Hawa Telinga

Saturday 2 August 2014

Novel : Terlerai Sudah Bab 22








BAB 22 : Siapa Dalangnya?

  A
iman pantas memasuki rumah Danial setelah salamnya bersambut. Mereka semuanya berada di ruang tamu Danial. Ada yang duduk dan ada juga yang hanya berdiri. Aathifah faham benar dengan wajah keruh yang dipamerkan oleh Aiman tatkala melihat kebanyakan yang berada di dalam rumah Danial dalam keadaan berkopiah. Semasa menelefon Aiman untuk segera ke rumah Danial, Aathifah sempat memberitahu serba sedikit perkara yang terjadi kepadanya.
            Aathifah hanya berwajah walang tanpa setitik pun air mata yang menemaninya ketika itu. Aathifah tidak menyangka begitu banyak ujian yang dihadapinya akhir-akhir ini. Mulanya dia tidak mahu memberitahu Aiman tetapi bila Danial memaksa dan menyatakan ketidak senangannya melihat keadaan lemah dan diam diri Aathifah, di samping mereka memerlukan mahram, Aathifah turutkan sahaja menelefon Aiman. Mujur dia tidak kerja malam itu.
            “Yang Muhamad Danial bin Abdullah. Astaqfirullahhalazim. Encik Danial ni Islam rupanya. Saya ingat bukan tadi. Sebagai orang Islam tak kan tak tahu larangan berdua-duaan ni? Dengan pintu tertutup dan dengan pakaian encik yang tidak sempurna tadi memang menimbulkan syak.“ Seorang lelaki bersuara sambil memegang kad pengenalan Danial dan Aathifah. Aathifah terkejut dengan butir bicara lelaki itu hanya mampu memandang sepi lantai rumah Danial. Sementara Danial memerhatikan segala gerak geri Aathifah yang membisu itu. Dia mula rasa tidak senang duduk dengan kelakuan pelik Aathifah yang tidak seperti mana-mana wanita lain yang akan mengalirkan air mata mereka bila mana menghadapi situasi seperti itu.  
            Danial yang sudah malas ingin mengulangi keadaan sebenar yang berlaku mula mendiamkan diri dan mula merasakan tiada guna dia berkata apa-apa dikala itu kerana tiada satu alasan pun yang akan berpihak kepadanya dan Aathifah. Pak Rahim yang turut ada kerana mengiringi jemaah tadi pun turut sudah cuba menerangkan keadaan kepada meraka tapi tidak dapat merubah hakikat mereka ketika itu.
            Satu yang pasti ketika itu, Danial merasakan dia perlu menyiasat perkara yang telah menyebabkan salah faham ini terjadi sehingga jabatan berkuasa turut dipanggil hadir ke rumahnya. Dia dapat merasakan semua ini satu rancangan yang telah diatur kemas oleh seseorang. Dia mula tertanya-tanya dengan dirinya sendiri.
            'Siapa dalang yang rancang semua ni ye? Ada yang sedang memerhatikan gerak-geri aku dan pasang perangkap sampai macam ni sekali! Ataupun bukan aku yang menjadi perhatiannya tapi  Aathifah?!!!' Danial pantas mengalihkan pandangannya kepada wajah lesu Aathifah.
            'Aku kena inform kan Aathifah akan perkara ni. Tak, tak boleh. Kalau aku bagitahu Aathifah nanti dia akan bertambah rungsing. Baik aku minta Aiman yang tolong lebih berhati-hati balik nanti dan perhatikan keadaan sekeliling.' Danial kembali bersuara sendirian sambil mata berkalih pula kepada Aiman yang duduk disebelah Aathifah.
            Danial dapat melihat Aiman sudah menggenggam erat jari-jemari Aathifah, cuba menenangkannya yang masih berdiam diri seperti seseorang yang kehilangan rohnya, melayang entah ke mana dan yang tinggal di situ hanya jasadnya sahaja.
            Setelah jemaah Jabatan Agama Islam memberikan teguran, nasihat dan peringatan akan denda dan tindakan yang wajar diambil kepada ketiga-tiga mereka, jemaah pun berlalu pergi.  Aiman mula melemparkan satu renungan yang amat tajam ke wajah Danial. Danial pasti ada perkara yang sedang bermain di fikiran Aiman ketika itu. Dia juga dapat melihat Aiman menggenggam erat penumbuknya. Dia pasti Aiman dalam amarah yang memuncak ketika itu. Sebelum sempat Aiman bersuara, Pak Rahim berbicara kekalutan.
            “Maaf Encik Danial, Cik, Encik. Tadi betul ada seorang pempuan nak jumpa encik, jadi saya bagilah masuk dah dia kata dia adik encik. Bila saya nak ikut sama di kata tak perlu sebab dia boleh tolong temankan encik ngan cik ni. Saya ingat encik dah telefon adik encik untuk minta tolong teman. Saya tak tahu lak boleh jadi macam ni. Saya minta maaf sangat-sangat encik.“
            "Pak Rahim, Pak Rahim dah lupa ker yang saya ni anak tunggal? Tapi mungkin orang tu adik sedara saya. Tak….." Belum sempat Danial meneruskan kata-katanya Aiman pula mencelah.
            "Kalau betul tu adik sedara abang, abis tu mana pergi orangnya? Kenapa tak muncul sorang pun pempuan kat sini tadi selain Kak Long?" Aiman masih bengang.
            "Betul encik, saya tak tipu kalau encik tak percaya encik boleh tanya Pak Saleh kat pondok tu. Dia pun ada masa tu. Nanti saya panggilkan dia sekali." Pak Rahim ingin berpaling keluar.
             “Tak pe la Pak Rahim. Saya percayakan Pak Rahim. Benda dah nak jadi. Esok saya kene siasat sape yang Pak Rahim cakap tu. Sekarang ni semua tengah tak tenang. Nak buat tindakan dan keputusan pun mungkin dipengaruhi dengan perasaan marah. Pak Rahim boleh la balik dulu. Esok saya cari Pak Rahim lagi ye. Terima kasih Pak Rahim.“ Pak Rahim terdiam dan hanya menganggukkan kepalanya. Pak Rahim berlalu pergi setelah bersalaman dengan Danial dan Aiman.
            Suasana sepi seketika. Danial yang nampak muka kelat Aiman hanya mampu mendiamkan diri dan membiarkan Aiman memulakan bicara. Menghemburkan segala kemarahan dan ketidak puasan hatinya kepadanya. Dia sedia menadah telinga mendengarnya.
            “Abang Danial, macam ni ke cara abang nak dapatkan Kak Long? Abang perangkap Kak Long kan?“ Bentak Aiman.
            “Ya Allah! Aiman. Tak kan la abang nak buat perkara memalukan macam ni kat Aathifah, kat Aiman ngan famili. Abang pun ada maruah diri. Lagipun cara ni belum tentu abang leh dapatkan kak Aathifah. Aiman pun tahu bayar denda pun dah cukup tak semestinya kahwin.  Jadi pe gunanya abang guna cara ni.“ Danial cuba bersuara setenang yang boleh
            "Kenapa Kak Long tak call Angah jer temankan tadi. Kalau tidak semua ni tak terjadi! Kak Long bukannya tak tahu hukum-hakam, kan?" Aiman menghemburkan kemarahannya kepada Aathifah pula.
            "Kak Long ingat Aiman keje malam ni. Lagipun tadi Zatunnur ada temankan tapi kena balik kejap tadi sebab ada hal penting kat rumahnya." Aathifah bersuara lemah.
            "At least, Kak Long call la dulu tanya. Sakit hati Angah tengok keadaan Kak Long macam ni. Diamkan diri, pendamkan segala perasaan Kak Long. Kak Long tolong la nangis dan luahkan segala perasaan Kak Long tu. Kalau air mata Kak Long sekurang-kurangnya bergenang, Angah akan rasa lebih lega dan faham perasaan kecewa Kak Long. Mungkin juga Angah tak kan marah-marah macam ni. Tolonglah Kak Long, Kak Long pun pempuan juga. Aaaah!" Aiman melepaskan kemarahannya dengan menumbuk sofa yang didudukinya.
            Aathifah masih lagi tega tanpa setitis pun air mata yang mengalir. Danial hanya mendiamkan diri sedari tadi dengan membiarkan Aiman melepaskan kemarahan walaupun dia sebenarnya ingin menyampuk dan membela Aathifah mula membuka bicaranya.
            "Aiman kalau Aiman nak lepaskan kemarahan Aiman, Aiman marah saje abang. Kak Long Aiman tak salah apa-apa pun. Dia cuma mangsa keadaan. Abang yang patut dipersalahkan dalam hal ini. Patutnya abang suruh Aathifah balik sama juga tadi dan sambung semula keje-keje ni esok jer. Tapi abang tak terfikir pula sampai macam tu sekali. Maafkan abang." Danial menyatakan kekesalannya. Aiman hanya memandang wajah Danial tanpa ingin membalas. Keadaan kembali sepi buat seketika sebelum Aathifah kembali bersuara lemah.
           
            “Danial, sejak bila awak memeluk Islam? Kenapa awak tak pernah bagitau saya? Nur tahu tak perkara ni? Ataupun awak dah pakat ngan Nur nak rahsiakan semua ni dari saya? Ada apa-apa lagi yang awak sembunyikan daripada saya?“ Aathifah yang terasa hati dengan tindakan Danial merahsiakan keislamannya mula bertanya bertalu-talu.
            “Saya dah memeluk Islam sebelum kita berjumpa lagi. Tiga tahun lepas saya dah memeluk Islam. Beberapa bulan selepas saya membuka syarikat saya tu. Tiada seorang pun staf saya yang tahu saya dah memeluk Islam kecuali beberapa kawan rapat saya. Saya saja tak bagitau sesiapa sebab saya tak nak heboh-hebohkan keislaman saya sebab saya benar-benar nak memeluk dan mendalami Islam. Saya risau kalau saya bagitahu semua nanti ada yang menyatakan saya hanya hendak menunjuk-nunjuk.“ Danial menarik dalam-dalam nafasnya sebelum menyambung.
            “Aathifah, Aiman, saya akan bertanggungjawab atas apa yang berlaku. Saya akan menyiasat apa yang berlaku. Kalau Aathifah ngan Aiman tak percaya, Aathifah ngan Aiman leh turut serta menyiasat ngan saya nanti. Saya tak bohong yang memang bukan saya yang buat semua ni. Memang saya mengaku saya sukakan awak Aathifah dan bercadang hendak memperisterikan awak tapi ini bukan cara saya. Saya akan cari pempuan yang mengaku adik saya tu dan cari sebab dia buat semua ni.“
            “Aiman, tolong Kak Long sudahkan keje Kak Long.“ Aathifah yang tidak memberi sebarang riak kepada kata-kata Danial terus bangun setelah dirinya kembali gagah. Dia sebenarnya ingin segera pergi dari situ kerana dia mula tidak selesa dengan luahan rasa hati Danial kepadanya ketika itu.
            “Tak pe la Aathifah, biar saya yang sudahkannya sahaja. Awak dah penat dah tu. Awak balik la saje. Lagipun tinggal nak gantung yang satu tu jer lagi kan.“ Danial simpati dengan Aathifah. Dia risaukan keadaan tidak bermaya Aathifah yang seperti kehilangan semangat itu.
            “Tak pe keje saya, saya kene sudahkan. Kalau tak nanti upah yang saya dapat jadi haram sebab saya dah bagitahu awak dari awal saya akan tolong pasangkan terus.“ Aathifah melangkah dengan sedikit seroyong. Pantas Aiman memaut bahu Aathifah. Danial terangkat sedikit punggungnya, tindakan refleksi dirinya yang seolah-olah ingin menyambut Aathifah yang seperti ingin terjatuh.
            "Tak pe Kak Long, biar Angah yang buat. Kak Long tengok jer betul atau tidak cara Angah buat." Aiman segera mengambil kain langsir yang berada di lantai berhampiran tingkap dapur Danial.
            Suasana sunyi tanpa sebarang kata menyelubungi rumah setingkat itu. Setelah menyiapkan kerja-kerjanya, Aathifah dan Aiman meminta diri. Aiman memapah Aathifah yang seperti tidak mampu bergerak sendiri. Lututnya terasa lemah dan jiwanya kosong. Aathifah tak tahu apa yang sepatutnya difikirkan.
            Segala macam hasutan bermain dalam fikirannya ketika itu. Hasutan mencari kesalahan sesorang akan berlakunya perkara itu. Hendak menyalahkan siapa pun dia tidak tahu siapa? Salah diakah yang menerima tempahan itu? Salah Danialkah yang tidak pergi mendapatkan sendiri Pak Rahim menemani mereka apabila Pak Rahim lewat sebentar tadi? Salah Zatunnurkah meninggalkannya sendirian dengan Danial? Salah Pak Rahim ker tidak datang ke rumah Danial dan membiarkan dirinya ditipu oleh orang tidak dikenali? Siapakah perempuan yang dimaksudkan oleh Pak Rahim sebentar tadi? Apakah motif dia lakukan semua ini kepadanya?
            Aathifah meneruskan langkah biarpun fikirannya kosong ketika ini. Namun belum sempat Aathifah dan Aiman melangkah keluar pintu rumahnya, Danial memanggil Aiman. Aathifah dan Aiman memandang Danial.
            "Aiman… " Danial tak jadi meneruskan kata-katanya yang ingin disampaikan kepada Aiman yang sebenarnya apabila terlihat wajah Aathifah yang turut sama memandangnya. Dia segera menukar butir bicaranya.
            “Aathifah, Aiman. Saya minta maaf. Saya akan bertanggungjawab. Saya akan bayar denda itu nanti. Kesemuanya sekali jadi Aathifah tak perlu keluarkan satu sen pun duit untuk denda tu. Aathifah tak perlu risau. Hanya itu yang saya mampu buat.“ Danial memandang lesu kedua-dua beradik itu. Punggungnya seperti sudah melekat pada sofa yang sedari tadi dia labuhkan. Seketika Aathifah dan Aiman menyambung semula kerja, Danial hanya memandang karpet yang terdampar di tengah-tengah ruang tamu itu.
            Aathifah tidak memberikan sebarang reaksi, sama seperti tadi. Aiman hanya tertunduk sedikit memandang Danial yang masih di sofanya dengan memakai semula bajunya yang koyak tadi. Masing-masing melayan perasaan dan fikiran masing-masing. Aiman segera memapah Aathifah keluar daripada rumah Danial.
            Sebaik sahaja Aiman masuk ke dalam kereta Aathifah dan ingin menghidupkan enjin kereta itu, telefon bimbitnya berdering. Tertera nama Abang Danial pada skrin telefon bimbitnya. Aiman segera memandang Aathifah yang berada di sebelahnya. Mujur Aathifah sedang menyandarkan dirinya sambil memejamkan matanya. Aiman segera mengangkat panggilan itu.
            "Aiman tolong dengar apa yang abang nak cakapkan ni betul-betul dan jangan beritahu Aathifah. Tolong jaga Aathifah dan tolong perhatikan keadaan sekeliling masa pandu balik nanti. Abang risau kalau semua ni merupakan satu perangkap yang dibuat oleh seseorang yang ada niat tak baik kepada Aathifah. Mulanya abang fikir abang orangnya tapi bila terfikirkan Aathifah, mungkin juga orang tu ada niat lain terhadap Aathifah. Jadi sebelum abang siasat betul-betul benda ni, Aiman tolong perhatikan Kak Long Aiman betul-betul ye. Please!" Danial mula menyatakan kebimbangannya.
            "Okey, baiklah. Thanks. Assalammualaikum." Aiman menjawab ringkas supaya Aathifah tidak dapat menangkap butir bicaranya dengan Danial tersebut. Danial yang memerhatikan daripada tingkap biliknya, kereta Aathifah yang berada di tapak tempat letak kereta hanya mampu mengeluh kecil sambil memerhatikan kereta Viva Elite tersebut berlalu pergi.



No comments: