Hawa Telinga

Saturday 2 August 2014

Novel : Aku Nak Kerja Bukan Misi Bab 11





Perasaan Apakah Ini?

“D
ia kena banyak belajar tu Mak Mah. Tu yang balik lewat selalu. Mak Mah jangan la risau. Tak lama lagi keadaan kembali macam biasa la bila dia dah cekap.“ Haq serius. Matanya masih tertancap memandang wajah Umairah yang sayu bila mana mendengar kata-kata Mak Mah tadi. Entah kenapa Haq tidak sedap hati melihat kesayuan wajah Umairah itu. Umairah masih tertunduk memandang meja dengan wajah sayunya.
“Umairah, kenapa ni? Kenapa tak habiskan makan Durian Krepe tu?“ Haq kembali bersuara.
“Haah?!! Saya nak makan la ni.“ Umairah yang terkejut dengan pertanyaan Haq yang tiba-tiba itu segera membalas dan memasukkan baki Durian Krepe ke mulutnya.
So, Umairah, pe aktiviti kita hari ni? Ada yang baru tak?“ Haq kembali bertanya bila mendapati Umairah seperti ingin mengunci kata-katanya.
“Haah!!? Emmm… Kejap lagi kita gi buat senaman then berlatih berdiri. Kali ni kita cuba buat langkah setapak dua sebab saya tengok Haq dah nak boleh berdiri dengan sendiri. Then kita dengar ceramah sikit. Saya ada beli dvd ceramah Ustaz Azhar Idrus ni. Best tau, kelakar.“ Umairah kembali menceriakan diri.
“Okey, jom la.“ Haq bernada serius kemudian dia sudah bergerak dengan memutarkan roda kerusi rodanya.
“Mak Mah jom kita buat senaman sama. Kali ni kita sama-sama bersenam dengan Haq. Mak Mah pun kena selalu bersenam supaya tak la sakit-sakit pinggang buat kerja rumah. Jom.“ Umairah menarik tangan Mak Mah.
“Ye la, ye la. Tapi jangan buat yang susah-susah ye.“ Mak Mah tersenyum.
“Tanggung beres!“ Umairah tersenyum sambil menunjukkan ibu jarinya.
Best kan ceramah tadi. Kalau awak suka esok saya bawa yang lain pula. Awak tau, kalau kita tak nak hati kita menjadi hitam gelap, kita kena selalu mendengar majlis-majlis ilmu yang macam tu.” Umairah berkata sebaik dia menutup semula pemain dvd setelah dia serta Haq dan Mak Mah menonton ceramah daripada Ustaz Azhar Idrus tadi.
Best sangat. Esok awak bawa la lagi. Boleh kita tengok sama-sama. Dulu masa saya sihat saya selalu gak temankan mama gi ceramah ustaz kesukan mama tu. Entah apa namanya saya dah lupa. Bila saya jadi macam ni, Din yang temankan mama. Tapi sekarang mama gi ngan papa jer sebab dua-dua anak-anaknya dah tak boleh diharapkan. Sorang dah lumpuh sorang lagi sibuk sampai malam-malam baru balik.“ Haq lembut berbicara. Mendengarkan nama Din disebut hati Umairah kembali menjadi sayu. Dia dipagut rasa bersalah.
‘Kenapa dengan perasaan aku ni? Perasaan apakah ini, Ya Allah? Kenapa setiap kali nama dia disebut aku jadi resah? Akukah yang bersalah sehingga dia menyibukkkan diri sebegini? Mengelak daripada bertembung dengan diriku? Macam mana aku nak betulkan semua ni?‘ Umairah monolog sendirian, melayan rasa hatinya.
“Hello! Umairah. Awak dengar tak apa yang saya cakap ni?“ Haq yang melayang-layangkan tangannya di hadapan muka Umairah kehairanan bila kata-katanya tidak mendapat respon daripada Umairah. Umairah yang tersedar dengan ketelanjurannya segera bertanya.
“Haah!!?... Awak cakap pe tadi? Saya tak dengar la.“
“Iissh! Awak mengelamunkan apa ni? Saya tanya tadi, awak ada jumpa dengan Din tak lepas awak kerja menjaga saya ni?“ Haq bertanya dengan nada marah.
‘Kenapa aku nak marah ni? Sakitnya hati aku ni. Perasaan ini apa sebenarnya? Tak kan aku nak jealous dengan adik sendiri kot? Mereka bukannya ada apa-apa hubungan pun. Patut ke aku tanya sahaja dengan Umairah akan perasaan dia terhadap aku? Tak pun perasaannya terhadap Din?‘ Haq pula berperang dengan dirinya sendiri.
“Tak pernah jumpa dia dah. Ye la, macam yang awak cakap dia kan sibuk. Macam mana nak jumpa dengan saya. Lagipun buat apa dia nak jumpa saya. Saya ni bukan sesiapa.“ Umairah bernada tidak puas hati.
‘Alamak! Macam mana leh terkeluar suara macam tu. Jangan Haq dapat tangkap yang aku tak puas hati sudah. Masak aku! Haihh!’ Monolog Umairah sendirian.
‘Pe sal, dia macam merajuk jer bunyinya. Diaorang ni ada apa-apa ker? Apa aku nak buat ni supaya semua ni aku dapat selidik tanpa pengetahuan dape?‘
“Betul la tu, dia sibuk.“ Haq menjawab pendek. Dia terasa dengan kata-kata Umairah yang lagaknya seperti merajuk dengan Saifuddin.
“Haq nak air tak? Saya ingat nak gi dapur tolong Mak Mah masak lunch.“ Umairah cuba mengelak.
“Boleh gak. Tolong bawakan saya air masak ye. Thanks.“ Haq serius, namun tetap melemparkan senyuman raja. Matanya masih memandang Umairah. Umairah segera berlalu ke dapur sementara Haq masih memikirkan cara untuk mengetahui hati Umairah terhadap Saifuddin dan begitu juga sebaliknya. Haq segera mengeluarkan telefon bimbitnya dan menghubungi Saifuddin.
“Assalammualaikum, bro. Ko busy ker?“ Haq pantas memulakan perbualan.
“Waalaikummussalam. Tak la busy sangat, kenapa?“ Saifuddin menjawab lemah.
“Kalau ko free tengah hari ni, ko lik la lunch kat rumah. Kita dah lama tak makan sama. Pagi ko gi sebelum kita semua sarapan. Lik pulak dah tengah malam. Aku pun dah tak tau macam mana rupa adik aku yang sorang ni. Jangan-jangan dah macam Osama bin Laden pe?“ Haq cuba mengusik.
“Banyak la ko punya Osama. Tengah hari ni aku tak dapat nak lik sebab aku ada appointment. Nanti malam kita jumpa la ye. Okey la, aku ada incoming call ni. Assalammualaikum. “
“Okey, Waalaikummussalam.“
‘Aish! Tak jadi lak plan aku ni. Tak pe, nanti aku plan yang lain lak.‘ Monolog Saiful Haq.
“Nah airnya.“ Umairah datang bersama air masak.
“Thanks. Tadi saya ada ajak Din lunch sama ngan kita kat rumah.“ Saiful Haq cuba menduga Umairah.
“Abis tu dia nak lik ker?“ Umairah kekalutan.
“Tak la, dia kata dia ada appointment.“ Saiful Haq menjelaskan.
“Oh! Okey. Saya masuk dapur dulu. Nak tolong Mak Mah masak.“ Umairah kecewa.
‘Kenapa aku tengok dia ni kejap kalut, kejap kecewa? Apa sebenarnya perasaan ko ni, Umairah? Kenapa buat aku confuse? Aduh! Sakitnya hati aku. Baik aku masuk bilik.‘ Haq berlalu pergi dengan jiwa yang kecewa. Sejak seminggu yang lalu, dia sudah berpindah ke bilik bawah. Tidak lagi menghuni bilik di atas dan ini semua dilakukan supaya memudahkannya bergerak dengan sendirinya di dalam rumah itu.

******************************

“Kalau saya nak cakap sikit dengan awak pasal hal peribadi, boleh?“ Umairah yang baru lepas menonton video ceramah Ustaz Azhar Idrus bersama dengan penghuni Teratak Kasih pada pagi itu mula bersuara kepada Saiful Haq.
“Hal peribadi? Saya tak sangka awak sanggup berkongsi hal peribadi dengan saya. Selalu tu tak sempat saya nak tanya awak dah cakap hal lain.“ Saiful Haq tersenyum sumbing.
“Orang cerita pasal hal peribadi awak la, bukan saya. Pe yang saya nak cakap ni mungkin akan menguriskan hati awak tu sebabnya saya cakap hal peribadi.“ Umairah cuba berhati-hati menyimpul kata-katanya.
“Pasal saya? Okey, teruskan. I’m ready to listen.“ Saiful Haq serius.
“Saya ada dengar ustaz-ustaz cakap masa kita sedang sakit digalakan bersedekah supaya dapat meringankan bebanan kesakitan kita. Ubatilah orang yang sakit di antara kalian dengan sedekah‘. Hadis Riwayat Abu Dawud, dihasankan oleh al-Albani dalam Shahihul Jami’, kalau tak silap saya la. Abi saya pun selalu ingatkan saya tentang hal itu bila saya sakit. Awak cubalah semoga Allah melihat keikhlasan awak dan mempercepatkan kesembuhan awak.“ Umairah memberikan pendapatnya.
“Insya-Allah, saya akan lakukan nanti. Terima kasih sentiasa ingatkan saya. Untung mak dan bapa awak punya anak yang macam awak.“ Saiful Haq tersenyum senang hati.
Sahabat adalah keperluan jiwa yang mesti dipenuhi. Dialah ladang hati, yang kau taburi dengan kasih dan kau subur dengan penuh rasa terima kasih. Dan dia pulalah naungan dan pendiamanmu. Kerana kau menghampirinya saat hati lupa dan mencarinya saat jiwa memerlukan kedamaian. Kata-kata pujangga tentang sahabat. Dan saya ingin jadi seperti itu.“ Umairah tersenyum sebelum melangkah ke dapur. Saiful Haq yang terpempan dengan kata-kata Umairah hanya mampu memandang senyuman manis Umairah.
“Haa… Pe yang dimenungkan tu? Nah minum air oren ni.“ Teguran Mak Mah mematikan lamunan Saiful Haq terhadap senyuman Umairah tadi.
“Haah?! Terima kasih Mak Mah. Saya masuk bilik saya dulu ye Mak Mah. Nanti kalau ada apa-apa panggil la saya.“ Saiful Haq segera beralih masuk ke dalam biliknya. Mak Mah juga melangkah semula ke dapur meneruskan kerjanya memasak untuk tengah hari itu. Seperti biasa, Umairah setia membantunya.
“Terima kasih la, Umairah. Sejak Umairah tolong membantu menguruskan Haq, dia dah semakin pulih. Drastik gak perubahannya kalau nak dibandingkan masa dia kecewa dulu. Muka dia berseri-seri. Bukan tu saja, kakinya pun dah semakin menunjukkan tanda-tanda yang baik.“ Mak Mah mengungkapkan kata-katanya kepada Umairah.
“Terima kasih kembali, Mak Mah. Kalau bukan semua turut memberikan sokongan dan bantuan, saya rasa saya tak mampu buatnya sendirian. Sama-samalah kita berdoa dia akan sentiasa berkeadaan begitu dan bertambah baik lagi.“ Umairah rendah bersuara sepertimana dia merendahkan dirinya.
“Insya-Allah, Allah bersama-sama dengan hamba-Nya yang tidak mudah putus asa.“ Mak Mah tersenyum manis.
“Nampaknya sampai sini sajalah misi saya. Mungkin lepas ni kita akan jarang nak jumpa.“ Umairah yang masih memotong sayur bersuara sayu tanpa memandang Mak Mah.
“Apa Umairah cakap? Misi? Misi apa?“ Mak Mah yang pelik dengan kata-kata Umairah mula bertanya.
“Haah?! Saya cakap kerja saya mungkin sampai sini. Lepas ni saya akan berhenti sebab Haq pun dah semakin bersemangat dan dah boleh uruskan dirinya sendiri. Rindulah saya nanti dengan Mak Mah.“ Umairah membetulkan kata-katanya yang terlepas sambil memandang sayu wajah Mak Mah.
“Cepatnya Umairah dah nak berhenti. Auntie Niza dah tahu ker? Haq cakap pe?“ Mak Mah serba tidak kena.
“Haah! Saya kata tadi mungkin jer. Nanti saya tanya dengan auntie macam mana. Kalau ikutkan macam tu la perjanjiannya dulu.“ Umairah tersenyum membalas.
“Ye la. Umairah pun nak cari kerja lain gak la kan. Bukan senang nak kumpulkan duit nak sambung belajar. Haq tu kalau cakap elok-elok mungkin dia akan faham keadaan Umairah.“ Mak Mah meyakinkan Umairah sambil mengusap-usap lembut belakang badan Umairah. Umairah sedikit lega mendengar kata-kata Mak Mah namun masalahnya macam mana dia nak bertanyakan hal itu dengan Haniza, sedangkan dia sebelum ini berbincang dengan Saifuddin.
‘Macam mana aku nak tanya ye? Nak sms ke? Macam tak serius jer. Nak gi jumpa? Macam la dia nak jumpa sebab sampai sekarang pun dia mengelakkan dirinya. Abis tu nak call? Agak-agak dia angkat tak panggilan aku nanti ye? Isshk! Rungsingnya. Ah! Lantak la, nanti-nanti la baru fikir.‘ Umairah berbicara dengan hatinya sendiri. Hatinya gundah menyebabkan tangannya mula memetik sayur kacang buncis dengan sambil lewa.
           
            Sudah hampir lima minit Umairah melabuhkan punggungnya di bangku marble putih di luar rumahnya. Memikirkan hal berkenaan misinya yang sudah dirasakan selesai itu. Tanpa dia sedari Jamilah datang menghampirinya.
“Amboi! Khusyuknya mengelamun. Ingatkan buah hati ker?“ Jamilah tersenyum mengusik sambil mencuit pinggang Umairah.
“Ooi! Tak de apa la. Ko ni datang bukan nak bagi salam dulu. Main sergah macam tu jer. Nasib baik jantung aku tak de masalah kalau tak dah lama dah jalan.“ Umairah sengaja buat-buat marah untuk melarikan dirinya daripada menjawab pertanyaan Jamilah.
“Ye la. Sorry. Assalammualaikum. Tuan Permaisuri Yang Memiliki Mata Yang Cantik, menungkan apa? Ingatkan Tuan Putera Pedang Agama ker?“ Jamilah cuba serkap jarang sambil turut sama melabuhkan punggungnya di sebelah Umairah.
“Pe hal siap main sebut makna nama aku bagai ni?“ Umairah pula yang bertanya.
“Apa masalah ko sebenarnya ni. Kelat jer aku tengok. Cer cete, cer cete? Kalau aku tak boleh tolong pun sekurang-kurangnya mungkin boleh kurangkan rasa terbeban ko tu.“ Jamilah masih mengharap Umairah mahu bercerita dengannya.
“Aku bukan apa. Aku tengah fikirkan Saifuddin, Tuan Putera Padang Agama yang ko cakap tu la. Ko jangan fikir yang bukan-bukan lak. Ko tau kan yang aku diberikan misi untuk mengembalikan semangat Saiful Haq tu dan aku rasa misi aku dah accomplish.“ Umairah cuba menarik nafas yang dirasakan ketat.
“Abis tu apa masalahnya sekarang. Diaorang nak suruh ko terus jagakan Abang Haq ker? Tak kan la diaorang nak buat macam tu. Daripada buat ko macam tu baik kahwinkan ko dengan Abang Haq lagi bagus. Dapat gak pahala yang banyak sebagai isteri daripada setakat pahala menolong orang kan.“ Jamilah keliru.
“Ko ni tak de lain kan. Asyik nak jadi agen pencari jodoh jer. Baik ko tukar profesion jadi Couple Matchmaker jer kan.“ Umairah tarik muka masam.
“Bagus juga cadangan ko tu. Ramai gak senarai pelanggan yang bermain dalam fikiran aku, yang boleh aku ‘ngap’. Anak-anak Auntie Niza, ada tiga orang, ko ngan Amirah, Nizam and the gang, kawan-kawan kita and anak-anak kawan-kawan papa and mama. Tu belum masuk anak-anak kawan-kawan Auntie Niza ngan abi dan umi ko kan. Ushh! Mesti berjaya aku nanti. Masuk giler duit aku nanti. Makcik kayo! Makcik kayo!“ Jamilah tersenyum mengenakan Umairah. Satu tamparan mesra hinggap di lengan Jamilah yang diberikan oleh Umairah.
“Saja kan. Suka la tu kenakan aku. Haa! Buat la lagi.“ Umairah cuba merajuk. Jamilah masih tersenyum lebar.
“Tapi kalau ko tak nak dijodohkan dengan Abang Haq ko boleh pilih Abang Din. Dia tu aku rasa lagi sesuai dengan ko. Kalau ko nak anak-anak yang terlebih comel ko couple jer dengan Rayyan, mesti gempak punya la nanti. Gabungan bangsa Syria ngan American Latin. Ush! Tak dapat aku nak bayangkan.“ Jamilah masih tidak puas mengusik Umairah yang sudah kemerahan mukanya.
“Kalau ko tak nak henti aku masuk dulu la.“ Umairah sudah bangun untuk berlalu masuk ke rumahnya.
“Alah! Jangan la merajuk. Aku tengok ko ni sekarang semakin sensatif. Sape lagi yang aku nak usik kalau bukan ko, kan. Ko tak pe la, ada ramai adik, aku ni sebatang kara jer. Bagilah aku peluang nak usik ko.“ Jamilah tersenyum manis sambil memegang kemas tangan Umairah. Umairah kembali duduk disisi Jamilah.
“Syukur juga ko masih ada papa dan mama untuk ko meluahkan kasih sayang berbanding aku yang hanya menumpang kasih ngan famili abi dan umi. Kita harus sentiasa melihat sekeliling kita untuk mengetahui kelebihan yang Allah berikan dengan bandingkan kekurangan kita dengan orang lain yang lebih lagi berkurangannya. Dengan cara itu kita akan lebih bersyukur dengan sedikit kelebihan yang kita miliki daripada kekurangan yang kita rasai.“ Umairah cuba mengingatkan sahabatnya itu.
“Alhamdulillah, aku bersyukur. Aku juga syukur kerana punya seorang sahabat ini yang sentiasa sayangkan aku dunia akhirat dengan selalu mengingatkan aku yang sering leka dan terlepas kata.“ Jamilah tersenyum sambil memeluk erat bahu sahabatnya itu. Keadaan sunyi seketika.
“Ko cubalah call Abang Din tanya dia macam mana. Kalau dia sibuk sangat sampai tak dapat nak angkat panggilan ko, ko bagi jer la message. Lebih baik ko tanya sebab kalau ko tak tanya sampai bila-bila la ko dok terperap kat rumah Auntie Niza jer. Aku nak gak merasa join bekerja ngan ko kat hotel tu. Tak la aku bosan tak de teman yang gila-gila macam ko ni. “ Jamilah memecahkan kesunyian mereka. 
“Ada kosong lagi ker kat syif ko tu?“ Umairah cuba merisik khabar.
“Entah la. Aku rasa macam tak cukup orang jer. Semua orang sibuk giler buat kerja sampai nak sembang-sembang pun payah. Aku tengok syif lain okey jer bergurau senda.“ Jamilah mengeluh kecil.
“Bagus la macam tu. Tak de dikatakan makan gaji buta kan. Lagipun dengan cara macam tu barulah lebih fokus dengan kerja dan dapat mempersembahkan mutu dan kualiti masakan yang terbaik, kan.“ Umairah cuba memberikan sedikit semangat kepada Jamilah.
“Ko nak tau tak Umairah, kadang-kadang aku rasa hotel tu macam Muslim Modeling Agency lak. Mamat dan minah-minah kat sana semua boleh tahan lawa dan cantik. Walaupun ada yang berkulit gelap tapi tetap manis. Rambang gak mata aku ni tengok. Bukan main pandai Uncle Rafieq pilih pekerja. Bukan calang-calang orang.“ Jamilah tersenyum membayangkan wajah-wajah pekerja Hotel Teduhan Kasih.
“Mulalah tu nak mengatal. Aku ingatlah ko ni dah tahap wajib kahwin dah ni. Bukan lagi sunat. Baik aku suruh papa ko minta Danial datang meminang cepat-cepat sebelum ko buat yang bukan-bukan. Takut aku tengok mata bersinar kemiangan ko tu. Eee!“ Umairah buat-buat geli-geleman.
“Isshk! Tak nak lah aku kahwin awal-awal ni. Tak puas lagi nak hidup bebas sebagai anak gadis. Tak puas nak cuci mata dengan ciptaan Allah yang terbaik di dunia ni. Lagipun aku belum bersedia nak jadi isteri mithali lagi. Ingat senang ker nak jadi seorang isteri ni. Banyak tanggung jawabnya tau.“ Jamilah serius.
“Tau pun. Ingat dah tak sabar nak jadi isteri tadi. Kalau masih nak jadi anak gadis, jangan lupa menjaga kehormatan diri sebagai anak gadis Muslimah. Tapi okey per ko kahwin awal, macam ko cakap tadi la, boleh mendapat pahala banyak sebab jadi seorang isteri. Setiap perkara baik yang dilakukan untuk suaminya akan mendapat pahala yang berlipat kali ganda.“ Umairah mengangkat kening mengusik.
“Ni sape yang sepatutnya kahwin awal ni, aku ker ko ni? Bukan main lagi fikiran ko tu. Semua warna ada biru, kunin,g putih, merah.“ Jamilah menjegilkan matanya sedikit.
“Eh! Pe pulak. Ko ingat aku fikir apa? Haa! Sekarang ni sape yang fikir biru, kuning, putih, merah ni? Aku cakap dengan hati yang suci bersih lagi murni, pe.“ Umairah sudah tersenyum manis dengan usikannya itu. Jamilah turut tersenyum sambil melagakan bahunya dengan bahu Umairah.
“Umairah, ko tak de apa-apa perasaan kat Abang Haq ker? Ye la, ko bukan pernah berkawan rapat ngan mana-mana lelaki sebelum ni. Manlah nak tahu kali pertama ko rapat ngan kaum Adam macam Abang Haq, ko ada terasa nak bercouple. Aku teringin sangat nak tengok ko bercouple dan bahagia macam orang yang lain bercinta.“ Jamilah bertanya sambil memandang wajah manis Umairah. Umairah diam membisu sambil matanya memandang langit yang penuh dengan gemerlapan bintang-bintang. Setelah mendiamkan diri seketika, Umairah bersuara.
“Perlukah couple-bercouple ni? Aku takut akan mendorong kepada maksiat jer nanti. Ko pun tahu syaitan suka dekat dengan orang yang macam tu. Aku bukanlah nak perli ko. Aku tahu ko jarang berjumpa dengan Danial dan kalau jumpa mesti aku temankan dan jumpa pun kat tempat yang ramai orang. Tapi itu pandangan aku.“ Umairah kembali memandang wajah temannya itu.
“Aku faham maksud ko. Mungkin fitrah manusia yang suka mengikat seseorang supaya mengingatkan pasangan dan orang lain yang mereka sudah dimiliki secara tidak rasmi. Tapi pada aku mungkin masa sekarang ni dengan cara ini kita boleh mengenali pasangan kita supaya kita tidak berkahwin dengan seseorang yang teruk macam kaki pukul atau seumpamanya. Orang sekarang ni bukan macam orang dulu-dulu, ramai yang muka nampak alim tapi sebenarnya kaki hisap, kaki pukul dan kaki mempermainkan perasaan dan harta benda orang jer. At least, kalau kita berpacaran, kalau kawan-kawan atau saudara-mara kenal orang itu orang yang macam mana boleh gak bagi amaran kan.“ Jamilah pula memberikan pandangannya.
“Nak ker pasangan ni dengar amaran orang lain macam tu? Bukan mereka sudah dikaburi dengan cinta ker. Dah saying, jadi cinta membutakan mata mereka. Yang buruk pun dikatakan baik.“ Umairah menduga.
“Itu mungkin bagi orang lain. Tapi pada aku, niat aku couple ngan Danial sebab yang macam tu. Insya-Allah aku tak kan mudah butakan mata hati aku ngan cinta yang belum tentu hak aku tu.“ Jamilah cuba mempertahankan dirinya.
“Alhamdulillah. Bagus la kalau ko fikir macam tu. Aku berdoa yang baik-baik untuk ko ngan Danial. So, Danial apa khabar?“ Umairah cuba mengubah suasana.
“Alhamdulilah, dia sihat jer tapi sibuk nak cari duit katanya. Nak kumpul duit sebab nanti nak bina keluarga guna banyak duit. Tu apa yang dia sms la kan. “ Jamilah tersenyum kambing.
“Bagus la tu, dia beringat. Sekurang-kurangnya ko dapat pakwe yang memikirkan masa depan. Biasanya orang yang beriman ni akan fikir semua tu. Aku berdoa korang akan kekal bersama sampai berumah tangga dan sampai akhir nyawa.“ Umairah tersenyum.
“Asyik cerita pasal aku jer, ko tu kalau ada yang cuba mengetuk hati ko cubalah ko buka hati ko bagi peluang untuk orang tu. Jangan bekukan hati ko tu semata-mata sebab ko tu anak angkat atau sebab ko anak pelarian Syria. Itu semua masa lampau ko. Lagipun bukan salah ko pun semua tu terjadi. Aku yakin akan ada hamba Allah yang benar-benar beriman akan terima diri ko seadanya.“ Jamilah menyuntik semangat kepada Umairah.
“Insya-Allah bila sampai masanya nanti.“ Umairah tersenyum tawar. Namun hatinya berbicara sendirian.
‘Bukan itu sahaja masalah yang harus aku fikirkan sekarang. Kalaulah ko tahu masalah aku yang paling besar kini, aku pasti ko akan fikir dua tiga kali pasal aku, Jamilah.‘
“Amboi! Anak dara dua orang ni. Tak tahu nak masuk dalam rumah ker? Tak elok anak dara duduk lama-lama kat luar malam-malam macam ni. Nampak dek mak mertua tak jadi nak masuk meminang ni.“ Mahani yang sudah berada di muka pintu rumah tidak jauh dari bangku yang diduduki oleh Umairah mula menyapa mereka.
“Makcik pun sama ker nak tengok Umairah ni cepat kahwin?“ Jamilah tergelak sedikit mendengar kata-kata Mahani. Umairah yang sedikit terusik dengan kata-kata Jamilah segera menampar mesra bahu Jamilah.
“Dua-dua pun makcik harap cepat-cepat kahwin. Dah tahap boleh kahwin dah pun dua-duanya.” Mahani menjawab sebelum menyambung.
“Ya Allah Umairah! Kenapa tak buatkan Jamilah ni air ker makanan sikit. Kesian dia datang tak dijamu dengan apa-apa.“ Mahani yang memandang meja dihadapan anaknya kosong mula bising menegur.
“Astaghfirullahalazim! Lupa la umi. Khusyuk sembang sampai tak ingat nak hidang apa-apa pun tadi. Sorry Mila, aku masuk dalam ambil kejap.“ Umairah bingkas bangun. Namun Mahani segera menahan Umairah.
“Tak pe, Umairah layan la Mila. Biar umi yang masuk dalam ambil.“ Mahani ingin berpaling untuk masuk.
“Makcik tak payah susah-susah. Bagi air kosong jer sudah la. Dah malam sangat ni, saya tak nak makan nanti badan jadi lemah dan berlemak lak.“ Jamilah tersenyum.
“Ye la, nanti makcik ambilkan air kosong.“ Mahani tersenyum mendengar kata-kata Jamilah.
“Nanti ko jangan lupa call Abang Din tau, tanya dia pasal misi tu. Dia tu aku tengok ambil berat dengan ko. Selalu turun jumpa aku kat dapur tanya pasal ko.“ Jamilah bersuara sambil mata pula memandang langit yang indah dengan cahaya bintang.
“Dia tanya pasal aku? Dia tanya apa? Apa yang dia nak tahu?“ Umairah sedikit kalut dengan pernyataan Jamilah sebentar tadi. Jamilah yang tahu dengan perasaan Umairah hanya tersenyum kambing penuh makna.
“Tak la, dia kata badan ko dah susut sikit tu yang dia tanya ko sihat ker tak. Kadang tu dia kata muka ko pucat la, tak bersemangat la.“
“Dia cakap macam tu. Bila pula masanya dia tengok aku?“ Umairah sedikit pelik.
“Apa yang ko cakap ni? Mestilah dia tengok ko masa ko kat rumah dia. Kan ker ko selalu gi rumah dia tolong uruskan Abang Haq. Pe punya soalan la yang ko tanya ni?“ Jamilah ketawa kecil kerana merasa lucu dengan pertanyaan Umairah. Belum sempat Umairah menjawab, Mahani datang bersama dua gelas dan dua jag kecil air kosong dan jus oren.
“Nah Umairah. Mila minum ya. Makcik masuk ke dalam kejap, pakcik panggil. Ingat jangan lama sangat, dah malam ni.“ Mahani sekali lagi mengingatkan.
“Baik makcik. Lepas minum ni saya balik. Terima kasih, ya makcik.“ Jamilah tersipu-sipu malu ditegur begitu. Mahani hanya menggelengkan kepalanya melihat telatah anak-anak dara tersebut. Setelah merasakan Mahani menjauhi mereka Umairah kembali bersuara.
“Untuk pengetahuan ko dah hampir dua bulan aku tak jumpa atau terserempak dengan dia. Dia keluar gi kerja awal pagi sebelum aku sampai dan balik rumah bila aku dah balik. Kadang-kadang ada gak aku dengar auntie cakap dia tidur kat hotel. Tu sebab aku tanya, macam tu.“ Umairah masih kehairanan.
“Maksud ko, korang memang tak pernah bertembung la ye? Abis tu macam mana Abang Din boleh tahu keadaan ko?“ Kali ini Jamilah pula menunjukkan muka terkejutnya.
‘Perasaan apakah ini? Kenapa hatiku berdegup dengan kencang sekali. Adakah aku suka dia bertanya berkenaan aku ataupun aku terkejut dengan kenyataan dia mengetahui keadaan diriku walaupun kami tak pernah bersua muka?‘ Monolog Umairah sendirian. Jamilah dan Umairah saling berpandangan. Terkejut bila memikirkan perkara itu.

No comments: