Hawa Telinga

Wednesday 3 September 2014

Novel : Aku Nak Kerja Bukan Misi Bab 14







Episod Baru

“ K
alau solat kamu rasa buang masa abis tu mengusik orang kamu tak rasa buang masa ker? Kamu sepatutnya beringat-ingat, usik-mengusik ni ada batasannya. Jangan sampai melukakan hati orang. Dan yang lebih merisaukan saya kalau kamu tak sempat nak memohon maaf di atas usikkan kamu terhadap orang yang dah terluka hatinya itu. Kerana apa? Oleh sebab perkara yang kamu rasakan kecil itu akan menghalang kamu daripada masuk ke syurga. Kamu semua tak nak masuk syurga ke? “ Ustaz Muhammad Al-Amin mula serius berkata-kata. Ketiga-tiga pelajar tersebut sudah merah padam mukanya menahan getar di dada.
“ Untuk pengetahuan kamu rezeki itu bukan sekadar mencari nafkah atau duit tetapi rezeki juga merangkumi aspek memperolehi keputusan peperiksaan yang baik. Tahun ni kan kamu semua ambil PMR. Kamu tak nak Allah permudahkan kamu mendapat keputusan yang cemerlang ker? Selain berusaha dengan belajar bersungguh-sungguh, ini salah satu jalan untuk kamu berdoa dan memohon kepadanya supaya dimurahkan rezeki kamu selain doa kamu pada solat-solat wajib. Sepertimana kamu berusaha bersungguh-sungguh memenangi hati ibu dan bapa kamu sekiranya kamu ingin meminta mereka membelikan kamu sesuatu barang, macam tulah juga kamu sepatutnya buat supaya Allah tunaikan permintaan kamu. Bukan setakat yang wajib sahaja, yang sunat lagi memperkukuhkannya. “ Ustaz itu tersenyum manis lagi.
Saat itu Saifuddin benar-benar terpukul dengan kata-kata ustaz muda itu. Bagai dijentik hatinya, dia mula tersedar dan insaf. Mukanya kemerahan bukan kerana menahan kemarahan tetapi kerana berasa malu dengan kejahilan diri terhadap agama yang sudah diwarisinya sejak lahir lagi, Agama Islam. Betul kata orang agama memang boleh diwarisi tetapi iman tidak dapat diwarisi dan ianya perlu dipelajari dan di dalami sendiri oleh setiap individu. Tidak akan Islam seseorang itu sekiranya tidak melakukan segala amalan dan meninggalkan segala larangan yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. ke atas hamba-hamba-Nya. Nikman dan Nazrin yang kemarahan mendengar teguran ustaz itu ingin membalas namun di halang oleh Saifuddin.
“Nikman, Nazrin, apa yang ustaz tu katakan ada betulnya. Jom kita ikut ustaz ni buat solat sunat dhuha. Ustaz boleh tolong ajarkan kami kan?“ Saifuddin tersenyum malu. Nikman dan Nazrin terkesima mendengar ajakan Saifuddin itu.
“Alhamdulillah. Insya-Allah boleh. Maih, saya ajarkan.“ Ustaz tu tersenyum kembali. Nikman dan Nazrin yang tidak mampu melawan atau menidakkan tindakan yang diambil oleh Saifuddin hanya terpaksa menurut. Mereka tidak mahu membantah tindakan yang dirasakan pelik itu kerana mereka ingin menjaga hati Saifuddin, kawan baik mereka.
Saifuddin tersenyum sendiri apabila mengingati kisah-kisah silamnya di sekolah menengah sehingga tanpa disedarinya dia terlelap besama-sama kenangan manis semasa dirinya pemuda belasan tahun.

****************************************

Hari yang dinantikan akhirnya tiba. Hari ini merupakan hari pertama Aina Umairah memulakan kerja sebagai pembantu cef di Hotel Teduhan Kasih seperti mana yang telah dipersetujui olehnya dengan Saifuddin dahulu. Dia menanti dengan debaran di luar pejabat Pengurus Besar itu. Dia tidak pasti kenapa dia berperasaan begitu.
‘Kenapa aku ni? Berdebar-debar jer? Semacam jer rasanya. Tak kan risau nak mula kerja kot. Bukannya tak biasa kerja kat dapur macam ni. Masa cuti sem kan aku selalu buat kerja sambilan kat dapur-dapur restoran tak pun hotel.‘ Umairah monolog sendirian. Matanya sekali-sekala memandang pintu kayu bilik Pengurus Besar itu sambil membaca majalah yang terdapat di meja menunggu tersebut. Tertera nama EN. SAIFUDDIN BIN DATO’ RAFIEQ di dada pintu itu. Umairah membaca nama tersebut dalam hatinya. Jantungnya berdegup dengan lebih kencang.
‘Tak kan sebab mamat hangin ni aku jadi macam ni kot. Bukannya aku tak pernah jumpa dengan dia. Bersembang, bertekak pun dah pernah. Mustahillah aku cemas pasal mamat tu. Mungkin sebab dah lama sangat tak jumpa dia face-to-face kot, tu yang rasa semacam ni. Mungkin aku rasa kekok sikit kot. Okey, tak pe Umairah. Tarik nafas dalam-dalam dan hembus pelahan-lahan. Cuba istighfar dan tenangkan diri. Buat macam biasa.‘ Umairah cuba meyakinkan dirinya sendiri dengan berkata-kata dalam hatinya. Dia cuba berlagak tenang sambil menyambung semula pembacaannya pada majalah Businessman tersebut.
Seketika kemudian, pintu bilik Pengurus Besar tersebut terbuka dari dalam bilik. Umairah segera mengalihkan pandangannya kembali kepada bilik tersebut. Dia agak terkejut apabila mendapati Saiful Haq yang keluar daripada bilik tersebut bersama dengan Encik Rafie. Demi terpandangkan Umairah yang sudah menanti di ruangan menunggu tersebut, Saiful Haq melemparkannya sebuah senyuman yang manis dan kemudian menghampirinya. Encik Rafie pula berkata sesuatu kepada setiusaha yang berada berdekatan dengan bilik tersebut.
Sorry, lama tunggu. Kejap lagi kita turun ke bahagian dapur ye. Sebelum tu kita berkenalan dulu ngan semua staf yang ada dalam bahagian office ni. “ Saiful Haq memulakan bicaranya.
“Assalammualaikum. Okey, saya tak kisah. Tapi sebelum tu, awak dah kerja semula ker? Kenapa tak bagitahu saya pun?“ Umairah bertanya.
“Waalaikummussalam. Tengok wajah cantik awak, sampai terlupa nak bagi salam tadi. Saja saya nak surprise kan awak, tu yang tak bagitahu awal-awal. Lagipun saya masih dalam tahap percubaan. “ Saiful Haq tersenyum lagi.
“Bagus la kalau macam tu. Saya harap awak berkeyakinan tinggi untuk meneruskan semula tugas awak ni.“ Umairah tersenyum.
“Saya bukannya ambil semula jawatan saya ni tapi lebih kepada cuba membina keyakinan diri dan menyesuaikan diri melakukan tugas-tugas dengan keadaan diri saya yang baru ni. Nanti bila saya dah betul-betul yakin, mungkin masa tu saya akan pertimbangkan semula cadangan nak ambil alih semula tugas ni.“ Saiful Haq yakin bersuara.
“Alhamdulillah. Saya doakan awak akan sentiasa penuh dengan semangat yang baru dan berkeyakinan yang tinggi. Kekurangan diri bukanlah penghalang untuk kita mencari keredhaan-Nya di dunia mahupun bekalan akhirat nanti. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui akan kemampuan setiap hamba-hamba-Nya.“ Umairah tersenyum lagi.
“Asyik cete pasal saya jer, awak pula macam mana? Dah sedia ker nak jadi pembantu cef kat hotel kami ni? Tugasnya boleh tahan tough juga.“ Saiful Haq cuba menguji.
‘Sedia? Sedia ker aku nak kerja kat sini?‘ Umairah monolog sendirian. Tiba-tiba dia teringat perbincangannya bersama-sama dengan umi dan abinya satu masa dahulu dengan Doktor Bahiyah, doktor pakar yang mengendalikan kesnya.
“Doktor, dengan keadaan saya yang macam ni, bolehkah saya meneruskan tugas saya sebagai pembantu cef. Saya akan mula bertugas tak lama lagi.“ Umairah mula bertanya dengan perasaan yang gementar dan curiga.
“Seperti yang saya terangkan tadi. Kes Umairah ni masih lagi berada di peringkat awal, masih dalam peringat pengawasan. Masih terlalu awal untuk membuat sebarang tindakan lanjut kerana kemungkinan ianya tidak akan terus merebak dan jika merebak mungkin pada tahap yang tidak merbahayakan. Sekiranya itu berlaku, mungkin adik tak perlu sampai membuat pembedahan. Adik boleh teruskan aktiviti dan tugas adik macam biasa. Tak perlu risau tetapi mungkin adik saya nasihatkan cuba bataskan diri adik daripada terkena sinaran matahari terlalu lama dan jangan lupa mengambil ubat yang saya akan bekalkan. Insya-Allah nanti kita akan jumpa lagi dan tengok perubahan yang mungkin berlaku dalam beberapa minggu lagi.“ Doktor Bahiyah menerangkan dengan panjang lebar. Umairah tersenyu lega.
“Hello sayang, dah terbang ke mana ni? Orang tanya pun tak jawab?“ Saiful Haq mula mengusik Umairah apabila mendapati fikiran Umairah sudah terbang melayang.
“Haaahh! Awak cakap apa tadi. Sorry, saya tersentak sikit bila awak cakap kerja sebagai pembantu cef ni tough. Setahu saya tak tough mana pun?“ Umairah cuba berdalih.
“Eh! Ye ker tak tough? Kena angkat bahan-bahan masakan yang berbakul-bakul, periuk belanga yang besar-besar lagi. Tu tak tough ker bagi orang perempuan?“ Saiful Haq cuba menguji lagi.
“Alah bisa tegal biasa. Saya dah biasa buat semua tu. Dulu masa cuti sem saya selalu gak kerja sambilan kat restoran tak pun hotel, tapi tak la besar macam hotel awak ni. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Lagipun kerja kat dapur tu bukannya kerja bersendirian. Kan kerja berkumpulan tu. Awak jangan risau la, semangat tolong-menolong sentiasa ada kalau kita bekerja dalam dapur tu. Tu yang buat hati saya terpikat nak kerja kat bahagian dapur jer.“
“Betul la tu. Ingat kalau angkat benda berat-berat jangan angkat sorang-sorang ye. Minta tolong pembantu lelaki sama. Saya tak nak nanti kesayangan saya ni tercedera pula.“ Saiful Haq tersenyum gembira dengan kata-katanya yang cuba memberi bunga-bunga tentang rasa hatinya kepada Umairah. Umairah hanya tersenyum sumbing. Dalam hati dia berkata-kata sendirian.
‘Dia ni memang la, tak selindung langsung perasaannya. Kalau la kau tahu hati aku, macam mana agaknya? Ada tak ko nak cakap macam ni lagi? Patut ker aku terus terang jer ngan dia? Kalau aku terus-terang boleh ker dia terima? Dengan keadaan dia yang baru nak pulih ni, aku rasa biar la dulu. Nanti sampai masa yang sesuai aku akan bagitahu dia, sebenar-sebenranya. ‘  
“Okey, kalau semua dah ready kita gerak sekarang. Kita berkenalan dengan semua staf-staf Hotel Teduhan Kasih bahagian pengurusan ni dulu then baru kita tunjukkan tempat kerja Cik Aina Umairah.“ Encik Rafie yang sudah menghampiri Saiful Haq dan Umairah mula bersuara sambil tersenyum.
“Okey, saya ikut saja.“ Umairah membalas sambil membalas senyuman Encik  Rafie. Saiful Haq hanya tersenyum melihat keceriaan wajah Umairah. Hatinya berbunga riang kerana rancangannya sudah bermula. Namun pada masa yang sama dia juga risau akan rahsia yang bakal diketahui disebalik rancangannya itu. Dia mula tersenyum kelat. Terasa perit untuk menelan air liurnya.
‘Eh! Wait, wait. Mana Mamat Hangin ni? Dia tak de nak jumpa pekerja baru dia ni ker? Bukan biasanya pekerja baru kena jumpa dengan Pengurus dulu ker? Ye la, nak sampaikan ceramah sikit-sikit kat pekerja baru. Nasihat dan peringatan. Ke aku yang salah? Memang bukan semua tempat kerja buat sistem yang macam tu. Tambah-tambah tempat kerja yang besar macam ni? Hanya membiarkan staf bawahan sahaja yang uruskan semuanya.‘ Umairah berkata sendirian sewaktu mereka mula melangkah menuju ke arah pekerja-pekerja yang sedang tekun melakukan tugas masing-masing. Saiful Haq dan Umairah masing-masing melayan rasa hati.
“Assalammualaikum, semua. Minta perhatian. Oleh kerana Encik Saifuddin, CEO muda kita yang baru ada sedikit hal pagi ni jadi saya akan mewakilinya untuk memperkenalkan staf baru kita. Yang ni saya pasti semua masih kenal, Encik Saiful Haq. Beliau akan mulakan semula tugas tetapi kali ini lebih kepada membantu CEO baru kita. Okey, Haq ada apa-apa yang dikatakan?“ Encik Rafie mula bersuara apabila mereka menghampiri ruangan pengurusan tersebut. Semua staf yang ada bangun berkumpul berhampiran dengan mereka bertiga sambil menjawab salam yang diberikan.
“Assalammualaikum. Seperti yang semua sudah ketahui dan lihat keadaan saya yang macam ni, agak sukar untuk saya terus mengambil alih semula tugas saya. Jadi buat masa ni, saya akan gunakan masa ni untuk belajar menguruskan hotel ni dengan keadaan diri saya yang baru ni. Sambil membiasakan diri dan membina semula keyakinan diri saya. Saya amat berharap semua dapat membantu saya dan adik saya, Saifuddin menguruskan hotel ni sebaik mungkin. Saya juga berharap agar semua tidak malu mempunyai seorang majikan yang kurang upaya macam saya ni.“ Saiful Haq tersenyum tawar.
“Kami semua bangga dan yakin dengan tuan. Tuan majikan yang berwibawa dan saya rasa itu semua tidak terletak pada rupa tuan tapi lebih kepada kemampuan tuan. Jadi kami semua harap tuan jangan mudah patah semangat dan akan sentiasa cekal.“ Puan Salmah, salah seorang pekerja paling lama berkhidmat mula membalas. Semua yang ada mengangguk setuju.
“Terima kasih semua.“ Hanya itu yang mampu dikatakan oleh saiful Haq.
“Okey, yang ini pula pembantu cef yang baru, Cik Aina Umairah binti Abdullah. Cik Aina Umairah ada apa-apa nak dikatakan?“ Encik Rafie memperkenalkan Umairah pula.
“Assalammulaikum semua. Salam perkenalan. Semua boleh panggil saya Umairah sahaja. Saya akan bekerja sebagai pembantu cef jadi harap dapat tunjuk ajar dan teguran daripada semua sekiranya saya perlu berurusan dengan bahagian ni nanti terutama dalam hal-hal berkenaan tuntutan elaun atau sebagainya. Saya juga sebenarnya bangga punya majikan yang macam Encik Saiful Haq yang tidak mengendahkan kekurangan diri demi untuk kembali bertugas dan memajukan lagi hotel ni. Harap saya pun akan dapat tempias semangatnya yang membara ni. Terima kasih.“ Umairah melafazkan dengan ceria sekali sambil disudahi dengan senyuman manis.
“Wooow”
“Wwaauw“ Bermacam-macam bunyi kedengaran daripada staf-staf yang lain. Ada juga yang tergelak kecil dan tersenyum dengan kata-kata Umairah.
“Okey, saya tahu semua terpegun dan terpikat dengan kata-kata dan kecantikan Cik Umairah tapi jangan asyik nak turun ke bahagian dapur pulak lepas ni, ye.“ Encik Rafie cuba mengusik. Semua hanya tergelak dengan usikan tersebut. Bagi Saiful Haq pula dia hanya tersenyum tawar. Dia sebenarnya lupa akan suatu perkara yang pastinya akan menggoyangkan hatinya nanti dan seharusnya difikirkannya dahulu.
‘Aduih! Kenapa la aku tak terfikir benda ni? Kat hotel ni kan ramai pekerja yang boleh tahan handsome malah ada juga yang lebih menarik penampilan daripada aku. Bukan setakat itu, malah ada ramai gak yang masih bujang. Kalau ada yang masuk jarum nak pikat Umairah, teruk aku nanti. Sekarang ni, aku bukan setakat kena fikir pasal Umairah ada hati ngan Din malah kemungkinan dia terpikat dengan staf-staf kat sini juga besar.‘ Saiful Haq gusar sendirian dan kemudian dia menyedapkan hatinya sendiri.
‘Tapi aku tak rasa Umairah jenis yang macam tu. Dia bukan jenis yang senang terpikat atau dipikat. Aku yakin itu. Okey, buat masa ni let observed dulu. Wait and see, baru leh fikir tindakan apa yang nak buat.‘
********************************************
            “Maih! Saya tolong awak angkat. Agak berat periuk ni kalau dah berisi.“ Nizam sudah turut sama memegang hujung pemegang periuk besar yang berisi bubur kacang hijau dengan durian tersebut. Mujur Umairah yang baru berkira-kira untuk mengangkat periuk itu, sempat melarikan tangannya sebaik sahaja terlihat tangan sasa Nizam juga menghampiri untuk mengangkat periuk tersebut. Umairah perlu mengalihkan periuk tersebut kerana dia akan mula memasak masakan yang lain seperti mana yang diarahkan oleh Cef Fiq tadi. Dapur lain semua penuh dengan masakan yang lain.
“Terima kasih. Susahkan awak pula. Kita angkat sama-sama la. Awak angkat sebelah sana saya angkat yang belah sini.“ Umairah berasa tidak sedap hati pula kalau Nizam yang mengangkat sendirian periuk yang besar tu walaupun dia yakin dengan tenaga lelaki Nizam dia mampu untuk melakukannya sendirian.
“Tak pe saya sorang pun boleh angkat ni. Awak jangan risau say cukup kuat tuk buat ni.“ Nizam tersenyum geli hati dengan kata-kata Umairah yang seperti tidak percaya dengan kemampuan dan kekuatan dirinya.
“Saya tahu awak mampu buat sendiri sebab awak seorang jejaka yang kuat tetapi saya tetap nak tolong. Asalnya ni kerja saya juga. Saya tak nak nanti orang fikir saya ni curi tulang tak pun suka mengarahkan orang pula. Okey, jom angkat. Dalam kiraan tiga. Satu, dua, tiga.“ Umairah serius.
“Okey, kalau itu yang awak nak.“ Nizam tersenyum sambil turut mengikut Umairah mengangkat periuk itu pada pemegang yang bertentang dengan Umairah.
“Terima kasih ya, Nizam.“ Umairah tersenyum manis.
“Sama-sama kasih.“ Nizam tersenyum sambil mengenyit sebelah mata kanannya. Umairah sedikit terkejut dengan tindakannya itu.
“Sakit mata ker? Mata awak terkena cili ker?“ Umairah sengaja mengajukan soalan seperti itu. Bukannya dia tidak faham maksud kenyitan mata Nizam itu tetapi sengaja dia buat andaian yang lain. Nizam hanya tergelak kecil dengan soalan Umairah itu.
“A’ah sakit mata tapi bukan sebab cili tapi sebab tengok mata biru awak yang cantik dan wajah awak yang putih kemerah-merahan tu. Comel sangat. Bukan setakat saya jer yang rasa macam tu tau tapi hampir semua orang kat sini. Cuba tengok semua dok perhatikan awak.“ Nizam yang sedang mengelap tangannya pada tuala kecil di poket apronnya hanya menunjukkan dengan mengerakkan mukanya sahaja ke arah rakan sekerja yang dimaksudkan.  
‘Biar betek. Tak kan la semua dok perhatikan wajah aku yang aku tahu kemerahan sekarang ni sebab tu dah jadi kebiasaan muka aku kalau berada dalam keadaan panas dalam dapur ni. Aduih! Malunya. Apa aku nak cakap kat mamat jambu ni ye? Haaa!‘ Umairah berkata sendirian sambil mata memandang sekeliling.
“Ye ker? Ker dape dok usha awak. Ye la, dape dok heran pasal pe awak dok kat sini lagi kot. Macam awak tak de kerja dah nak buat. Saya rasa sebelum cef tegur awak baik awak lik tempat awak. Saya pun nak mula buat pengat pisang ni.“ Itulah ideanya yang datang untuk menidakkan kata-kata Nizam tentang pandangan staf lain terhadapnya tadi.
“Saya tengah kerja la ni. Tengah tunggu arahan kerja daripada awak. Cef tadi minta saya tolong awak pula. So apa yang patut saya tolong awak ni?“ Nizam serius sambil masih tersenyum kecil.
“Ye ker. Kenapa tak cakap tadi. Awak tak kisah ker tolong saya? Sorry la kalau saya buat awak tak selesa.“ Umairah bernada sedikit sayu.
“Kisah? Saya nak kisah pe pulak? Apa yang tak selesanya? Saya tak faham?“ Nizam keliru dengan kata-kata Umairah.
“Ye la. Hari pertama saya kerja kat sini, awak pula kena tolong saya. Sepatutnya saya yang tolong awak sebab awak boleh dikira senior saya tapi sebaliknya pula. Saya rasa segan lebih-lebih lagi dengan awak.“ Umairah masih lagi sayu.
“Maksud awak, hari pertama kerja awak dah diberi kepercayaan untuk mengendalikan tugas memasak dan saya hanya sebagai pembantu ya.“ Nizam inginkan kepastian. Umairah hanya menganggukkan sedikit kepalanya sambil tangannya menyambung semula memotong pisang yang masih berbaki untuk pengat itu nanti.
“Awak tak perlu risau atau segan la. Sebelum awak masuk lagi Cef Fiq dah terangkan kepada kami semua. Cef bagitahu kitaorang semua yang awak dah ada banyak pengalaman memasak kat tempat lain sebelum ni. Kebetulan salah seorang cef yang awak pernah bantu dulu kawan baik Cef Fiq. Dia cakap, dia ada merisik tentang awak dengannya. Selepas dia dengar yang awak cekap tu yang dia percayakan awak dan lepaskan tugas ni kat awak sepenuhnya. So, saya nak buat apa ni?“ Nizam masih bertanyakan tugasnya kepada Umairah.
“Haah! Oh! Okey. Awak tolong saya…potong kecil gula kabung boleh. Saya perlukan…emm.. dalam lima buku.“ Umairah tersangkut-sangkut berbicara. Sebenarnya dia agak segan.
“Segan lagi? Jangan segan la. Saya tak kisah pun. Lagipun sekarang ni kita memang kekurangan staf kat dapur ni. Mana yang dah lama dan mahir memang akan diberi tugas memasak. Jadi jangan segan ye. Semua orang dah tak kisah janji hidangan siap dan dapat memuaskan hati pelanggan dan pihak atasan.“ Nizam tekun meyakinkan Umairah.
“Terima kasih. Saya hargai setiap kata-kata awak tadi. Melegakan sedikit hati saya ni.“ Umairah kembali ceria.
“Sama-sama kasih. Masa saya dengar awak yang akan masuk kerja hari ni, saya teruja sangat. Tambahan tahu awak akan masuk team ni. Bila dengar yang awak akan masak, saya terus minta izin Cef Fiq nak jadi pembantu awak.“ Nizam tersenyum bangga.
“Haaah! Apa? Awak minta nak jadi pembantu saya dengan Cef Fiq? Kenapa awak cakap macam tu ngan cef? Malunya saya.“ Umairah terkejut dengan kenyataan yang kurang sedap dipendengarannya itu. Nizam hanya ketawa kecil.
“Masa dengar permintaan saya tu Cef Fiq terkejut. Awak nak tahu apa yang cef tanya saya. Dia tanya saya macam mana kenal saya? Kenapa nak jadi pembantu awak? Soalan yang paling tak menarik, adakah saya nak mengorat awak?“ Nizam tersenyum riang. Umairah mengelabah.
“Abis tu awak jawab pe?“
“Saya cakap la yang saya kenal awak masa interview hari tu. Dan sebab saya nak jadi pembantu awak ialah selain nak mengorat awak, saya nak belajar cara awak bekerja sehingga diberikan kepercayaan seperti ni dalam usia awak yang masih muda. Malah lebih muda dari saya.“ Nizam tersenyum senang hati sambil mengangkat kedua-dua keningnya.
“Serius awak cakap macam tu?! Kenapa awak cakap macam tu? Aish!….. Malunya. Awak tak rasa malu ker cakap terus-terang kat cef yang awak nak mengorat saya? Dan saya rasa sebab kata-kata awak tu la yang buat cef suruh awak tolong saya ni.“ Umairah yang terkejut dengan penerangan Nizam mula kalut. Nizam yang melihat kekalutan Umairah hanya tersenyum kecil.
“Awak yang fikir macam tu tapi cef tak. Dia kata kalau sebab saya nak mengorat awak, dia tak kan benarkan sesekali pun saya jadi pembantu awak. Tu sebab sekarang baru saya bantu awak bukan dari awal lagi. Nampaknya sekarang awak dah jadi anak buah kesayangan Cef Fiq. Makin susah la saya nak mengorat awak ni.“ Nizam tersenyum manis sambil tangannya ligat bekerja.
“Huh! Anak buah kesayangan? Kenapa awak cakap macam tu lak? Boleh tolong explain lebih mendalam supaya saya tak salah anggap dan salah sangka akan maksud kata-kata awak yang ‘mendalam’ tu.“ Umairah mula panas dengan perbicaraan itu dan mula memberhentikan seketika kerjanya.
Cool, cool. Macam saya katakan tadi Cef Fiq tak benarkan saya jadi pembantu awak kalau sebab saya nak mengorat awak tapi dia benarkan saya tolong awak sebab dia nampak kesungguhan saya untuk belajar cara saya berkerja daripada awak.“ Nizam mengenyitkan mata kirinya lagi. Saat Umairah terpana dengan kenyitan mata Nizam yang tanpa rasa malu itu, mereka dikejutkan dengan ketukan senduk pada periuk di tepi dapur memasak mereka. Masing-masing berpaling memandang gerangan yang mengetuk senduk tersebut.
“Dah, dah. Cukup setakat itu penerangan dan alasan sebab korang ditugaskan bersama. Kalau asyik bahas benda ni sampai esok pun tak siap pengat tu.“ Cef Fiq serius menegur kemudian berlalu pergi meninjau staf yang lain.
“Maaf, cef.“ Umairah memohon maaf sementara Nizam hanya mengiyakan teguran tersebut.
“Baiklah, cef“
“Okey, jom kita bekerja bersama-sama dengan seikhlas hati. Semoga ini menjadi satu episod baru bagi saya dan juga awak dalam dunia masakan ni.“ Nizam ceria memberikan kata-kata semangat sambil Umairah hanya tersenyum kelat campur terkejut dengan kata-katanya itu.
‘Hemm….. Episod baru ye. Sound great. New episode, new task and new hope. Mungkin itu ungkapan yang lebih lengkap untuk aku.‘ Umairah berbicara dalam hatinya sendiri. Tanpa mereka sedari kelakuan dan perbincangan mereka diperhatikan oleh Saifuddin dari balik pintu.
‘Kenapalah semua lelaki tertarik dengan ko ni. Buat aku nak tarik ko menjauhi mereka. Buat hati aku rasa sakit dan perit. Aduh! Sakitnya hati aku ni!‘ Saifuddin berbicara dengan hatinya sendiri.
‘Kenapalah ko masih pakai contact lens biru tu lagi? Buat aku nak kalihkan pandangan mata mamat-mamat tu semua daripada memandangnya. Damn! You just look so gorgeous with that blue eyes.‘ Saifuddin masih tidak dapat menahan dirinya daripada perasaan yang kini benar-benar sarat dengan perasaan cemburu. Namun seketika Saifuddin mula tersedar akan hasutan syaitan itu. Dia beristighfar beberapa kali. Setelah dia tenang, dia mula sedar akan keadaan dirinya ketika itu.
‘Aku tak patut macam ni. Dia bukan untuk aku. Abang lebih memerlukannya berbanding diriku. Betul la tu. Ini pun merupakan episod yang baru bagi aku dalam hidup aku yang tidak pernah aku bayangkan aku akan lakukan sebelum ni. Episod baru bagi cinta terpendam aku yang terpaksa dikuburkan demi cinta pada seorang abang.‘ Saifuddin berbicara sendirian sambil melangkahkan kakinya beredar dari tempat yang membuatkan hatinya dicuit perasaan cemburu itu.

No comments: