat umah bos. Boleh?“ Zatunnur cuba menyakat Danial.
            “Amboi! Tak sayang saya ker Nur. Tak sudi nak tolong saya ye. Memang la tadi saya kata nak belajo tapi saya risau saya tersalah nanti. Terkoyak pulak langsir tu nanti. Saya tengok pun macam susah sangat nak gantung langsir tu jer. Cantik sangat and grand jer. Takut saya nak pasang sendiri.“ Danial sempat menilik langsir-langsir yang dijahit oleh Aathifah. Memang ternyata cantik dan kemas, tidak macam langsir yang tergantung di rumahnya ketika ini, biasa-biasa sahaja. Jahit lurus sahaja!
            “Oh! Macam tu yek! Okey la kita orang tolong tapi kene bayar la. Ni bukan keje saya ni.“ Zatunnur tersenyum mengusik Danial.
            “Tak pe nanti saya bagi lebih sikit bonus tahun ni.“ Danial yakin menyatakannya walaupun dia tahu Zatunnur sekadar mengusiknya.
            “Eh! Serius lak bos ni. Saya main-main jer la.“ Zatunnur terkesima dengan kata-kata Danial. Aathifah hanya tersenyum mendengar perbualan dan usikan Danial dan Zatunnur sambil tangan terus menggantung langsir.
            ‘Serasi jer dape ni. Siap usik-mengusik lagi. Memang sesuuuuuai sangat!‘ Aathifah bermonolog. Masing-masing terus membantu Aathifah setelah adengan usik-mengusik berlalu.

            Waktu sudah menganjak ke pukul enam setengah petang semasa masing-masing menapak masuk ke rumah Danial. Ini merupakan kali kedua Aathifah dan Zatunnur menjejak kaki ke rumah Danial. Sekali dulu sewaktu mengambil ukuran langsir rumah Danial dan sekarang untuk menggantungkan langsir pula. Masih ingat Aathifah bagaimana dia dan Zatunnur yang sedikit terkejut dengan keadaan rumah Danial yang penuh kesederhaan itu. Mereka menjangkakan rumah Danial gah sepertimana rumah-rumah segala bos-bos di Malaysia ini biasa diami. Kata Danial dia selesa dengan keadaan rumah yang sederhana sahaja. Pun begitu hiasan dalamannya masih memukau dengan stail ringkas dan tersendiri Danial pastinya!
            Setelah seketika memulakan kerja-kerja menggantung langsir telefon bimbit Zatunnur berbunyi. Panggilan dijawab Zatunnur jauh dari pendengaran Danial dan Aathifah. Sekembalinya Zatunnur dia bersuara.
            “Mr. Danial, Aathifah, saya minta maaf saya nak kene balik dah la. Ayah saya telefon. Ada hal sikit kat umah.“ Aathifah terkesima mendengar kata-kata Zatunnur. Dia segera menarik rapat tangan Zatunnur menghampirinya dan berbisik.
            “Eh! Tak kan ko nak tinggalkan aku berdua dengan Danial lak, Nur.“ Aathifah sedikit cemas.
            “Abis tu macam mana? Ayah aku dah marah-marah kat sana tu. Aku memang kene balik ni Aathifah. Sorry, macam aku cakap tadi aku memang ada hal kat rumah ni.“ Zatunnur berbicara dengan nada yang diperlahankan juga.
            “Eh! Tak pe. Nanti saya call pak guard kat depan tadi. Minta dia tolong temankan kita.“ Danial berbicara cuba menyelesaikan masalah yang terjadi. Dengan pantas Danial menelefon pondok pengawal keselamatan taman tersebut. Zatunnur kelegaan tetapi Aathifah nyata masih tidak selesa.
            "Okey la tu, ye Aathifah? Aku betul-betul kena gi ni. Kalau tidak bercerai kepala aku daripada badan aku ni." Zatunnur cuba bergurau bagi menyatakan betapa garangnya bapanya itu.
            "Okey la. Lain kali bagitahu la betul-betul. Aku ingat ko gurau jer tadi. Kalau aku tahu lain kali jer kita pasang langsir ni." Aathifah yang faham benar perangai bengkeng ayah Zatunnur segera membalas.
            "Thanks Aathifah kerana memahami. And sorry tak bagitahu betul-betul tadi." Zatunnur memeluk sekejap sahabatnya itu.
            “Okey, kejab lagi Pak Rahim datang.“ Danial menjelaskan ringkas setelah dia mematikan panggilan yang dibuatnya tadi.
            “Kalau macam tu saya gerak dulu la ye. Aathifah aku gerak dulu tau. Okey kan?“ Aathifah yang terpandangkan wajah kalut Zatunnur hanya mampu mengganggukkan kepala walaupun dia rasa berat nak melepaskan Zatunnur pergi sebelum Pak Rahim sampai.
            Setelah menghantarkan Zatunnur di hadapan pintu masuk banglonya, Danial masuk semula ke rumahnya sambil membuka luas pintu rumahnya. Dia serba salah ingin menghampiri Aathifah untuk terus membantu Aathifah mengantungkan langsir-langsir yang masih tinggal sedikit. Danial bercadang ingin menunggu Pak Rahim di hadapan pintu kayu rumahnya dahulu baru menolong Aathifah semula apabila Pak Rahim sudah datang. Dia hanya memerhatikan Aathifah membuat kerjanya daripada kejauhan.
            Aathifah yang nyata ingin cepat menyudahkan kerjanya segera meneruskan tugasnya. Entah macam mana silapnya hujung kain langsir yang baru ingin dipasangnya itu terbelit di kakinya dan menyebabkannya hilang imbangan diri. Sepantas kilat Danial meluru ke arah Aathifah apabila dia ternampak Aathifah hampir terjatuh dari kerusi yang dijadikan alas untuk dia berdiri lebih tinggi untuk menggantungkan langsir-langsir tersebut. Pinggang ramping Aathifah menjadi tempat pautan kedua belah tangan Danial supaya dapat memaut Aathifah dari jatuh ke lantai. Aathifah yang malu dengan tindakan Danial segera membetulkan teguh berdiri dirinya itu. Danial turut terkesima dengan keadaan mereka ketika itu, segera menarik tangannya apabila Aathifah sudah dapat berdiri teguh atas kerusi semula.
            Thanks Danial. Kain langsir ni terbelit kat kaki saya lak. Tu yang tak dapat nak imbang.“ Masih mampu Aathifah berbicara walaupun wajah sudah bertukar warna.
            “Tak pe. Mujur saya sempat sambut kalau tak tahu saya nak jawab pe ngan famili awak. Terkejut betul saya tengok tadi. Sorry, saya terpaksa memaut pinggang awak. Kalau tak buat macam tu saya risau awak jatuh macam nangka busuk lak.“ Danial cuba melawak.
            “Amboi! Sempat lagi tu perli saya. Anyway thanks.“ Aathifah meneruskan kerja-kerja seperti tiada apa-apa yang berlaku.
            "Maih sini biar saya yang gantungkan. Awak tunggu jer kat bawah. Tengok betul ker tak caranya." Danial yang risau perkara yang sama berlaku lagi segera memberitahu. Danial juga terus membantu Aathifah tanpa menyedari keadaan sekeliling. Danial cuba menceriakan suasana dengan meneruskan bicara yang sedikit merapu.
            “Tapi kan kenapa kalau jatuh kene guna simpulan bahasa macam nangka busuk jatuh ye? Kenapa tak guna nangka elok jer?“
            “Entah. Sebab nangka busuk kalau jatuh memang buruk kot rupa ngan bunyinya. Ye la dah tebuk sana-sini, lebam sana-sini. Macam muka orang yang jatuh gak la kot nampak buruk, masam muka menahan sakit ngan lebam-lebam lagi. Bunyi jatuhnya pun gedebuk! Bukan pang! macam pinggan jahut pecah ke lantai.“ Aathifah dan Danial tersenggih-senggih mendengar alasan mengarut Aathifah pula.
            Danial yang membantu Aathifah menggantungkan langsir tidak menyedari ada penyangkuk yang sedikit tajam hujungnya menusuk baju kemejanya dan apabila kain langsir di tarik ke atas bajunya juga tertarik dan menyebabkan bajunya terkoyak besar. Mujur sahaja Danial memakai baju singlet. Bunyi koyakkan itu mengejutkan mereka dan Danial segera turun dari kerusi yang dinaiki dan melihat bajunya yang terkoyak itu.
            “Alamak terkena baju lak penyangkuk ni. Kejab ye Aathifah, saya gi tukar baju.“ Danial yang tidak selesa berkeadaan begitu meminta diri. Aathifah tidak terkata apa-apa melihat situasi itu dan hanya mengangguk.
            ‘Hari ni aku jadi burung belatuk jer la kot. Asyik-asyik mengangguk jer kejenya!‘ Aathifah tersenyum sendirian bila mana berkata sendirian. Mujur kala itu Danial telah berpaling menuju ke biliknya. Aathifah meneruskan kerja-kerja memasang penyangkuk-penyangkuk pada kain langsir. Danial yang tidak selesa dengan keadaan bajunya mula membuka baju kemejanya dengan spontan dan meletakkannya di kepala sofa. Langkahnya termati apabila terdengar loceng pintu berbunyi.
            “Eh! Macam mana leh tertutup lak pintu tu? Tadi saya dah buka luas pintu tu. Angin tiup kot. Kejab Aathifah jangan panjat lagi kerusi tu. Nanti jatuh lagi. Saya nak buka pintu tuk Pak Rahim kejab.“ Danial terus berlalu mendapatkan pintu kayu rumahnya.
            “Ini Encik Danial ke? Kami dari Jabatan Agama Islam datang jumpa encik sebab dapat aduan yang encik berkhalwat dengan seorang wanita Muslim kat sini. Boleh kami masuk?“ Demi pintu dibuka oleh Danial seorang lelaki lengkap berjaket hitam bersuara. Danial terpinga-pinga mendengar kata-kata lelaki tersebut. Aathifah yang mendengar kata-kata itu berpaling ke arah pintu.
            “Siapa perempuan tu Encik Danial?“ Kata-kata itu membawa bersama pandangan Danial kepada Aathifah. Danial hilang kata-kata.
            “Ya Allah!“ Hanya itu yang terpacul keluar dari bibir mungil Aathifah dan tubuhnya telah terduduk di lantai. Melayang-layang tubuhnya, Aathifah rasakan ketika itu. Airmata begitu pantas muncul dan mengalir laju di pipinya. Danial betul-betul keliru dengan apa yang berlaku. Mana perginya Pak Rahim yang tidak-tidak muncul tiba. Segala kesalan kerana dia tidak menyedari kelewatan Pak Rahim lebih awal tidak berguna lagi. Nasi sudah menjadi bubur!

No comments: